Nesten så jeg tenker at det må være tellefeil, at resultatet for en dag egentlig er forrig dag, at jeg har misforstått eller noe, siden SOFR er «standing overnigth facility rate». Men avlesningen for 10/30 var 4,04%, mens den for den 10/29 var 4,27%.
Så når det står 4,22% for 10/31 kan jeg ikke skjønne annet enn at det er inkludert rentekutt, og at sammenligningsgrunnlaget er renteintervallet 3,75 - 4,00%.
Det betyr at likviditetsskvisen øker betydelig, 22 basispoeng over hva FED tilbyr er solid forverring, og bankene tilbyr overpris for cash.
Det er ulmer litt noen ganger, 15 og 16 oktober var vel hhv 2 og 4 basispunkter over, og så har vi hatt 4 dager på rad i slutten av oktober i området 2-6 basispunkter.
Nå hender det at det går litt over på kvartalsslutt, og litt på månedsslutt i bankenes oppgjør, så litt kan være månedsslutt (men ikke kvartal)
https://www.newyorkfed.org/markets/reference-rates/sofr
Men basically er det meste mangel på cash.
Og jeg stusser på at 1 percentilen er hele 4 basispunkter over ( 4,04%)
1 percentilen er er basically at 99% av bankene må låne over FEDs intervall.
Og 1 percentilen på 4 basispunkter over så gjetter jeg på at minst 99,5% av bankene må det.
EDIT:
Skulle tenke at bankene konkluderer med at CASH IS KING i en slik situasjon.
Ser ikke noe tegn til uro ennå, er det fordi da mange ikke følger med?
Markedet vet jo at disse tallene ikke «kommer før på mandag», eller stoler man på at seddelpressen settes i gang som alltid?
Synes imidlertid det er både umusikalsk og rart å sette i gang seddelpressa når beskjeden er «økt inflasjon» og «kanskje ikke rentekutt i desember likevel».