Hvordan ser det ut for antall avganger fra Kina totalt sett? (Mulig mange av avgangene går via andre land?) Og evt antall ankomster til USA.
Men seriøst: finnes det INGEN lavere risiko plasseringer man kan gjøre på Aksjesparekonto?
- Bedriftene har ingen aning om hva tollene er om 1 uke, 1 måned eller 1 år.
- Rentene har falt jevnt i 30 år. Det har blåst opp verdier og gjeldsnivå. Alt er dyrt.
- Globalisering har effektivisert verdens produksjon. Varme land har dyrket Avokado, kalde land har produsert laks og land med lave lønner har produsert iphone.
- EU vil ikke gi etter for Trump. Han har bøyd seg for både Russland og Kina. Men jeg tror han er mindre redd for EU. Han er mer redd for å bli gjort til latter som en papirtiger. Derfor vil han kanskje være tøffere mot EU enn mot Ru/Kina ?
Jeg er fornøyd med 5% rente på konto inntil børsene har falt minst 20, 30, 40%
Xact Smörgåsbord
Også kjent under navnet cash
Ev. så får du kjøpt AuAg sine fond / ETF’er. Så kan man jo diskutere hvor lavrisiko det er å eie gullgruver gitt dagens prising.
Det er vel en del som faller bort med krav om 80% aksjer og notert i EØS
Noen med erfaring fra Heder Mybank? Ser man kan få 5% der uten kostnader eller begrensninger på uttak. Virker for godt til å være sant, men står jo det på nett. Tenker å ha fleksibilitet i tilfelle det blir nedganger som du nevner.
Jeg leser hva du skriver, men er jo ikke sikkert de faller disse 20-30-40% på mange, mange år. Det er vanskelig game det der.
Hvis fleksibilitet er viktig, så putter du ikke pengene dine i en liten fillebank hvor pengene kan bli låst mens banksikringsfondet gjør sitt.
Det har du selvsagt helt rett i. Alle har sin personlige risikoprofil avhengig av økonomi, alder etc. Jeg tenker at jeg er fornøyd med levestandarden jeg har. Det som ikke må skje er at jeg mister noe av det jeg har. Men hvis det kommer et stort børsfall vil jeg benytte muligheten det gir. Jeg tror sannsynligheten for et stort fall i løpet av få år er stor. Større enn på lenge.
Ikke helt svar på spørsmålet ditt, men man kan ta ut kostprisen fra ASKen og sette i bank til 5%, så får du hvert fall mer enn 0. Og sette inn igjen når du har funnet noe å plassere i.
Man kan jo også ts ut alt, det blir mer skatt nå, men mindre i fremtiden
Hvordan mindre? Mindre fortjeneste å skatte av?
@Hardox ja du har rett, jeg har faktisk ikke helt tenkt på at det er nå en god del med kostpris da
Ja, først og fremst blir det mindre skatt til staten og din del blir ganske lik
Ikke glem at du får skjerming på hele beløpet som står på ASK, det får du ikke på kontoplasseringer.
Har man 2 MNOK på ASK med skjermingsrente 3,5 % er det 70 000 kroner i fremtidig skattefordel opptjening på 12 måneder! Bare skattefordelen alene grunnet skjerming utgjør netto rente etter løpende beskatning på bankkonto…
Hva sitter du igjen med etter skatt i prosent av saldo:
4%*0.78=3.12% på sparekonto (i form av 4% renter med 22% skatt)
3.5%*0.3784= 1.32% på ASK (i form av redusert skattbar avkastning)
Skjermingsfradraget reduserer beløpet/overskuddet man beregner skatt av og ikke dirkte skatten.
Så et skjermingsbeløp på 70.000 reduserer skatten med 70.000*37,84 %= 26.488 kroner som utggjør 1.32% avkastning på disse 2 mill. Slik holmes , ved første øyekast litt kryptiske regnestykke viser.
Men for min egen del har jeg latt fortjenesten stått igjen på ASK kontoen og tatt ut hele innskuddet. Det at man må ta skattekostnaden nå for gevinst gjør jo at regnestykket blir helt annerledes for denne delen av innstående beløp.
Den biten har jeg misforstått i alle år!
Store tap for japanske forsikringsselskaper på japanske statspapirer med lang løpetid.
Så derfor blir det ny strategi; ikke kjøpe statspapirer med lang løpetid.
Den berømmelige onde sirkelen.
For oss som leser fast på bjørnetråden uten å ha latt oss skremme til å bli bjørn ser det ut til å være en bra børsdag i dag Risiko for stort fall blir man aldri kvitt, så tenker «den tid, den sorg». Forhåpentligvis fått ytterligere avkastning før den tid.
Noen av de beste børsdagene kommer i bear markeder