Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Jeg tror ikke Q1 har vært så dårlig at man får svært dårlige kvartalsrapporter generelt. Derfor er det eventuelt finansselskaper som kan overraske negativt, men ellers - det er vel negativ guiding som eventuelt kan være mest negativt de neste månedene?

Denne er ganske fin, tar med seg 20 års historikk.

Ved inngangen til 2022, altså for 15 måneder siden, så man at prisene flere steder lå på godt over mediannivå. Verst stod det til i USA med en P/E på 22,4 %. Dette smittet over til ACWI (all country world index) med 18,4 % siden USA er 60 % av indeks.

Ser man til dagens nivåer er de fleste markeder åpenbart kommet ned en god del, også for USA.
USA er fortsatt dyrere enn midterste observasjon over 20 år, så de som overvekter dette markedet gjør det av andre grunner enn prising.
Det er kun Norge og Kina som ved første øyekast lett synlig prises på attraktive nivåer, verden som helhet er midt på treet og med en forventet yield på ca 6,6 %.

2 Likes

Lønnsomheten / marginene er etter alt å dømme på vei ned så får vi synkende p/e og synkende e blir det dobbelt ubehagelig

2 Likes
1 Like

Jeg likte virkelig ikke bevegelsene i går, hverken i dollar, tlt, eurusd eller asia i natt.

Alle kan se årsakene til å være bearish, og det plager meg. Bevegelsene sier meg noe annet.
Dvs det må komme sjokk mot markedene eller bevegelser i yield for å drive nedover.

Nå er det nesten bare å vente til 2-3 arbeidsrapporter og neste CPI.
Hvis markedet fortsetter å reagere på CPI som det er gårsdagens nyheter kan dette fortsatt være starten på nytt bullmarked.

Og da mener jeg ikke bull-marked som i 5 års. Mer 6-18 måneder i kortere sykluser.
Lik det eller ei, men dax opp +30% og Nasdaq opp +20% i år med low i oktober er foreløpig starten på en slik syklus.

Jeg har tidligere forklart hvordan low 12 oktober fra -3% som snudde til +3% på upside surprise i CPI. I CPI bear-markedet så er dette foreløpig low. Dvs fokuset til markedet er andre steder.

Siste korreksjon i bankene nå er foreløpig en “korreksjon i et vanlig bullmarked”, dvs en rask korreksjon etterfulgt av rask gjenhenting. Bare fordi media ikke har fortalt deg at man er ute av inflasjons-bearmarkedet i 2022, så betyr det ikke at veien tilbake er linær.

Noen kan faktisk fortelle deg en fortelling i 2023 hvor bankfailure av svb og collateral CS var vendepunktet for slutten av det folk anså som yield-drevet bear marked. Om det blir fokus på noe annet fremover, f.eks redusert growth, det er en annen diskusjon.

Fokus kan være eksempelvis på vridning til emerging market vs us. Her kan det ligge bra verdi.


12 Likes

Man bør være forsiktig med å se for mye på P/E alene når frykten blant mange er en generell resesjon. Om earnings faller betydelig kan P/E gå opp samtidig som aksjekursene går ned.

Norge kommer ut med en absurd lav P/E i figuren din fordi olje og gassprisene var høye i fjor, det gjør ikke det Norske markedet mer robust mot et earnings-fall drevet av fallende oljepris. En resesjon med fall i oljepriser kan sende norsk P/E i været, sammen med P/E for mange andre sykliske aksjer, men de absolutte kursene vil falle.

1 Like

Helt enig, men poenget var å vise til P/E over en lang tidshistorikk hvor P/E er det man vet og kan forholde seg til der og da. Avvik til forward earnings kan slå ut både positivt og negativt sammenliknet med dagens.

Det er helt klart mange som mener at forward earnings skal ned, men da må man “spå”.
Dette er en sanntidsmonitorering med sine åpenbare mangler om hva fremtiden vil bringe, men for de som mener de sitter på fasiten på hva som blir fremtidens earnings er man ganske så eksponert for å ta skikkelig feil!

1 Like

Hele problemet med denne type grafer er jo nettopp cherry picking. Veldig lett å vise det man vil og det som passer med meningene sine (du likte blant annet grafene til Pål). I bildet jeg la ut, har jeg markert ekstrempunktene fra Påls graf 1 og graf 2 så nøyaktig som jeg kan. Ser man på de tre tidligere blå ringene, som viser lave verdier i graf 2, så treffer én av dem halveis ned i et bearmarked, én av dem treffer nesten bunn i et bearmarked, og én som treffer på vei ut av et bearmarked. Denne “indikatoren” treffer altså nesten alle muligheter. Så, hva tar man ut fra det? Hvor i denne syklusen er man? Skråsikker kan man ihvertfall ikke være.

