Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc. 4

Generelt, også synes jeg det ser ut som Tyrkia har klart seg ok økonomisk.

3 Likes
1 Like

Rentekutt i Norge også

1 Like

Oljeprisen løftet olje- og gassaksjer som Equinor, Aker BP og Vår Energi, som alle steg nær tre prosent.

Dermed endte hovedindeksen opp 0,46 prosent, hvilket markerer den ellevte dagen på rad med oppgang. Det er den lengste seiersrekken siden 1997, ifølge Robert Næss, investeringsdirektør i Nordea Investment Management.

Hovedindeksen har steget 15,4 prosent hittil i år.

– Hvis vi måler i norske kroner, så har Oslo Børs gjort det 26 prosent bedre enn USA så langt i år. Det er svært uvanlig, sier Robert Næss, investeringsdirektør i Nordea Investment Management.

Lengste seiersrekke på Oslo Børs siden 1997: – Vi er jo krigsprofitører | DN

1 Like

Silver bullet er opp ca 40% i nok

Svenskebørsen rundt null i år

Da nærmer vi oss ATH i USA, S&P er 5% YTD og OBX er 12% YTD, så hvordan ser bjørnene på veien videre?

1 Like

EU jobber på spreng for å sikre en avtale med Washington før tollsatsene på nesten all eksport til USA bykser til 50 prosent 9. juli.

Tror du på en god handelsavtale for begge parter, så åpner det for videre oppgang. Blir det ikke enighet, så blir det fort et greit fall for å si det sånn.

Utgangspunktet til USA, med 10% toll på 70% av EU sin eksport til USA tror jeg gjør at det fort kan ende opp med å ikke bli en avtale til 9. juli og mye støy rundt det. Med lavere handelsvolum nå på sommeren, så kan det føre til store svingninger.

Til syvende å sist, så tror jeg det kommer på plass en avtale, men det kan ta en måned eller to etter 9. juli.

1 Like

Vil tro USA hevder at handelen nå er ubalansert og at den kan bli mer balansert med en “ubalansert” tollavtale. Det er vel som i all annen bizniz at man må gi og ta og bli enig om ett eller annet til slutt og underveis mens man forhandler bruker man vel de knepene man kan for å få avtalen best mulig for sin egen del mtp. forhandlingsutspill, trusler og antagelser om hvem som har mest å tape på å ikke bli enige osv. Volatilitet vil man vel kunne forvente underveis, men på lang sikt vil jeg tro handelen ikke stopper opp da ingen av partene har noe å tjene på det. Hvordan verdensmarkedet responderer på om avtalen blir “best” for USA eller EU er for mitt vedkommende litt vanskeligere å spå.

2 Likes

Enig, det er derfor jeg skriver:

1 Like

Tipper kanskje ikke alle bjørner shorter enkelt-aksjer og børsindekser.
Virker som manager er i gull og sølv og rentefond. US10Y og US2Y er ned tilsvarende en rentenedsettelse siste uka, så tror også mange bjørner gjør det nok greit nå.
Husk at bjørnens natur er forsiktig og det er forskjell på å være defensiv og spekulativ (shorte aksjer) og defensiv og lavere risiko (edelmetaller og renter).

Det jeg har latt meg imponere mest over i denne tråden er egentlig hvor godt bjørnene angivelig gjør det når markedet går oppover.

4 Likes

Det er selvsagt litt vanskelig å sammenligne seg med aksje-markedet for mange bjørner, siden børsen hopper og spretter som en jo-jo, mens bjørneposisjoner ofte er mindre spekulative, og viktigere har en middels lang sikt som tidsramme.

Og selv om Nasdaq og oljesmurte OSE har gått bra er det mange børser, også som trolig er relevant for en norsk investor, som har gjort det ganske middels i et lenger perspektiv.

Se for eksempel Nordens viktigste børs, basically null avkastning siste 4 år:

Og var man ikke inne høsten og vinteren 2024 skal det godt gjøres å være i pluss.

