Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

DN:

Forskningen viser altså at rentekuttene og deretter renteøkningene vi har vært gjennom de siste årene, gjerne ender i dype finanskriser. Men en ting er annerledes denne gangen, og det er dessverre at inflasjonen er mye høyere enn målet på to prosent.
Så risikoen er at sentralbankene og myndighetene samtidig må håndtere både for høy inflasjon, og en finanskrise.

4 Likes

https://www.dn.no/kommentar/finans/federal-reserve/bankkrise/de-fant-oppskriften-pa-en-finanskrise-sa-skjer-det-de-advarte-om/2-1-1422675

Spørs litt hva man mener med bank-krise, vil de norske bankene lide litt ja, vil de få problemer som kan velte bankene? Har jeg ingen tro på. Her tror jeg de har for gode ordninger på boliglån mot utlånsrente til å kunne stryke med av obligasjonsrisk, men kanskje de har hatt noen “smarte” tradere, man vet jo aldri. :slight_smile: Har også grei tro på selve finansdepartementet selv om jeg ikke har tro på han/de på toppen. Lavere aksjekurser tror jeg dog vi vil se.

4 Likes

Norske regionbanker rammet av Credit Suisse-problemer: – Krevende, sier finansdirektør

Etter UBS’ oppkjøp av Credit Suisse ble en gruppe obligasjonseiere i den skandalerammede banken de store taperne. Det skaper økte rentekostnader og et dilemma for norske banker.

4 Likes

De første tapene vil komme på næringseiendom. Men det kan også komme på boliglån da 90% har flytende rente - en nasjon av gamblere.

1 Like

Ja næringseiendom har allerede slått inn ganske kraftig. De fleste konkurser om dagen er de små der. Kan bli heftig om de store også faller over ende. Spesielt pga. at det er ulovlig i Oslo å bruke bemanningsforetak i byggebransjen. + restriksjonene på midlertidige ansatte. Ganske krise for mange.

Hørte yieldkravet var gått opp over 7% på prising av leieavtaler, fra 2-3% for under et år siden. Ganske massiv nedgang i prisingen. Og det har sikkert blitt enda verre nå.

6 Likes

Vil det si at prisene har halvert seg? Eller har leien økt mye også?

1 Like

Da snakker jeg om hva et næringsbygg med en inngått leieavtale er verdt for en annen part. Hvis de skal selge det sammen med eiendommen.

1 Like

Siden vi prater om boligpriser -
I mange ting ligger vi litt bak Sverige.

1 Like

Og husholdningenes bufferkonto tæres på :see_no_evil:

1 Like
4 Likes
3 Likes

Overraskende høy inflasjon er ikke det man ønsker å se her

5 Likes

Ser inflasjonen i Frankrike også gikk opp i februar, mens den i Tyskland var flat. I USA gikk den ned.

For mars, så vil f.eks. oljeprisen ha gått ned rundt 4% i snitt vs februar. Kan se det ved å bruke glidende snitt på antall handelsdager i en måned. På slutten av månenden vil snittet da vise snittet for måneden.

… oljeprisen var ikke opp i februar vs januar, så energiprisen var vel helst høy fordi det var kaldt. Det burde hjelpe litt utover våren, etterhvert som gassen står for en mindre del av energiregnestykket og f.eks. atomkraft står for en større del.

Blir høyere inflasjon igjen senere da,- når det sammenlignes med dagens lave energipriser.

Tjah, årsinflasjonen må du vel forsåvidt gå 12 mnd tilbake for å sammenligne med. Sånn sett litt misvisende det jeg skrev over. Tenker det du skriver muligens kan være en greie fra sept 2023 og utover. Hvis ting går bra i økonomien, så ser jeg for meg at vi kan komme opp mot 90-100$ igjen.

3 Likes

German 10 year bunds er opp 40 basispunkter på 2 dager.

Mandag åpning: 1.926, nå 2.324.

German 2 year bunds er opp 55 basispunkter på 2 dager.
Mandag åpning: 2.11, nå 2.69.

Litt bearish fra Fed i kveld ift renter så skjedde aldri Credit Suisse el. 50 bps heving fra ECB.

Fed headlines i kveld:

  • Fed hevet 0,25 som forventet av markedet
  • Fed fortsetter å være data-dependent og vil se an lag-effekter av hevingene fremover
  • Inflasjon har falt i 8 måneder, men det gjenstår fortsatt arbeid
  • Fed har dual mandate på pris-stabilitet som også inkluderer banksektor
5 Likes

Virker som markedet er i en tilstand av fornektelse, men tyngdekraften har en lei tendens til å virke inn før eller senere.

3 Likes

Tror også at det er er en faktor her hva markedet har lært seg de siste 1-2 tiårene. Nemlig at når “myndighetene” trår til så ordner ting seg. I dette tilfellet sentralbank. Tror det sitter dypt nå at man stoler på myndighetene under krise, også gitt erfaring fra pandemi (og da tenker jeg også beyond penge- og finanspolitikk, tillitten har generelt aldri vært høyere?). Gjelder både retail og institusjonelle. Synes SPX og NDX chartene ser ganske fine ut jeg :hugs:

US10Y - US02Y < -0.50 % er historisk ukjent territorium. Vi har stort sett vært der nå siden august. Det som spiller seg ut i banksektoren er spesielle omstendigheter og har jo ingenting med dette å gjøre.

2 Likes