(Jeg kunne også tatt med den lave verdien i slutten av 2018, som for øvrig også treffer bunn i indeks ganske bra (tradewars). Plutselig er det to tilfeller med lav etterspørsel etter lån som samsvarer med en bunn i indeks).

Mitt synspunkt er at man er mye bedre tjent ved å kjøpe gjennom disse periodene enn å selge. Det er lettere å finne selskaper hvor prisen forutsetter dårlige tider i all evighet fremover, folk er generelt sett negativ eller nøytralt innstilt til børs, media-overskriftene henviser til investorer med store tap i verdipapirer osv.

Som du sier er det ingen som vet hva som skjer, men jeg er overbevist om at man kan finne rimelige selskaper som fortsatt kommer til å vise vekst gjennom 2023 og ut i 2024.

10 Likes

Veldig mange her virker som de tror på lavere renter og soft landing, da burde man vel kjøpe lange obligasjoner siden man får en god rente der og verdien vil stige når rentene faller. Hvis du låner ut til de nordiske bankene i obligasjonsmarkedet er det jo veldig gode renter i «everything is awesome» scenario som majoriteten her tror på.

2 Likes

Jeg er hverken overbevist om at det blir en hard eller myk landing. En evt hard landing behøver heller ikke komme om en måned eller tre mnd, den kan like gjerne komme om et år. Arbeidsledigheten er fortsatt svært lav.

Hvis man sammenligner med 2008-9 krakket, så er vi i 2007 type, hvor arbeidsledigheten er på bunn.

4 Likes

Etter dagens rentemøte vil dem flytende renta matche fastrentelånet å boligen. Så det er jeg fornøyd med. Enda mer fornøyd til sommeren om man skal tro på det som sies. Sølvet har også hatt en økning på ~12 % siden det ble kjøpt.

Gleder meg til jeg kan gå til banken med en stack med sølvmynter og kvitte meg med boliglånet. Blir bra det.

1 Like

Hvis man får bedre avkastning i obligasjoner enn forventet avkastning i aksjemarkedet så er det en no-brainer. Lynch har vel gjort dette én gang ila sin karriere, på 80-tallet når inflasjonen var over 10 og langsiktige obligasjoner ga 13-14% avkastning.
Men, vi er vel ikke helt der, er vi?

Bear markedet begynte i oktober 2007

3 Likes

Stemmer! Jeg driver hele tiden å tenker på det som et 2008/9 krakk. Ser at arbeidsledigheten bunnet ut på 4,4% og var opp 0,3% til 4,7% i okt 2007.

Foreløpig har arbeidsledigheten bunnet ut på 3,4% (jan 2023) og var i feb 2023 oppe i 3,6%.

2 Likes

Synes det er befriende å være agnostisk for tiden, det gjør en mer fleksibel ovenfor muligheter som oppstår, fremfor å låse seg til et syn basert på makrodata som ( for meg ) er umulig å bruke til å time noe som helst. Man skulle tro, basert på bevegelsene i US i går, at det ville bli blodrødt her i dag, men det er det ikke (min portis er i allefall grønn). Fortsetter derfor å fokusere på enkelte case (men har makro-bakteppet i bakhodet ifht. risk og posisjonsstørrelse). Keep it simple :wink:

4 Likes

Rom falt ikke på en dag, men jeg tror min tålmodighet vil betale seg her. Jeg har god tid

Man prøver jo alltid å skille mellom støy og symptomer med underliggende årsaker. Kan noen av dere som kan bank og bank-regnskap hjelpe meg litt?

Forretningsmodellen i bank bygger blant annet på den vanligvis positive differansen mellom lange og korte renter. Låner inn kort/flytende (innskudd) og ut typisk på lang fastrente (f. eks boligmarkedet i usa). Nå er vi i historisk uprøvd territorium, f. eks rentedifferansen US10Y-US02Y har faktisk aldri vært under negative 51 basis punkter tidligere, mens nå har den stort sett vært der siden august (postet et chart fra tradingview her den dagen). Skal sies at det har lettet bittelitt nå med for øyeblikket minus 44 bp.

Mine spørsmål er dem fra en uten innsikt i bank utover lett tilgjengelig informasjon:

  1. Hvor problematisk er en vedvarende negativ rente kurve for inntjening og soliditeten til bank sektoren? (Tenker ikke spesielt på nordisk bank, spesielt usa er viktig)

  2. Hvis det er utfordringer vil det være lett å fange opp i regnskapene, for dere som kan bank-regnskap? Eller kan det enkelt skjules?

2 Likes

Yes :+1:

Cash, xact bear og PM gruver

1 Like

Gårsdagens forestilling fra FED var helt i linje med forventningene

Full fest i NDX nå :rocket: