Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Fra 10.80 - 10.65. :white_check_mark:

Stor bevegelse i valuta for de som ikke driver med fx trading.

7 Likes

I min verden er det en stor forskjell på QE der man kjøper bonds i markedet og lån til banker i nød.

Fed er fortsatt inne i en tightening syklus og dette er ikke et retningsskifte, bare brannslukking på veien.

På noen måneder - 1 års sikt tror jeg på kombinasjonen xact bear, PM gruver og cash.

2 Likes

Jeg bruker gjerne noen dager på å veie opp research før jeg kommenterer tekniske utførelser fra sentralbanker.

Veie opp inflasjonsfall pga signaleffekten bank-failure gir til konsumenter/sparing (safety inn i money market funds), shortinndekning på yieldsiden, likviditet, hvorvidt likvidteten påvirker m2 eller holder banking-systemet i gang, konsolidering av banker osv.

Hvis dette holder systemet i gang samtidig som man hiker mer(som ecb i går) så kan total effekten være at inflasjon faller raskere og at yieldbevegelsene er decent prising.

Jeg vet at det smerter for de som har trøye med CPI nr 9 på ryggen.

4 Likes

Man må hensynta effekten av de allerede økte rentene som først viser tegn til å bite nå.
Å fortsette å dra på i eksplosivt tempo når flere banker kneler er å leke med ilden, noe jeg tror de ikke har baller til. ECB overrasket i går, men markedet tok det fint. Blir spennende neste uke om FED øker med 0.5, 0.25 eller ingenting. De tre scenariene utgjør i min bok ned, nøytralt og opp på indeksene.

1 Like

Kall meg gjerne naiv, men: Jeg stoler på at Powell holder det han lover her. Hvorfor skal han si en ting og så gjøre det motsatte?

1 Like

Nei, det er jo noe de aldri pleier å gjøre … :wink:

Fra CNBC: The probability for no Fed rate hike next week shot up to as high as 65%, according to CME Group data Wednesday morning.

1 Like

De har gang på gang overrasket ved å være mer hawkish enn forventet av markedet. Powell ønsker å ikke tape ansikt eller få skylden for høy inflasjon.

Bankene har de reddet, nå fullt fokus på inflasjonen.

3 Likes

Har vel strengt tatt allerede tapt ansikt ved å gjøre halve banksektoren i USA bankerott dersom de var nødt til å realisere rentetap.

2 Likes

Det er bankene sin skyld :wink:

2 Likes

Det toget har vel gått for lenge siden?

Man skal ikke gå track recorden til FED mye i sømmene for å se hvor feil de tar, gang på gang.

27.08.21

Federal Reserve Chair Jerome Powell, in a speech that affirmed an ongoing U.S. economic recovery and explained why there is no rush to tighten monetary policy, gave a detailed account on Friday of why he regards a spike in inflation as temporary and offered no signal on when the central bank plans to cut its asset purchases beyond saying it could be “this year.”

2 måneder senere…

30.11.21

Powell admitted that the Fed was wrong in its prediction of how long the current high inflation will last, and that they now believe it will continue well into 2022. “I think we can now see certainly through the middle of next year” Powell said.

Vel, vi er snart ferdig med Q1 2023 og inflasjonen har ikke gått nevneverdig ned i mellomtiden.

Får vel konkludere som han her fyren:

“I realize that no one is clairvoyant but I think it’s fair to say that the experts who have been advising Powell about the future rate of inflation have pretty much the same credibility as those late night psychic hotlines you see on TV,” Louisiana Republican John Kennedy said.

2 Likes

Ja, siden han tok feil andre veien (transitory narrativet) er han ekstra påpasselig nå. Husk at sticky inflasjon er noe man ønsker å unngå til enhver pris og ikke noe Powell ønsker å ha på CVen

2 Likes

Hvorfor er jeg short omx: indeksen er opp over 4% i år på tross av at ting ser mørkt ut både konjunkturmessig og stigende renteutsikter. Indeksen er fundamentalt dyr. Dessuten finnes det veldige gode og trygge instrumenter for å shorte indeksen: xact bear og xact bear 2.

2 Likes

Finnes det lignende instrumenter for OBX? Har ikke funnet noen etter xact OBX forsvant. Har siden brukt SQQQ/TQQQ, og xact OMX, som jeg finner info om når jeg scroller i trådene her.

Var inne på mer industritungt SDOW/UDOW hvor man er eksponert for dollar, men skulle gjerne hatt et instrument for OBX.

Ikke like gode nei, du må ty til ETNer som gjerne har høyere spread og du får en motpartsrisiko som ETFer ikke har. Søk på bear obx i din nettmegler for å se hva som finnes av ETNer.

Sentralbankene tar alltid feil når ting ikke utvikler seg lineært. Noe det sjeldent gjør. Problemet deres er at de “må” si en ting, f.eks. “rentene må opp” når inflasjonen truer og dette “må” de si helt til inflasjonen ikke lenger truer. De vil ikke at folk skal ta seieren over inflasjon på forskudd og på den måten forlenge perioden med inflasjon.

Problemet er at store deler av systemet egentlig ikke er rigget riktig for slike gigantiske bevegelser i rentemarkedet som vi ser nå. SVB hadde investert i statsobligasjoner med lang løpetid og lav rente, så da gikk de konk når renten gikk opp. Mao, investering i det tryggeste av det trygge ble deres død.

Btw, uten at myndighetene i USA nå steppet inn, så hadde hele den amerikanske økonomien kollapset i det alle bankene gikk konkurs samtidig. Sånn er det moderne bankvesenet rigget.

2 Likes

Tror de fleste som handler obligasjoner forstår forskjellig type risiko man eksponeres mot. Men de gamblet på evig lave renter.

My point exactly, jeg er veldig usikker på hvor mye de tør pirke borti korthuset før det kollapser.
En kollaps er lite like ønskelig som vedvarende inflasjon; men de må velge - pauser de for tidlig får man mest sannsynlig rally og økt likviditet = økende inflasjon, og motsatt om de hever mye mer - nedgang som potensielt kan akselerere eksponensielt i et allerede ustabilt marked.

Choose your poison :skull_and_crossbones:

1 Like

Jeg vil påstå at det systematisk ikke hedges mot forskjellen i langvarighet på obligasjoner vs kort varighet på innskudd i banker. Det er en systemsvakhet som kommer fram hver gang sentralbankene øker renten vesentlig.

2 Likes

Ja de tar risiko, men det er ikke ignoranse bak. De tar kalkulert risiko, men gambler på at det går bra. Det er samme mekanisme som ligger bak verdsettelsen av aksjer med høy p/e. Selskapet kan gå godt, men likevel falle drastisk i verdi med multippelkontraksjon. I aksjer er det selvsagt enda høyere risiko med «uendelig lang durasjon».

Dax er veldig svak. CS ned -10%. Foreløpig gir kjøperne opp veldig fort.

CryptoBros osv; kombinasjon av likviditetsboost i Kina, sveits og US får krypto til å spike, men dette er også faktiske kjøpere. Dette er syretesten til krypto. Hvis noe skjer med banker og svikt rundt tilliten til FDIC og unsercured depositors så er det nå krypto skal fungere.
Og det gjør faktisk det foreløpig(prisbevegelsene). Men det er fortsatt for store svingninger til at det er komfortabelt å investere store andeler savings.

7 Likes