Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc. 4

Det som er dagens overraskelse er at Jerome Powell sier at “December rate cut is not an foregone conclusion”

Og hvordan reagerer markedet:

Føler jeg traff på den gitt.

Og tipper at eksperten tolker det som at “den økonomiske veksten er bedre enn ventet”:

Og konklusjonen var som jeg forventet:

2 Likes

Det er ikke en gjeng, det er investorer fra hele verden som har pengene sine i et skatteparadis. Spiller det noen rolle hvor de holder til?

Gjelden var på 3,4T, og er nok endel større nå. 1,4T er i denne sammenheng… Ikke mye.

Både ja og nei. Er de på Cayman Islands så er vel grunnen at ingen har ordentlig innsikt i hvem som holder på.
Samtidig er det ugreit at dette er lov å holde på med. Selv om det er såkalt “risikofritt”, så vet man hvem som ender opp med å “hold the bag” hvis det likvel var risiko med å tjene milliarder skattefritt, det er skattebetalerne.

Skjønner at det er fristende for alle å likevel la det foregå, for politikere er avhengig av at gjeld kjøpes slik at man kan finansiere alskens gode formål.

Disse vanvittige summene var jo balansen per 31.12.2024, ikke godt å vute hva den er nå, og på en måte er det verre om den ikke har økt noe for de blir det jo politikere som har hatt makta før 31.12.2024 har hatt nytte av “reckless spending” og billigere finansiering.

Har den økt med en trillion til så er min innvending at dette er en uting at noen skal tjene enorme summer på å øke ustabiliteten i systemet, når man veit hvem som plukker opp regninga til slutt; main street og ikke WallStreet.

På rentesida så ser Powells plan ut til å virke, men “the proof of the pudding is in the eating”

Får se hvordan det går i repo-markedet.

2 Likes

Synes denne fra Jeff Snider er morsom

Den gangen var det også en “non-QE QE”, det jeg kaller en “QE in disguise”, som vi nå går inn i.

Det var en oppbygging til basis trade unwind i mars 2020.

1 Like

Kan denne gjenta seg, eller er strikken nå tøyd for langt? :thinking:

Ikke akkurat Bear? :stuck_out_tongue:

1 Like

Mine bønner ble hørt :relaxed::partying_face:

KOG som dro ned børste? :thinking:

Mannen i gata i USA ser ut til å ha mindre og mindre penger å rutte med, Chipotle ned 18% i dag:

Chipotle er “bare verdt” 430 milliarder kroner etter dagens kurs-skrell, og Mc Donalds er nesten 5 ganger så stor med mcap på over 2000 mrd kroner. De har resultat-fremleggelse 5. november

Blir det en reprise på Chipotle?

3 Likes

Aksjer, krypto, bonds ned - PM opp

3 Likes

Forventningen var en marginal vekst…

2 Likes

Følg med på VIX nå har den begynt å stige igjen

Bare for å si det “opplagte”, forblir SOFR over renteintervallet så betyr det at FED gradvis mister kontrollen på prisen på kapital. For renta er prisen på penger og FEDs intervall indikerer prisen på dollar. Husk at:

Men nå altså nytt inerval; 3,75% - 4,00%

Og første dagen på nytt interval så er SOFR fortsatt over, og mer interessant, spreaden på 99% percentilen er 27 basispoeng over prisen på penger, som er klar “rekord” i ytterkant, og det begynner å sprekke i repo-markedet

Jeg spurte ChatGPT, først et generelt og nøytralt spørsmål for å ikke "lead it on ", så om SOFR distansen til renteintervall, og dernest om 99 percentilen:

image
image
image

image

Så med andre ord; selv om FED gjorde akkurat som jeg trodde de ville gjøre

Rentene steg, og første del av planen så ut til å virke så jeg trodde faktisk at markedet skulle gå med på Jerome Powells røyk og speil.

Og det “eating” ser ut, i alle fall på først dag, å ikke smake så veldig bra; likviditeten bedrer seg ikke.

6 Likes

Nesten så jeg tenker at det må være tellefeil, at resultatet for en dag egentlig er forrig dag, at jeg har misforstått eller noe, siden SOFR er «standing overnigth facility rate». Men avlesningen for 10/30 var 4,04%, mens den for den 10/29 var 4,27%.

Så når det står 4,22% for 10/31 kan jeg ikke skjønne annet enn at det er inkludert rentekutt, og at sammenligningsgrunnlaget er renteintervallet 3,75 - 4,00%.

