Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Å ha penger (krypto) hos relativt uregulerte kryptobørsene er noe jeg sliter med å forstå. De er ikke too-big-to-fail og vil tryne fullstendig uten at man får noe tilbake hvis det skjer noe.

4 Likes

Problemet er at markedet er ikke laget for 0-renter som skaper bobler i durasjon som @holmes nevner.
Så problemet er ikke at rentene stiger, det er at de var for lave i utgangspunktet.

Hva hvis terminal rate kunne vært på 3% siste 8 år, men man har valgt å unngå kortere nedtur og holdt strikken nede? Legg til QE oppå det igjen. Du fanger systemet et sted den ikke skal være.

Det er et veldig viktig poeng, men banker og pensjonsfond sikter mot durasjon, og rullerer ikke kortere verdipapir på samme måte som money market funds/hedgefunds eksempelvis. Ref LDI krisen UK i høst.

Hele bankvirksomheten er mot lange renter, det er slik hele banking-industrien fungerer. Så det er basicly hvorfor inverterte yieldkurver er et krefttegn, og hvorfor man aldri skal surpresse eller drive med QE i utgangspunktet. Fordi man vil få evige problemer med å reversere prosessen. Bankene fortsetter business, pådrar seg helt feil balanse i durasjon også blir det problemer når det reverseres. Og det må jo starte på likviditetssiden, som alltid.

4 Likes

Nasdaq er opp +7,3%

image

History don’t repeat, but rhymes?

3 Likes

Reversed +1% til -1% nå.

selgere og shortere er i førersetet nå.

OSEBX har reversert +2,5% til 0 nå.

2 Likes

12% avkastning på xact bear 2. Dog en alt for liten post. Kjøpte på mandag.

2 Likes

Quadruple witching i dag også.

4 Likes

Frisk fyr - sier mye klokt! #godhelg

3 Likes

Bra ukelønn 3M*-7,42%

4 Likes

Blir spennende neste uke tror jeg :slight_smile:

2 Likes

Det får meg til å tvile veldig på renteheving ved rentemøtet om noen dager. For det du sier her høres veldig riktig ut. hvis bankene må bruke denne mekanismen for å håndtere likviditetsproblemer, så kommer de ikke til å låne ut en dritt, rett og slett fordi det koster for mye.

2 Likes

Da innrømmer vel FED at the shit has hit the fan? (Hvis de ikke hever)

1 Like

Prøv å tenk mer som en firkantet byråkrat. If inflation > 2.0% osv

1 Like

Tjah? De økte renten holdt den høy i hele perioden markert i gult, så kuttet de den (riktignok når inflasjonen var 2%), men fortsatt å kutte renten gjennom hele resten av 2007 og 2008 når inflasjonen var 4%+…
image

2 Likes

Ok litt forenkling fra min side. Men Merk: 1) Fra Mai til august 2008 da inflasjonen var høy (>5%) gjorde de ingenting på tross av kraftig stigende arbeidsløshet og resesjon. 2) inflasjonsfrykt er mye høyere i dag og frykt for systemkollaps var mye høyere den gang.

1 Like

For 2 uker siden var vi i tråden bear men visste ikke om bankene.
Vi visste bare om inflasjon, renter og geopolitikk.
Bankene kan være en svart svane og sjansen for at vi bare ser toppen av isfjellet er stor. Tror vi balanserer på en knivegg og er avhengige av at det ikke ramler flere lik ut av skapet. Men når du oppdager en rotte i potetkjelleren er det flere der.
Selskaper som er avhengige av kapital ryker først. Vi ser PGS sliter selv i et lukrativt marked. Det blir ikke lettere for f.eks Bergen Bio, Desert Control m.fl

5 Likes

God helg og får håpe vi får flere fine bjørneuker fremover :pray:

1 Like

Dette her er kanskje den skarpeste kommentaren i dag.

Følg med på 2 åring nå.

3 Likes

Her deler jeg et mulig bear scenario for OMXS30 for året som kommer.

Jeg tror vi kommer til å snu litt høyere enn Covid bunnen til høsten :pray:

Slår dette til så tror jeg det vil lønne seg å veksle over fra bear til long posisjon der nede. :money_mouth_face:

3 Likes

Et tips til de som liker å se på historiske data er å installere tillegget FRED i Excel. Der får men tilgang til “uendelig” mange dataserier fra mange tiår tilbake, og de kan oppdateres hele tiden. Her er et eksempel hvor jeg laster daglige data for toårsrenten, tiårsrenten og spreaden for siste 20 år, og viser de grafisk. Her er det bare fantasien som setter grenser.

I tillegg vil jeg nevne funksjonen Stocks som er innebygd i Excel. Den henter automatisk data fra aksjer, råvarer, renter, indexer o.l. Oppdateringene varierer, fra sanntid på amerikanske aksjer til f.eks. 15 min. på norske.

26 Likes