Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Må Powel sveive i gang seddelpressa igjen?

1 Like

Må nok det, men catch22 (inflasjon).
Tror vi skal ned uansett.
Tror det er bobler overalt pga easy money.
Eiendom, banker, crypto, bedrifter og børs.
For mye penger og for lave renter i mange år. Nå har vi møtt veggen.

2 Likes

FED har virkelig malt seg inne i et hjørne ja…

1 Like

Noen kriser løses med minus rente, andre kriser løses med skyhøy rente. Det gjenstår å se hvilken type krise dette er.

3 Likes

God beskrivelse og illustrasjon fra Payden her.
Man sender ikke pengene til befolkningen denne gangen eller presser bankene ut i mer risikable papirer fordi sentralbankene kjøper verdipapirer fra de. Nå kan bankene låne cash mot å stille sikkerhet, det er en redningsaksjon, ikke stimulipakke til Jens så han kan kjøpe seg ny flatskjerm som det allerede er 4 måneders ventetid på.

6 Likes

Do no further harm, som i å ikke øke renta mer?

Nei, ikke nødvendigvis å ikke røre renta, ref ESB forrige uke, men at det hjelper å isolere krisen til å gjelde bankene og ikke dra med seg resten av verdensøkonomien hvis det kan unngås.

2 Likes

Hmmm… Er den sorte svanen nå / denne gangen obligasjonsgjeld…? Etter helgas “redningsaksjon” blir det spennende å se på bevegelsene her. Jeg tror hendelsen i helga markerer noe større enn bare “banken ble redda”. Kan den skape større bevegelser siden obligasjonseiere plutselig ser at de potensielt sitter uten forrang (dersom myndigheter viser vilje til å gripe inn)? Spennende å se hvordan dette “plays out” over de neste uker og måneder…

7 Likes

Hvis det er AT1 du tenkte på så skulle man tro et 250B usd marked i seg selv er (alt) for lite til å tippe alt utfor kanten. CS hadde jo en høy andel av dette markedet med nesten 7 %. Av de gjenværende 93% må vi anta mye står tryggere enn i CS ?

Jeg tenker mest på ripple-effect her. I et allerede noe nervøst marked / makrobilde.

2 Likes

Det lille jeg rakk å lese fra twitteratiet i helgen var i flertall mot en eller annen (fremtvunget) pivot og dermed litt bedre kår for equities. Gud vet hva fasit blir.

1 Like

Nå snakker jeg ikke om bare her inne, men generelt i markedet er det så mange som tror de er Fed/monetary eksperter eller liknende.

Akkurat som folk trodde de var covid eksperter for et kvarter siden. En må kjenne sin besøkelsestid.

Informasjon har aldri vært lettere tilgjengelig, det har aldri vært raskere å kjøpe/selge store andeler- så det er mange som tror de skjønner hva som skjer.

Så hvordan vil dette påvirke markedet og trading fremover? For meg høres det ut som 1 sikker utvikling fremover, og det er høyere volatilitet.

En strategisk tilnærmingsmetode vil være å spesialisere seg på volatilitet. Hvis du klarer å uttrykke det gjennom ulike aksjer som pairs eller direkte volatilitetsprodukter så ville jeg brukt mye tid på det.

12 Likes

I dag: Hvis folk selger unna i dag kan det være decent å gå long.

Min oppfatning av psykologien vil kunne resultere i risk-on på S&P i morgen.

Noen vil straks argumentere kraftig for at inflasjonen vil stupe som resultat av det vi ser nå. Mer forsiktighet, mer sparing, det er faktiske renter å hente(som vi ser er det nettopp reaksjonene i korte enden, kombinert med “kutt” osv). Mer likvidtet i banksektoren. . Mindre ansettelser pga usikkerhet. You name it for narrativ man kan lage.

Jeg vil si at vi enda ikke har vært gjennom “wtf hvorfor stiger det nå”.
De som har villet gå risk-off, har nå gjort det. Rotasjonen har skjedd.
Alt annet er joker. Ingen vet hva som er den faktiske collateral osv, så trade på drawdowns med tighte stopper.

En må også vente på fed onsdag.

7 Likes

Altså, alle vet at tegnet på at det blir krise er at DNB setter igang reklamer for #Huninvesterer. Det har vært tilfellet hver gang i det siste. Eller vent nå litt, de klarte det igjen :open_mouth:

image

2 Likes

Fra 89 - 92 gikk DNB fra 225 kr til 40 øre

7 Likes

Bank of America gikk fra 55 dollar til 2,55 dollar i GFC

3 Likes

Folkens - hvor holder dere cash i dagens marked? Antar at dere ikke sitter med kapitalen på brukskontoen. (-:
Eksponert mot kortsiktige statsobligasjoner - hvordan? Derivater?

1 Like

Ikke i credit sviske eller sweeny tood bank i alle fall :rofl:

Noe i fastrenteinnskudd 1 år med 4% rente og noe i høyrentekonto med 3,20% rente, har fortsatt noen aksjer igjen men mye cash nå.

3 Likes