Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc. 4

Noen som tror det kommer til å gå bedre med EU? Jeg tror det blir noen tøffe måneder framover

1 Like

Jeg tror TACO vil være tøffere mot EU enn noen andre.
Han ønsker at amerikanere skal velge å kjøpe amerikansk ved å gjøre produkter fra andre land dyrere. Problemet er at mange amerikanske produkter er dyrere/dårligere (er jo en årsak til at amerikanere har kjøpt utenlandske produkter). Derfor vil ikke alle heller kjøpe amerikansk. Noen vil redusere konsumet, for de har ikke råd. Da får vi lavere konsum = resesjon

1 Like

Håper bare flere europeere også starter å velge europeiske produkter i stedet for amerikanske slik at effekten blir ekstra stor. I noen land er man jo blitt ganske flinke, Danmark feks. men i Norge er det nok fortsatt veldig begrenset selv om man har sett noe av det.
Slike valg vil redusere skaden Trumps tariffer har på europeisk økonomi litt samtidig som amerikanske selskaper vil få merke det.

6 Likes

Hvordan tolker dere chartet ?

Børsfall hver gang EMRATIO faller?
Nye tall kommer torsdag

2 Likes

This time it’s different :sweat_smile:

1 Like

Jeg tolker det chartet som at kun en gang tidligere ligner den sakte nedgangen på dagens og det er i 1958. Den gang skyldtes resesjonen stram pengepolitikk, eroderende forbrukertillit, og svikt i byggemarkedet. Bilmarkedet var også ned.
I det påfølgende mellomvalget vant demokratene tilbake huset siden republikanerne fikk skyldene for resesjonen.

Hvis Powell senker renta sent nok så kanskje det er såpass lenge etter at Trump tok over at det blir Trump sin skyld.
Har sagt det lenge, det som kicket er faktisk en rentenedsettelse, for da er vi på den bratteste stigningen i u-inverteringen mellom lange og korte renter.

Veldig morsomt å følge hvordan Powell og Trump kommuniserer gjennom media.
Hvem klarer å konstruere virkeligheten.

Hvis og når det bikker, skyldes det at tariffer økte inflasjonen så mye at Powell ikke hadde noe valg, eller er det to late Powell som vinnner frem?

3 Likes

Legg også merke til hvordan toppene steg fra ca 1975 til 2000. Det var en tid da flere damer tok del i yrkeslivet. Det ble en periode med sterk vekst.
Fra 2000 har toppene falt igjen. Er det eldrebølgen?
Kan AI veie opp for dette eller vil produktiviteten falle?
Kan vi være på toppen av en AI/Krypto/bolig-topp, noe tilsvarende 2000, bare med flere eldre?

2 Likes

«Tenk bare om den vemmelige
tannbørsten skulle komme!»
Men da lo Baktus: «Ho ho ho – tannbørsten da gett! Jens pusser jo aldri tennene sine.»
«Å vær ikke trygg,» sa Karius, «jeg husker da godt at han pusset dem en gang.»

1 Like

Hehe jeg er sikkert ikke den eneste som leser de setningene med stemmene fra filmen :sweat_smile:

2 Likes

Er litt usikker på den forklaringen, kanskje noen sammenheng?

Could very well be.

AI vil helt sikkert øke produktiviteten.

Det viktige poenget, slik jeg ser det, er likevel at AI bruker mye energi, så det er eierne av energien som høster gevinsten.
Feks i Norge er det den norske stat, så staten blir rikere av AI. Om det gjør at innbyggerne får det bedre avhenger selvsagt at våre politikere bruker sin økte rikdom på noe er fordelaktig for innbyggerne.

2 Likes

Årsaken til at det ikke ble resesjon i 2024 slik makro signalene indikerte (inverted yields, Sahm rule etc) skyldes sterke stimulanser fra enorm innvandring og finansielle stimuli.
Nå reverseres innvandringen.
Dermed faller boligprisene og inflasjon (fallende husleier).
Boligprisfall tar lang tid. Som å snu en supertanker. Hittil har «ingen» villet selge fordi nye lån vil bli langt dyrere. Men folk dør, skilles og utvandrer. Proppen er i ferd med å løsne. Etterhvert vil folk innse at prisene faller. Fra å ikke ville selge til å «løpe til megleren».,.,.,

3 Likes

Nå har jeg solgt alt utenom bear-produktene. Selv om jeg er en notorisk krakknisse, har jeg heldigvis klart å tjene penger samtidig. Hadde jeg hatt litt mindre selvinnsikt skulle jeg fortsatt som trader på dagtid, men gir meg mens leken er god og anerkjenner at jeg har hatt en del flaks. Jeg må bare lære meg at å ta gevinst ikke betyr at jeg er en idiot om det fortsetter å stige. Føler nærmest jeg må gi et varsku om at jeg selger meg ut av markedet ettersom at hvis flaksen min fortsetter som før, vil vi nok se tidenes nedgang nært forestående.

