Og historisk sett er ikke 100 så svakt, og går den feks til 102-103 så er det bare få signifikante perioder DXY har vært sterkere; i noen år etter 1982 og noen år etter 2000.
Det har den gjort en stund nå, og det er jeg personlig glad for.
På tide at investorer får en liten realitetsorientering på forskjellen mellom ren spekulasjon og investere i selskaper som produserer faktiske varer og tjenester som bringer verden fremover.
Det betyr ikke at jeg mener at ikke blockchain har noe for seg, men BTC er en fiktiv, hausset greie uten substans. At man mener det er superior til Fiat er for meg en gåte, men vær så god, kjør debatt
Sant nok, den har ligget flatt siden mai, men siste par dager så har den i tillegg fått seg en på nesen.
Jeg tror det kan ha med å gjøre at cash is king, i alle fall enn så lenge, men har tro på at Bitcoin styrker sin posisjon på sikt, og at hvert fall blir mindre og mindre.
Jeg har tidligere hevdet at Bitcoin er “elektronisk gull”, og på samme måte som gull “storage of value”. Samt at det egentlig, som gull er, storage of energy.
Marginalkostanden på produkasjon i de 10 dyreste gullgruvene i verden reflekterer normalt sett gullprisen, og tilsvarende burde det være for Bitcoin, slik at fair value bør være 60 000 - 70 000 dollar. Tro derfor ikke at Bitcoin faller under det. Men samtidig at Bitcoin (eller gull) gå til månen.
Jeg mener også at Bitcoin på lenger sikt, som gull vil bli et tryggere og tryggere sted å ha vredier når det stormer.
Desverre er det vel fortsatt for mye spekualsjon i Bitcoin slik at når det blir motgang så er det fortsatt dollar og gull som gjelder.
Hvis SOFR fortsetter å være høyt så kan det balle på seg.
Spørsmålet er hvordan det utvikler seg. Blir det krise så blir det jo money printing, og alt av hard assets, bolig, aksjer , gull, you name it er verdt å ha, og det blir inflasjon nede i gata.
Og hvis hedgefond begynner å dumpe treasuries på margin calls så vil renten i US kunne øke betydelig, hvis ikke FED griper inn.
Mange vil nok tenke at det er “fordi masse inflasjon kommer”, men det er egentlig det motsatte (inntil FED griper inn med QE).
Men FED kan ikke bare gi masse penger til banker og andre rikinger, for da har vi Cantillion-effekten; de som får pengene først får kjøpe på salg, mens for alle andre, mannen i gata, så får ikke han penger for det har “trickled down”.
Når da FED styrer etter arbeidsledighet, og de påstår at inflasjonen er økende (which is not), og at arbeidsmarkedet er stabilt (which is not), samt at aksjemarkedet som er på ATH, så blir det veldig umusikalsk å go wall street enda mer penger, for det eneste som skjer da er enda et steg med som har skjedde siden 2019, og det er massiv overføring av verdier fra main street til wall street.
Bare tenke hvor dyrt alt er blitt og hvor mange som ikke har råd til bolig etc.
Mao så må FED vente litt med QE til det kan forklares, mao først må inflasjonen faktisk synke, arbeidsledigheten faktisk øke, og aksjemarkedet faktisk krasje før de bare kan sette i gang seddelpressa.
Det som er spesielt med årets utvikling er at gull er opp 50 % i det børsene stiger til nye ATH.
Det mener jeg vitner om at spekulasjon har nådd nye markeder; krypto og gull, og at en korreksjon kan bli større i disse commodities versus aksjemarkedet.
Jeg tror ikke gull er en safe heaven lengre, det markedet er fullt av belånte posisjoner som vil gå rett i vifta. Samme med sølv.
Jeg kan selvsagt ta helt feil, legger bare hodet på blokka her.
Det er to scenarioer, ny kraftig QE a la 2020 og overdreven stimulering som vil gi et ekstremt bullish marked for PM men også ok for aksjer nominelt, scenario 2 er mer moderat stimulering fra fed men ikke nok til å holde oppe markedet og en skikkelig korreksjon/ bear marked.
Tegnet også inn de to andre scenarioene. Allerede nå, så har fallet i renten vært mer utstrakt i tid enn den var i både 2008 og 2019.
Det interessante nå synes jeg er at den økonomisk aktiviteten ikke virker spesielt skadet av den høye renten. Vanligvis har problemet vært at den høye renten blir holdt høy for lenge, slik at det blir masse problemer pga høy rente.
Det er veldig lite som peker i den retningen nå. Her fra privatmarkedet, som etter det chartet her har pekt noe opp, men ikke i nærheten av det som skjedde i 2008.
Utelukker ingenting, har også cash og nesten nedbetalt bolig og jobb. I det scenarioet tenker jeg at jobben er trygg og da har jeg helt nedbetalt lån og mye penger på konto for å øke short i år 2000 (2030?)
Men verdsettelse av aksjer er allerede på 2000 nivå eller over så jeg er ikke så håpefull at dette inntreffer.
Googla «SOFR», og det er svært sjeldent det kommer noen nyheter opp på det, også på engelsk, så derfor var det ganske så overraskende at det kom opp 2 treff på norsk fra finansavisen, 1 fra juni i år, men en rykende fersk, fra går.
Men det er bak en betalingsmur, så vet ikke hva som står der, men fra overskriften virker det som DaneCekov har plukket opp det jeg har merket meg siste ukene, og at han har los han også:
Noen som har tilgang og kan forklare hva han snakker om?
Takk til deg som sendte meg artikkelen på PM, det var veldig interessant ! Og som er god skikk og bruk skal jeg ikke legge ut noe bak betalingsmur, men jeg skal kommentere og sett i sammenheng jeg synes er interessant, og ha litt fair use.
men er fortsatt på grensen; 4,00 som er høyt i historiske sammenhenger, om man sammenligner med “discount window”, dvs FEDs renteinervall, ref figuren jeg postet for noen dager siden der SOFR var 22 basispunkter over:
Artikkelen sier blant annet at: “I forrige uke varslet FED at likviditetsinnstramming (QT) skulle stanse 1. desember. Årsaken var at overskuddslikviditeten fa pandemien var borte. Dette skulle roe de helt korte rentene ned allerede nå. Men det motsatte har skjedd. SOFR-renten har skutt i været”
Mao slik jeg også har skrevet om tidligere, og før FEDs rentebeslutning kom, om hvordan FEDs plan muligens kan være for å “fikse markedet”
Og vi fikk en økning i markedsrentene, samtidig som SOFR ble satt ned, ved at FED latet som at man blir nødt til å å kanskje droppe rentekuttet i desember
Jeg tvilte imidlertid:
Og det ser ut som Dane Cekov er helt enig i den analysen:
Han skriver nemlig i sin artikkel: "….hvis FED kutter renten i desember og viser til likviditessituasjonen så sier de egentlig at de har mistet kontrollen over likviditeten…"
"
Men tilbake til SOFR som har roet seg ned, for det er ikke så enkelt at det bare SOFR er innen for rentevinduet så er alt greit, også avstanden til IORB er viktig, og ikke minst trenden (moving average) i den:
Som jeg ikke får helt til å stemme med alle nyhetene om større bedrifter som driver og kutter om dagen. Lukter BS av tallene, og på et eller annet tidspunkt tror jeg at vi får solide revisjoner ned.
Men det kan gi FED pusterom, og er en tynn hyssing som holder buksa på plass (som var i ferd med å gli ned på knærne.