Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

At de ser mer i bakspeilet enn farene foran oss tror du?

Her driver Biden med inflasjonsdrivende politikk, mens FED prøver å få inflasjonen ned. Kan ikke huske at ting var såpass ute av synk i 2007-2009…

1 Like

politikken han gav navnet Inflation Reduction Act, tenkte du? :rofl:

2 Likes

Det blir som “nærpolitireformen”. Man gir ikke navnet utfra hva den faktisk gjør, men utfra hvilket narrativ du ønsker.

1 Like

jaja ; )
Innlegget over er altså bare et forsøk på å forstå markedets reaksjon (ved spx og ndx) i møte med ekstrem usikkerhet.

2 Likes

Har stort sett forholdt meg 100% investert gjennom turbulensen, litt magefølelse men litt “conditioning” også, som du er inne på, at dette ordner seg.

Korthuset er ekstremt sårbart for mange flere rentehevinger, og det fremstår mer akutt for sentralbankene å forsikre folk om at pengene deres er trygge, for øyeblikket, enn å kjempe mot inflasjonen som ikke virker å gå nevneverdig mye ned…

1 Like

2 Likes

Interessant, men det ser jo ut som det er store sprik ifht. hvilket land og hvilke tall man ser på, ref. artiklene lenger oppe i tråden om inflasjonen i UK, eller denne saken fra helgen:

Den grafen betyr lite for meg så lenge en pakke smør koster nesten 60 kroner og tolv egg ca 70 kroner (Coop Prix på bygda).

4 Likes

FED ser framover, og vet at neste år er det valg i USA, og det med 95%+ sannsynlighet kommer til å krangles fram en gigantisk stimuluspakke i år fra kongressen fordi neste år blir bortimot ingenting gjort (som ikke utløses av “naturkatastrofer” type tornado, storm, jordskjelv, tørke, eller krig.

Så de tar nok høyde for at det kommer en ny statlig stimuluspakke sent på året.

Så hvis de ikke får banket inflasjonen de neste 6ish månedene så er det potensielt problemer neste år, og da melder det politiske presset seg for fullt. Er jobben gjort allerede? Kanskje? Problemet er at man ikke vet det er gjort, og man har fått data etter nyttår som tyder på at jobben ikke er gjort helt enda.

I dette scenarioet er 2023 = 2007ish, politisk. Med forventninger om rentenedgang for å unngå at FED tvinger fram høy arbeidsledighet og resesjon i ett år med presidentvalg. Eller enda verre, ett krasj og ustabilitet. Derfor kan nok mange tenkte at neste år - i hvert fall fra Q2 - så er sjansen mye større for rentekutt enn rentehevinger, men da bør også FED ha data som viser at de har fullført jobben. Optimalt i hvert fall.

Folk som anklager FED for å bare se bakover ser ikke framover heller. Det er mer det at svært mange mener at en resesjon er så ille at det må unngås, men FED uttaler seg på en måte som er mer på linje med min holdning - en resesjon er ille, men vedvarende høy inflasjon er mye verre. Så det er verdt å risikere en resesjon hvis man tror man får slutt på inflasjonen.

Kongressen, med begge partier, driver med stimuluspolitikk. Det er ikke presidenten som vedtar budsjett eller vedtar lover i USA. Ja, han hjelper ikke, men det er kongressen som har ansvaret.

At demokratene har hatt mesteparten av makten, og Biden kan anses som leder av demokratene, er helt ok, men det er begge partier som støtter stimuluspolitikk i USA. De er mest uenige om hvilke grupper som skal få mest penger, men de er begge enige i at det skal kjøres på med mer stimulus.

FED watch tool neste år - siste før presidentvalget, om ca halvannet år. Langt ned fra dagens nivå, og man forventer rentehevinger først? :slight_smile:

Det er da teorien folk later som de tror på. At om halvannet år er jobben gjort, og FED har senket renta vesentlig fra dagens nivå. Men først tror folk på kortsiktige rentehevinger.

