Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc. 4

Finansavisen var på ballen for 1 uke siden:

Selv om de bare så for seg ustabilitet ved scenario null eller dobbelt rentenedsettelse (som tydeligvis Jerome Powell også trodde…)

Anywayz, håper de følger opp på temaet, gjerne veldig snart for det er jo høyst dagsaktuelt.

EDIT:
De kommer ikke helt i mål i denne artikkelen, for de sier ikke noe om SOFR, men hvis de lager en oppfølging kan de jo ta med «the missing piece»; fordi basis traden på Cayman Island finansieres på grunnlag av SOFR.

Og er spreaden over 10 basispoeng så taper disse hedgefonda massivt, for de er gira 25-30 gangeren og mer.

Og må de dumpe US treasuries så går jo selvsagt rentene i taket når gjeld er på «fire sale».

2 Likes

Det er nok grunnen til at QE er aktuelt igjen, da kan fed svelge en del av tilbudet (for å unngå kollaps i gjeldsmarkedet). Dette er grunnen til at jeg har lastet meg opp over ørene i PM (i kombinasjon med aggressiv hedging / short aksjer i risk off scenario)

2 Likes

Sist gang FED startet med QE, så gikk børsene opp 20% på et år.

1 Like

Derfor har jeg som sagt masse PM - bgf World gold steg 100% samme periode

Gull virker ikke som det steg veldig mye i samme periode, gikk godt fram til 2011 da, men børsene hadde også gått 50%…

Nå virker det jo som gull har gått i forkant, så har vært bra å sitte i forkant nå, så godt jobba med det. Kunne ikke helt se det av historiske data for å si det sånn.

1 Like

bgf gikk i hvert fall bedre enn børsen i den perioden du hadde merket av

1 Like

BGF er det guldgruver?

Ja, det stemmer (bgf World gold)

Det er kombinasjonen av gruvefond og indeks bear fond som jeg liker. Jeg tror summen blir bra.

Sant nok at børsene steg 20% etter at QE startet, men det var en solid nedtur inne i bildet også.

3 Likes

Børsene er jo mye dyrere på alle slags multippler nå enn i 2008

Jeg har håpet på mye billigere inngang lenge, men det er noe som skurrer.
Alle er ikke optimister som på en typisk børs-topp. Tvert i mot har mange pratet om resesjon etc i flere år.
Vi kan være et par år fra toppen, f.eks som i 1998.
Problemet er at det gjerne blir en voldsom eufori og oppgang på slutten. Børsene kan «doble» seg før det smeller

2 Likes

Slik som gullet, det har i hvert fall startet himmelferden før økonomien har knekt :stuck_out_tongue:

1 Like

Man tenke litt praktisk om gull også, USA har 8000 tonn gull i valutareserver, Kina har 3000 tonn, Tyskland det samme, og så nedover.

Men den indiske husholdningen har 25 000 tonn og den kinesiske det samme.

Faktisk av verdens 216 000 tonn er det meste på private hender, mens det er stater som setter pengepolitikk.

Hverken Kinas, USAs eller EUs politikere er interessert i å gi fra seg makt så gold to the moon tror jeg ikke noe på.

Men jeg tror det er veldig smart å sitte i gull, og ikke for mye gjeld om det blir uroligheter , fordi bytteforholdene kan bli bra på et tidspunkt og man slipper å bli «wiped out».

1 Like

«Alle har pratet om resesjon i flere år»…,

I folkloren er det visdom og det kan være «Ulv, ulv-historien» som gjentar seg.

2 Likes

Når man går fra optimisme til pessimisme så knekker ting sammen

2 Likes

Ja, folket i USA sliter. Det meste har blitt 20-30% dyrere siden pandemien og nå får de ikke lenger gratis penger av staten. De pengene er brukt opp.
Hvis ledigheten øker og boligverdiene faller, da smeller det.
Men enn så lenge gjør bedriftene det bra.

1 Like

Enn så lenge går det også bra når snøskredet tårner seg opp bak deg i skibakken 🫣

image

https://www.newyorkfed.org/markets/reference-rates/sofr

Dagens SOFR (03/11) roer seg litt ned fra gårsdagens (10/31) avlesning hvor man var 22 basispunkter (4.22%) over FEDs interval på 3.75-4.00%.

Men siste data er fortsatt 13 basispunkter over, og perspektivene er viktig.

FED har ikke kontroll på den viktigste prissettingen i økonomien, og det er prisen på cash -dollar- penger, og prisen på cash i markedet er altså høyere enn FED kan tilby, da har de per definisjon mistet kontrollen. Prisen på cash i markedet settes faktisk i standing overnight facility rate (SOFR).

Det er som en trafikkksituasjon, vannplaning er et fint bilde; er man og kjører og mister kontrollen, så kan det hende at man kjenner at «oi, her var det en dam, og jeg hadde null styring et lite sekund».
Da kjører man videre, og vurdere forholdene, og kanskje tenker å sette ned farten.

Når da neste vanndam kommer og man kjenner man sklir 2-3 sekunder, hva gjør man da?

SOFR tilsier at det er der vi er nå; kommer det flere slike dager så har ikke FED kontroll, og hvis de har lappen så må de faktisk gjøre noe.

De må kjøre på med QE igjen, men det har sine konsekvenser og det er heller ikke sikkert det er nok.