Jeg har kjøpt bolig, så er ikke interessert i så mye risiko. Synes markedene går kunstig bra, og tror og håper på en nedgang snart. Jeg skjønner meg rett og slett ikke på økonomien lengre. Samtidig synes jeg at Bitcoin begynner å få en vel sentral rolle for at markedet skal fortsette å gå.

Lav vix, renten skal ned og markedene allerede på ATH. Heldigvis ikke en eneste mørk sky å skimte i horisonten…

6 Likes

Mulig å være «krakknisse» og likevel ikke gjøre det så verst.
Selv har jeg fokusert på å komme i en behagelig gjeldssituasjon. Omdisponerert midler til ganske kraftig nedbetaling av boliggjeld, slik at den nå ligger på under 10% av verdien oppført hos skatteetaten. Markedsverdi er selvsagt høyere.

Jeg er klar over at avkastning på investert kapital er bedre om man eier 10% av huset og banken eier 90%, når det er god fart i markedet, og jeg bare får med meg vanlig økning.

Min tanke er uten, etter hvert, boliggjeld er man ganske fleksibel på muligheter. Samt at pt en stor buffer i rammelån gir anledning om det bare er for godt til å ikke ta tak.

Jeg har selvsagt midler utenfor bolig i et «annet regnskap» uten gjeld og relativt lett omsetlig; aksjer, harde eiendeler etc, som gir moderat avkastning, men kan omdisponeres.

Tror ikke kraknissser faller så mye bakpå.

4 Likes

Den definisjonen er interessant utifra å forstå hva er det «krakknissene» ikke går glipp av i forhold til mange av oss evig longs?

Avkastningen, i lokal valuta, både i to av tre indekser i USA samt OSE er ganske omtrentlig 100 % på fem år hvis man satt helt stille i båten med sine fond, evt indeksnære aksjer.

Hvordan har ikke en krakknisse falt bakpå i et slikt scenario? Det virker på meg, mulig jeg misforstår altså, at de som er bear, eller i dagens omtale krakknisser, tilsynelatende alltid klarer å selge på toppene, gå i bear i fem dager med fall og så gå ut igjen og være like happy som de andre som er long år over år?

Jeg sliter med forstå transparency’en blant bjørnene. De klarer seg stort sett bedre enn longerne som får en dobling på fem år!!

Dette til tross for at jeg leste at man doblet bear-possene etter Liberation Day…
Siden da har markedene gått til ny ATH, men bearene slår seg på brystet og triumferer over nok en innertier :sweat_smile:

1 Like

For det første så kan man også trade så selv om xact bear er -5% i år er det mye bedre for meg. Har forøvrig postet kjøp på bunnen når det var helt still fra bulls.

Dessuten så er mye av pengene i gull og sølvgruver som er opp 35-40% i år.

Alt dette er målt i SEK og i den samme valutaen er det gjennomsnittlige usa fondet ned 9% ytd

Og dette uten at bjørnemarkedet har begynt en gang

3 Likes

Oops

https://www.wsj.com/economy/trade/trump-trade-tariff-deal-japan-c87ee950?mod=hp_lead_pos7

The U.S. and South Korea are redoubling negotiating efforts after a new government took power in Seoul last month. South Korea wants relief from tariffs on autos, steel and aluminum. Its proposed regulations on U.S. e-commerce firms doing business in South Korea have drawn the ire of Greer and American firms such as Google and Coupang, further complicating negotiations.

Elsewhere in Asia, the U.S. is demanding that nations take a hard line against China. The administration is struggling to finalize pacts with Vietnam and Cambodia, despite offers from those nations to reduce tariffs and trade barriers, according to people with knowledge of the talks.

Many of those nations are balking at being forced to choose between the U.S. and China, making any deals on those issues unlikely in the short term. One Asian economic official said the U.S. demands would be difficult to meet, given that the export-led economies in the region are so entwined with both the U.S. and China.

Even some Republicans are growing frustrated with the White House’s negotiating strategy. During a recent Senate Appropriations Committee hearing, Sen. John Kennedy (R., La.) asked, “Are you or are you not pursuing reciprocity?” when Lutnick said he wouldn’t agree to a hypothetical deal with Vietnam that would cancel out all tariffs and trade barriers in both countries.

Kennedy later said: “I was confused more after the hearing than before about their negotiating strategy here.”

Kommer det til å bli masse uro i verdensmarkedene når utsettelsen går ut 9. juli?

• Ja
  • Nei

0 stemmegivere

The big picure frem til og med januar 2025

Eneste som ikke var ned frem til da var “public”, kan det tenkes at det også snur nedover?
Jeg tror kanskje det.

Da har vi straks fasit, eller, ser ut til at trump utsatte endel til 1. august.

Tipper vi skal uti september før ting har roet seg og avtaler et på plass

1 Like

August til oktober er vel de vanlige krakkmånedene

1 Like