Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Fed hever med 0,25% som forventet

1 Like

Er dette pivot? Hørt noen tale i etterkant?
Sølv og gull stiger i hvertfall i etterkant

De mener det kan bli behov for ytterligere hevinger.

2 Likes

FED signaliserer økt usikkerhet framover. Vent på juni med andre ord.

1 Like

ingen rente kutt i 2023 sa powell nå…

Yellen som driver markedet nå, ikke Fed/powell

Følg med på krypto. Collateral og ikke bank-safety trade

4 Likes

Gull opp og aksjer ned :heavy_check_mark:

3 Likes
1 Like

BTC ser ikke bra ut. Ikke SPX heller… :pleading_face:

1 Like

Nå får vi se. Fortsatt opp 65% så langt i år. Veldig rart om den ikke skal ned å teste støtte på 25k spør du meg da. Overaskende dersom ikke. Renteheving eller ei :relaxed:

1 Like

bilde

1 Like

SPXS og SQQQ blir pen fremover. Har turt å gå litt inn i begge igjen :bear:

1 Like

5 Likes

Bare gevinstsikring og justeringer på rente, bear-markedet hittil. Fått tatt noen av boblene. Men startskuddet for fall i realøkonomien har nå gått. Nisjebanken SVB gikk gjennom mitt filter (for følsomt filter er også dyrt!) men endret grunnleggende syn på helt greit tidspunkt uka etterpå. Ingen tvil, næringseiendom er bare prikken over i’en. Eneste spørsmål er hvordan markedet tar det denne gang. Ikke usannsynlig at det blir mindre panikk enn ved tilsvarende nedturer før, vi er godt herdet nå alle mann. Med andre ord mer seigpining!

NB: olja ser flott ut nå mens akerbp fortsatt henger igjen! Olje-tightness narrativet skal vel henge igjen en god stund ennå ; ) Husk det eneste fundamentale i prising av akser er tilbud og etterspørsel etter…vel, aksjen! Og selveste AAT Invest har mye høyere snitt på sin relativt nylige inngang.

1 Like

Hva er informasjonsverdien i grafene til Pål? Se bilde under, som viser SP500 og ekstremverdiene i Påls grafer.

For meg ser det ut til at lav etterspørsel etter lån signaliserer at en bunn i indeksen er i nærheten eller er passert…

Hvis man ser seg rundt:

  • Hvordan ser de økonomiske utsiktene ut?
  • Er investorer optimistiske eller pesimistiske? Er det fear/gread i markedet?
  • Hva er fokus til media? Skyfri himmel eller masse mørke skyer i horisonten eller over oss?
  • Er det lettere eller vanskeligere å ta opp lån?
  • Er P/E høy eller lav? (40 års snitt på sp500 er ca. 21)
  • Hvordan har markedet vært siste året, bra eller dårlig?
  • Er styringsrentene rundt om høy eller lav?
13 Likes

Gode spørsmål! Bare husk litt kontekst. Hva har holdt økonomien og forbruket så høyt i tiden alt har blitt så mye dyrere? Buffer-kapital i husholdninger (og næringsliv) bygd opp under pandemien, delvis “sparing” (begrenset forbruk mens mye var stengt) og delvis QE (til og med helikopterpenger noen steder). Hva skjer når det er for mye penger i systemet, verdien av penger synker (inflasjon) inntil bufferen er borte. Det kan bli ganske brått denne gang, just saying.

2 Likes

Fra grafen din ser jeg at lavere etterspørsel på lån kommer i forbindelse med resesjon / hard landing

2000, 2008, 2020 og nå får vi se hvor dyp resesjonen blir i 2023

1 Like

Hvis de er nøyaktige, så viser det når bunnen i aksjemarkedet er nådd sånn ca, eller bunnen har vært?

Hva er ulempen med å kjøpe på tilsynelatende helt grei P/E rett ved det som kan være inngang til resesjon? Oi, den var ikke så lav likevel, nei? Tror Pål sa det samme i Twitt.

NB: merker jeg føler meg skråsikker, men hater jo egentlig skråsikkerhet!

1 Like

Først og fremst synes jeg det er mer nærliggende å fokusere på korrelasjon med realøkonomien. Dessuten: Se 2007-2009 så lå den lenge og vibrerte på bunnen, så ville være forsiktig med å cherry picke et punkt som du korrelerer med indeks. Blir en annen konklusjon hvor på bunnen du velger og vi vet heller ikke hvor bunnen settes denne gang.

2 Likes