Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Kan bli nye trump opptøyer i USA til uka .

Om noen ønske å se nærmere på disse funksjonene så kan jeg sende kopi av oppsettet jeg bruker på pm.

3 Likes

Under krisåren 1990–93 minskade Sveriges BNP tre år i följd med totalt 5 procent. En så stor och långlivad nedgång i ekonomin hade inte upplevts sedan andra världskriget.

I spåren av finans- och fastighetskrisen fick vi kraftigt fallande konsumtion, massarbetslöshet och kraftigt ökad skuldsättning i offentlig sektor.

På två år gick nära tusen fastighetsbolag i konkurs och bankerna blev ägare till stora fastighetsportföljer. Flera stora banker behövde i sin tur räddas genom stöd från den statliga så kallade bankakuten.

En artikkel fra i sommer, så ikke ny, men mye interessant stoff: Makrorådet: Tio räntehöjningar tar oss mot 90-talskrisen

1 Like

Det lokale firmaet skal ansette 2000 de neste 3-4 årene. Langsiktige kontrakter. Byen har 25k innbyggere. Hvor skal alle bo?

image

Lovendring for å hoppe over avstemning også ja…

3 Likes

Det er den tiden på døgnet altså… Et kvarter til midnatt🥶

Alt for å sminke grisen…?

1 Like

0,25 chf pr aksje er budet mot 1,86 chf slik den var på fredag, så aksjonærene får enda en dag med mye action.

1 Like

men dette er vel for å stabilisere hele markedet og ikke aksjonærene .

Heheh. Jaja uten tvil. De har nok lite de skulle ha sagt :sweat_smile:

Autostore har hovedkontor i en bygd med 350 fastboende :grinning_face_with_smiling_eyes: Gründeren har vel ca 25 firmaer i en klynge der

3 Likes

Folk flest skjønner ikke konsekvensene av renteøkningene.
Renter er prisen på penger og har enorm effekt på både bedrifter og husholdninger

Det siste jeg ville kjøpt nå er aksjer der selskapet trenger penger.
Dvs jeg ville solgt fort som pokker.
@holmes vet et av dem jeg tenker på, der aksjonærene har lullet seg inn i en dagdrøm og fornekter at kassa tømmes innen høsten.

3 Likes

UBS kjøper trolig CS. Null igjen til aksjonærene. Vet de hva de kjøper?

1 Like

UBS regner med å få støtte av staten? :crazy_face:

Sikkert mye som ikke trenger å se dagens lys :grinning_face_with_smiling_eyes:

Alle spilleregler ser ut til å være kastet overbord. Aksjonærene i CS får ikke stemme.

4:45: “I think we are in a once in a lifetime financial transition, and i think everyone needs to strap in for that, and if you need your money in the next couple of years I would be more cautious than not”

:point_up_2:

1 Like
  1. De fortjener å tape alt hvis de investerer i ett selskap som går konkurs.
  2. At man hopper over å la aksjonærene stemme over dette er rett og slett ran.
  3. Alt er lov, inkludert ran, når man er staten :slight_smile:

Sånn ca? :slight_smile:

2 Likes

Alt for å redde børsen…

1 Like

BTC bouncer, typisk risk on.
Tenker kanskje Nasse også vil dra på litt og muligens en liten rekyl for banker?