Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Både de dårligste og de beste dagene kommer i krisetider. Bare se på datoene for 2008/2020. Det går bare dager mellom de dårligste og de beste dagene. Er man kortsiktig, men long, og treffer, så tjener man bra, spesielt i et bearmarked.

2 Likes

Du spør godt - primært jaktet jeg selskap som falt mye på fundamentale nyheter, fulgte aksjen tett i påvente av tegn til bunning, oversolgt moment etc. Jeg ble også flinkere til DCA (dollar cost average), fremfor å trade all in og ut som jeg har drevet med tidligere. Charts og formasjoner / moment indikatorer er en sentral del av tradingen min.

Som du er inne på var det lommer med bullish moment i fjor, og rekylene i aksjer som falt overdrevent mye fikk solide bouncer - men jeg ser at denne strategien ikke (foreløpig) har betalt seg like bra i år. Noe av dette skyldes nok at volumet man fikk i fjor, ikke har materialisert seg på rekylene i år. Folk er definitivt mer forsiktige og pessimistiske.

(Et eksempel er NOM som jeg er inne i nå. Aksjen ligger dead-on emisjonsprisen, og jeg anser nedsiden som liten etter en slik voldsom nedtur, men rekylen lar foreløpig vente på seg :slight_smile: )

Jeg ser egentlig lite på sektorer, men heller på selskapet isolert: er fallet berettiget?
Er det en overreaksjon? Hva er mcap og mener burde selskapet være mer verdt enn nåpris?
Trenger selskapet penger i nær fremtid? Kommer det potensielt noen nyheter eller er sentimentet så knust at det er verdt et lodd? Apropos sentiment, hvordan er sentimentet i aksjen, hva sier de som allerede er inne? Hva med de som er kritiske? Tror jeg på produktet / tjenesten selskapet leverer? Hvordan vil markedet se ut for dette produktet noen måneder frem i tid? etc.

Når det gjelder mcap så blir det en øvelse med fingeren i været for min del, men etter noen år i markedet kan man fint danne seg et bilde av om man mener et selskap er verdt markedsverdien basert på sentiment, produkt, peers etc. (tallknuserne vil nok mene dette er en rent subjektiv approach, noe jeg er enig i ).

For å gi noen konkrete tickere som ga fin avkastning i fjor; ASA, KAHOOT, BCS, AUTO, FLYR… (!)

Ser du noen fellesnevnere her, annet enn volatilitet og vekst? :slight_smile:

4 Likes

du verden kult at du traff på slike :slight_smile: Kunne aldri fått til det samme selv!

2 Likes

Tror det er noen aksjonærer som ikke tjente like mye på disse aksjene som deg :wink:

Flyr kommer ikke med her av naturlige årsaker.

1 Like

Helt klart, men ville ikke begynt med daytrading i en bear periode. Det er fristende å trade, men også vanskelig og krever mye tid og fokus.

1 Like

Flaks og tålmodighet er også to faktorer som er undervurdert :blush:

Var under vann på flere av posisjonene i perioder, men merker det er enklere å tolerere dette om man har gevinst man kan spise av (f.eks om jeg kommer ut av en trade med +10%, så tenker jeg jeg har litt å gå på, i neste trade).

Posisjonsstørrelse er også viktig, som sagt, sluttet å gå all in i slike aksjer… :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Likes

En fellesnevner er kanskje at alle har, eller har hatt, svært sterke fan-klubber. “Banebrytende selskaper” med enorm oppside. Prismessig var de enten i himmelen eller var spådd å gå til himmels. Typisk at slike kan få bounce når de faller, nye eller eksisterende aksjonærer som kjenner historien og som kjøper aggressivt i et burst av samstemt fomo?

2 Likes

4 Likes

Lett å si “Eh Nei” på kurs 56.45 da :slight_smile:
God short herifra, anyone ?

Det er ikke alltid lett å manøvrere bull og bear signaler i slike small cap aksjer. Har ikke noe synspunkt på videre utvikling bortsett fra at jeg personlig aldri ville kjøpt her selv om man i blant kan få flaks med å kjøpe fallende kniver er det neppe noen god ide på sikt.

Det går fort i hockey som de sier her i Sverige, da er det kanskje like greit å være tilskuer i blant.

Enig, det er full kapitulasjon. Ikke engang @Nocturne fanger kniver i høy fart?

2 Likes

Kjenner ikke aksjen, kikket litt på chartet og frister ikke til kjøp nei.

Først må aksjen finne en ny range, så vil jeg se trendskifte på lavere timeframes,
helst i kombinasjon med volum (men ikke et must for min del).

Så ønsker jeg å se moment indikatorene snu opp igjen (helst på høyere timeframes, type daily / weekly). Først da kan jeg begynne å kjøpe forsiktig og øke på hvis tesen stemmer.

Aller helst vil jeg se disse tingene i kombinasjon med en formasjon (bullflag / OHS / falling wedge).

PHO er ikke i nærheten av å oppfylle noen av disse kriteriene… :stuck_out_tongue:

Men se på Otovo @holmes - synes du den ser like bear ut? :wink:

2 Likes

Just keep em coming

3 Likes

Flere enn PHO som sikter mot avgrunnen, bla Bgbio. Hvor lenge gidder Mohn å kaste bort penger?
Uten han er det kroken på døra

1 Like

Pho holdt seg jo mye bedre enn mange andre biotech aksjer lenge, så litt urovekkende at den også har falt over i en fallende trend.

Når korthuset raser så er det fristende å lete fram gullkorn som holder seg bedre enn alt annet, men du har oddsene mot deg.

1 Like

Jeg tenker at når det er mørk, isete og glatt på veiene så setter man ned farta. Nå siger tåka inn også og hvis flere banker går i dass viser det seg at bilen har sommerdekk.
Da parkerer jeg til sola igjen titter fram.

Tror jeg har funnet en bjellesau :wink:
En av våre venner er aktiv på trådene: DC, PHO og Bgbio

1 Like

Nå er det bare å spenne seg fast. Jeg er ekstremt bearish basert på totaliteten av prisendringene for den kommende tiden.

Aapl er opp til 160,5$ opp +30% Ytd

Historisk har Apple vært mye mer volatil enn siste 24 mnd. Tidligere var Apple mer lik Meta/Nvidia i volatilitet.

Så lenge Apple går mot 3 trillion $ så er jeg relativt bearish mtp vektingen

6 Likes

Jeg sjekket nå en sånn lånekalkulator hvor mye får jeg låne: vi kan låne 9,2 millioner. Helt sykt og uforsvarlig. Det får meg til å tenke at veldig mange andre som ikke har samme risikoaversjon som meg makser dette og mange sitter nok med altfor mye lån. Dette blir ikke pent når vi nå har høye og stigende renter samtidig som vi er på full fart inn i en resesjon :see_no_evil:

5 Likes

Om ikke lenge så er 9,2 millioner småpenger :wink:

13 Likes