Siden FED sine rentesatser virker med lagg så betyr det at man er rimelig overbevist om at det ikke skjer noe stort krasj i økonomien før sommeren, men at man er “helt sikre” på at inflasjonen forsvinner utover året så FED kan rolig begynne å senke renta senere i år, og fortsette hele neste år. Og jo nærmere presidentvalget vi kommer, jo mindre er sjansen for at FED setter opp renta, eller tvinger fram noen problemer. De vil ikke få skylda / ansvaret fra tapende part i ett presidentvalg, så de vil forsøke å ikke endre politikken alt for mye på en måte som kan tolkes klart politisk neste år.

8 Likes

For egen del, jeg klarer ikke sitte long over flere måneder med conviction nå. Dvs. at det som er min main strategi ikke vil fungere fremover. Faktisk helt uavhengig av om jeg har fundamentalt rett eller ikke (har jeg rett er det rikitig å ikke trade long på denne tidsskalaen, har jeg feil klarer jeg uansett ikke holde posisjonen pga egen nervøsitet). Så i den grad jeg skal trade må det bli en strategi som er kompatibel med eget makro-view og nervøsitet. Dette kan inkludere å jakte mer kortsiktige momentum bursts.

2 Likes

Jeg var ganske overbevist om at markedet skulle ned i fjor, men tradet fremdeles kun bullish (etter å ha blitt brent på en del short posisjoner i 2021), og det ble en riktig fin avkastning. Nervøsiteten forstår jeg godt, ens egen psyke er den største motstanden i markedet. Tror ikke det er feil strategi å jakte kortsiktige trades slik makro er nå :slight_smile:

3 Likes

Et fåtall av aksjene jeg følger med på kan trades ettersom volumet har tørket helt inn

Gaming Innovation Group 12 tusen kr
Asetek 15 tusen kr
Combigene 25 tusen kr
osv.

1 Like

Blar man gjennom ticker listen til OSL på ukentlig basis finner man alltids ting som rører seg og med tilstrekkelig volum. Enn så lenge :slight_smile:

1 Like

Ja, de som er igjen flokker seg sikkert rundt noen case eller leter oppover i listene

1 Like

Du har vel gått over til kortsiktige sving trades (men long som du sier). Det vil jo fungere svært bra i et volatilt marked hvis man treffer, og det har vi jo nå.

@Nocturne og @anon8907229 h3nk1 sitt innlegg referer til inflasjonen i USA. Man bryr seg ikke like mye hva som skjer i resten av verden. Går det bra i USA, så er markedet gjerne bull i resten av verden. Går det dårlig i USA, så er markedet gjerne bear i resten av verden. Børsene i Norge har mer med S&P å gjøre enn f.eks. OMXS30 i Sverige…

EDIT grafen sier at det siste jeg sa var feil:

EDIT2 grafen over kan få det til å virke som om børsene i Norge er veldig høye. Ser man litt lengre tilbake i tid, så viser det seg at den aldri helt kom seg etter Covid-19 og hadde en lavere bunn.

4 Likes

Samlet seg fint før neste ras i tandem :money_mouth_face:

1 Like

Man kan også se på det som at ved oljepris rundt 70$ er markedet i likevekt :stuck_out_tongue:

3 Likes

Kikket litt på S&P chartet, synes det ser helt nøytralt ut, i forkant av FOMC…

Trader du mot egen conviction? Ala, jeg tror denne skal videre ned men prøver en rekyl her? Stammet gevinsten fra rekyl-trading i aksjer som gikk dårlig totalt sett i fjor, eller traff du på sektor? Utbroder gjerne mens vi uansett venter!

Jeg har ingen erfaring med å trade mot eget fundamentale syn; mulighetene som gjorde 2022 et bra år for egen del skyldtes at deler av aksjemarkedet var i bullish mode. Og jeg hadde samme fundamentale syn som markedet der jeg traff. Nå ser jeg ikke like god risk/reward noe sted.