Det er også en ting som skurrer for min del og det er det du sier om å være bjørn på middels / lang sikt. Det høres kontraintuitivt for min del å være bjørn på lang sikt? Er håpet at man har klart å holde ut helt til det kommer et krakk og da selge alle bjørneposisjonene sine på bunn (aksjebunn aka bjørnetopp)? Eller tenker man at verdens- eller nordens (for å ta ditt eksempel) indekser på lang sikt skal gå jevnt nedover? Det bryter jo litt med den tradisjonelle tanken om at de fleste indekser på lang tid går oppover, spesielt hvis de er brede. Unntak for enkeltsegmenter og enkeltland finnes jo så klart for enkelte perioder.

Mulig vil ha vekst i lang tid fremover, men det er et par ting som tilsier at det kan bli vanskelig, og det er 2 hovedting jeg tenker på.

1. Demografi. De fødes alt for få barn i den produktive delen av verden; Europa, Americas og Øst-Asia. Det betyr at vi kjenner størrelsen på arbeidsstyrkeni i disse delene av verden om 10, 20 og 30 år, ganske lang sikt for mange. Jeg antar at verdien i arbeidsinnvandring fra de deler av verden der det fødes mange nok mennesker, Afrika, Pakistan, Afghanistan ikke per person skaper større verdier en de som allerede bor der. I tillegg så synker arbeidsstyrken i land som Kina, Japan, Tyskland, SørKorea.

Hvorfor er det viktig? Jo fordi mennesker skaper verdier, og en veldig stor del av den økonomiske veksten vi har hatt siden andre verdenskrig er rett og slett flere mennesker.

1. Energi. Selv om det brutt produseres stadig mer energi, så veksten i netto engeri avtatt, og sogar flatet ut. Og siden økonomisk vekst er bortimot 1 til 1 knyttet til energibruk er det også en megatrend som betyr noe.

Det er absolutt ikke gitt man kommer til å ha økonomisk vekst i de neste 20, 30, 50 årene. Hva da?

Følgende artikkel mener jeg gir mye innsikt hvis man tenker lang sikt.

Og det er her det glipper for mang, tror jeg:

I følge dette er hard assets, de du holder i hånda eller har god kontroll på aller best, aksjer inkludert.

Men mitt ståsted er at veien ditt vil by på noen realitetsorienteringer, og i den læringsfasen tror jeg cash er bra. Rentene vil falle, og cash, i alle fall en del vil være king. Når realitetene siger inn vil jeg tenke at hard assets vil være bra, eller posisjoner som eier kompetent arbeidskraft.

Energi vil slik jeg ser det alltid være bra, og da tenker jeg netto energi.

Forøvrig så skrikes det stadig om at inflasjonen er på vei opp;

Men det er fordi de snakker YoY, år over år tall, men zoomer man inn og ser på MoM, måned over måned vil jeg påstå at inflasjonen er på vei ned, også etter FEDs favoritt målestokk PCE:

Vi vil få et skremmeskudd til, YoY tall, fordi det var veldig lav avlesning i juni 2024., slik at selv om MoM i juni 2025 er 0,0% så vil YoY øke.

Men etter det så må inflasjonen MoM stige stadig mer for at YoY ikke skal synke fort.

Og siden PCE-tallen for augsut, først måned med litt drag ned, først kommer i slutten av september, kan FED i prinsipet holde på med sitt tullball (ikke sette ned renter) helt frem til rentemøte i i slutten av oktober!

Men da kan det være way to late, og gå veldig fort, som i et kræsj.

3 Likes

Alle vet vel at børsene stiger på lang sikt.
For meg betyr bear å redusere porteføljen når jeg mener det er overkjøpt eller når jeg foretrekker renter på konto pga høy risiko.
Mest fordi jeg må selge noe for å ha noe å kjøpe for når anledningen byr seg

1 Like

Det henger vel godt sammen med at de bjørnene er glade i edle metaller. Også at den ivrigste shorteren holder seg til den svenske indeksen.

Tror man kommer langt med å hedge longporteføljen med VIX-indeksen. Gå long på 16 - 17, selge ut på 22 eller høyere.

Det er 20 % opp og ned så og si hver måned, penger på gaten uten å måtte gå short i en spesifikk indeks. (My take da…)

1 Like