Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Betalingsartikkel, men overskriften sier vel det meste :exploding_head:

2 Likes

Dax +500 poeng :white_check_mark:
Nasdaq +550 poeng :white_check_mark:

Short Brent ned 86-72$ :white_check_mark:

SHORT USD/NOK fra 10.80 - 10.60 :white_check_mark:

LONG S&P futures +50 poeng :white_check_mark:

18 Likes

Markedet priser inn 19,6bp økning av renta i USA i morgen. Dvs 78% sjanse for 0,25% økning.

Hvordan tror dere en 0,25 økning vil slå ut på børs?
Hva med ingen økning?

1 Like

Børsen kommer til å tolken ingen høyning som bull, +0,25% nøytral og 0,5% bear. Men like viktig blir guidingen fremover

1 Like

Det jeg har tapt mest penger på tidligere (i form av potensiell gevinst jeg kunne ha fått) er når jeg har truffet fundamentalt men begynt å trade kortsiktig når volatiliteten stiger. Det er lett å tenke kroner og øre og ikke det store bildet som var utgangspunktet. Det er en av tingene jeg har lært meg å få stålkontroll på og treffer jeg fundamentalt vil jeg sitte igjen med en gedigen gevinst. Det betyr ikke at man skal sitte og hodle på et stort tap, SL er en bra greie (noen ganger tar man jo feil og da må man innrømme dette), men jeg trader meg ikke bort lengere ved å ta en altfor tidlig gevinst. Bommer jeg fundamentalt kan jeg sitte igjen med et lite tap, men treffer jeg da blir det jackpot.

5 Likes

«Dr. Doom» om Fed: – Uansett hva de gjør, så ender de opp i trøbbel – E24

Nå advarer han om konsekvensene som kan komme som følge av kollapsen til Silicon Valley Bank.

– Det er et ekstremt farlig øyeblikk, fordi det nå er betydelig stress i deler av det amerikanske banksystemet i en tid hvor inflasjonen fremdeles er for høy, sa han i et intervju med Bloomberg TV fredag.

Roubini sier at det etterlater sentralbanken i en tap-tap-situasjon, ettersom Fed dras mellom å bekjempe inflasjonen, som kan gjøres ved å heve renten, og å senke finansiell volatilitet, som sentralbanken kan gjøre ved å lette på renten.

Ender opp i trøbbel

«Dr. Doom» advarer samtidig om at det å heve rentene mer kan utløse mer ustabilitet ved å ryste banksystemet. Han sier også at at det å senke rentene som et svar på bankkrisen kan føre til at man mister grepet om inflasjonen igjen, som igjen kan føre til en stagflasjonær krise.

2 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Hvordan bestemmer du om du har tatt feil eller det bare er litt midlertidig voltatilitet?

3 Likes

The Fed will launch the FedNow programme in July… :flushed:

This will ensure the FED more:

  • Surveillance
  • Control
  • Sensorship

Small banks will altogether disappear. There will be one central bank that plan the economy.
This is detrimental for everyone, as decentralized systems have always been better for everyone. CBDCs will control you and your life, and every transaction you make will be tracked.

(Next step: social credit system)

3 Likes

Du må se på inngangen og bestemme risiko, det som er vanskeligere er å se når du har fått rett dvs på tide å ta gevinst. Å lære meg å ta gradvis gevinst er noe jeg må jobbe med.

1 Like

Tenk deg at investeringsideen din er at spillselskap x skal stige minst 200% mot lansering. Du kjøper og HODLer gjennom en lang ørkenvandring. Så stiger den 30% på bare en uke! Åj åj nå tjente jeg 300 tusen, den faller sikkert tilbake, eller tenk om den faller tilbake og er på 0. Da er det lett å bryte mot ideen og selge. Isteden hvis det ikke er frykt men du tror objektivt at den vil falle tilbake er dette en ny investeringside/tradeide der du «shorter» ved å selge ned long posisjonen. Men da må denne nye posisjonen igjen ha SL osv fortsetter det opp må du kjøpe tilbake.

3 Likes

Blir noen spennende dager/uker fra nå

1 Like

S&P +1,05%

Jeg følger move, men personlig syntes jeg move sier meg lite annet enn short-term volatilitet.
Som du ser på chartet sier gap-down bevegelser i move lite, annet enn økt usikkerhet. Det er spesielt i denne perioden vi har vært i fordi det er yields som drar markedet. Hvis det var andre faktorer som preget markedet så kunne yield hatt en annen type warning-function. Men ettersom yield var storyen for 2022 og problemet for risk-assets, var den også forløsende.

Jeg skulle likt og sett(teknisk umulig å få tak i) move justert for short-inndekning, flight to safety vs interest rate projections som ulike grafer i samme chart. Åpenbart ikke mulig å skille ut det ettersom flows går i hverandre og det ene utløser det andre. Måtte også justeres for valutaendringer og annen yield. Blir for rotete, men hadde vært enormt med informasjon.
Markedet var ekstremt short LT bonds fra før av, og MMfs var posisjonert lite for korte enden.

For de som eier fond:

Fund performance i Norge har vært beskyttet av svekkelse i valuta helt siden covid krisen oppstod.
Juni 2021 var USD/NOK 8.21 mot dagens 10.50.
Ikke en påstand om at NOK skal styrkes, kun en tankerekke.

Som alle vet er ikke NOK noe safe-heaven. Mange utlendinger ser på Norge som en petro-state med oppblåst sosialisme som gjemmer seg bak oljerikdom for et system som ikke ville fungert uten.

Olje/Gass har vært korrelert med styrkelse i NOK, men siste 2 årene har bevegelsene vært helt motsatt, og andre faktorer har blitt vektlagt fra markedet.

Scenario: Dersom S&P, Dax osv kan rallye fremover, så kan et 10% rally forsvinne enkelt dersom risk-on oppstår for NOK.

Etter min mening er det derfor enda svakere risk/reward for norske fondskunder som har eksponering mot internasjonale gjeld og aksjer.

11 Likes

Tror du ikke alle hevelser blir bear? Mtp. at obligasjonsovervekt skapte problemene for SVB og vil føre til ytterligere tap hos resten? Vet at de andre ikke er like gearet, men allikevel negativt for resultatene.

Dette blir et større og større problem for hver dag som går. Mangler bare MDG og SV får stenge oljeproduksjonen, så er vi tilbake til 1910 og poteter og sild.

5 Likes

Før SVB kollapsen var det ventet 0.5% og higher for longer. Nå mener flertallet at 0.25% er mest sannsynlig. Jeg er enig med @holmes at det eneste som vil være bullish er 0.0%, resten nøytralt / bearish. Blir også spennende å se om de siste tids hendelser har fremskyndet rentetoppen eller ikke.

P.S - SVB var spesielt mtp. at de ikke hedget risken (som ville vært normalt). Vil tro det er flere lik i skapet men så lenge likene ikke er av en større orden så driter man nok i det…

Jeg har ikke tro på 0,00 for det ville signalisert at bankene er i store problemer. Men har heller ikke tro på 0,5 for det kan skape problemer for flere banker. En 0,25 velter kanskje ikke lasset eller gjør så stor forskjell fra eller til. Så det er nok tryggest nå totalt sett.

5 Likes

Vil bankkrisen spre seg til de skandinaviske landene?

  • Ja
  • Nei
  • Kanskje

0 stemmegivere

1 Like