Det betyr at likviditetsskvisen øker betydelig, 22 basispoeng over hva FED tilbyr er solid forverring, og bankene tilbyr overpris for cash.

Det er ulmer litt noen ganger, 15 og 16 oktober var vel hhv 2 og 4 basispunkter over, og så har vi hatt 4 dager på rad i slutten av oktober i området 2-6 basispunkter.

Nå hender det at det går litt over på kvartalsslutt, og litt på månedsslutt i bankenes oppgjør, så litt kan være månedsslutt (men ikke kvartal)

https://www.newyorkfed.org/markets/reference-rates/sofr

Men basically er det meste mangel på cash.

Og jeg stusser på at 1 percentilen er hele 4 basispunkter over ( 4,04%)

1 percentilen er er basically at 99% av bankene må låne over FEDs intervall.

Og 1 percentilen på 4 basispunkter over så gjetter jeg på at minst 99,5% av bankene må det.

EDIT:
Skulle tenke at bankene konkluderer med at CASH IS KING i en slik situasjon.

Ser ikke noe tegn til uro ennå, er det fordi da mange ikke følger med?
Markedet vet jo at disse tallene ikke «kommer før på mandag», eller stoler man på at seddelpressen settes i gang som alltid?

Synes imidlertid det er både umusikalsk og rart å sette i gang seddelpressa når beskjeden er «økt inflasjon» og «kanskje ikke rentekutt i desember likevel».

2 Likes

De gjør det fordi de må, ikke fordi de vil. Viktig å unngå kollaps

FED har 3 mandat, egentlig, de har de kjente; arbeidsledigheten og prisstabiliteten, men de griper også inn hvis markedet krasjer.

Utfordringen nå er at de har sagt at arbeidsledigheten ikke øker noe særlig, det gir ikke rom for noe rentenedsettelse, og i alle fall ikke QE. Og de famler jo i blinde hvis sannheten er en annen.

De har også «snudd» i inflasjons-spørsmålet, ved ganske nylig å hinte om at det kanskje ikke blir rentekutt i desember likevel.

Og hvorfor skal de sprøyte penger inn i aksjemarkedet når det er rekord etter rekord?

Planen til FED var som jeg beskrev; senke renteintervallet samtidig som man signaliserer bortfall av desemberkutt, da øker markedsrentene, samtid som renteintervallet til FED synker, og SOFR følger på.

Men om ikke månedsslutt oktober forklarer 150% av de 22 basispunktene (SOFR burde jo vært godt innenfor FEDs intervall, derfor «150%») så ser ikke Jerome Powells plan til å fungere.

Men vi får gi det noen dager, kanskje det ordner seg. Kanskje ikke mageplask ennå, men det er skikkelig snubling i starten.

Kan potensielt bli en spennende uke.

Det er vel for at gjelden skal være håndterbar tenker jeg, worst case scenario er at verden mister tillit til amerikansk statsgjeld. Det er veldig greit å ha gjeld i en valuta som du selv kan trykke opp uten begrensning, så lenge den som låner deg pengene er med på leken så klart.

Det som selvsagt er en risiko med at SOFR er 22 basispunkter over FEDs renteinterval er at det er ganske så uregulert og stort marked på “basis trade”, en påstått risikofri investering.

Kanskje noen husker jeg skrev om følende:

Bare for å sette SOFR differansen på 22 basispunkter i perspektiv, i mars 2020 så sprakk det på 29 basispunkter.

Skrev for en uke siden at:

Kanskje det roer seg ned, og alt er chill, jeg er ikke helt overbevist, men det er flere tin man kan følge med på.

Feks tror jeg prisen på Bitcoin (går ned) er en tidlig indikator, følge med på DXY (går opp) er en annen ting man kan følge med på.

2 Likes

Husk at bank reserves er negativt korrelert med SOFR:

Artikkelen under var postet 30. oktober rett etter FEDs rentebeslutning:

https://news.bloomberglaw.com/banking-law/us-bank-reserves-sink-further-to-five-year-low-at-2-8-trillion

Jerome Powell ville ikke si i sin FED tale hva som var tilstrekkelig med Bank reserves, sjekke med Chat GPT

image

Men Jerome Powell har sagt noe om dette før:

image
image

Så, for meg ser det ut som vi kanskje begynner å teste bunnen in the ample zone.

Men seff kanskje det er en blipp, og ting roer seg ned i løpet av uka.

3 Likes