Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

For meg ser det ut som NDX jobber iherdig med å skape en perfekt dobbeltopp. :slight_smile:

Hjelper ikke allverden å sette opp renta i Norge (mtp valutakurs). Hvilke utlendinger vil kjøpe NOK når de ser at alle kapitaleiere i Norge rømmer landet?
Når gale sosialister styrer holder man seg klokelig vekk.

4 Likes

“Hvorfor solgte du ikke i 2023 når børsene tross alt holdt seg ganske bra selv etter at de dårlige nyhetene begynte å hagle inn?”

“En altfor Obvious trade liksom, alt pekte nedover og da tenkte jeg at det kan ikke være så lett, man får jo tross alt betalt for å ta risiko har jeg lest.”

“Noe du angrer på når du ser tilbake på denne tiden i dag?”

“Nei jeg ser fremover hele tiden og ser ingen grunn til å angre på noe, men kona er ikke så fornøyd med situasjonen vår nå”

4 Likes

1 Like

Intervjuer du deg selv nå @holmes? :sweat_smile:

Helningen på rente-kurven er jo kjent for alle nå som en god indikator på resesjon “ikke alt for langt frem i tid”. Ikke mystisk, heller kurven nedover (i lang retning) så betyr det jo at rentemarkedet ser en resesjon der fremme.

Men noe helt annet, og som jeg ikke har fått med meg at er diskutert bredt, er spørsmålet om nåværende helning på kurven representerer en system-risiko for bank. Men Steno-Larsen hevder dette er det underliggende problemet som nå spiller seg ut i bank sektoren, og han forventer eskalering av bank-krisen som ender i 200 punkter basispoenger senking ila 2023. Litt friskt når han fremstiller dette som base case! Jeg er fan av å lytte til folk som kan mye mer enn deg om et tema. Men det er mye som gjør meg skeptisk. For det første, det er god risk/reward for en som lever av å kommentere makro å gi så spesifikke prognoser. Alt glemt hvis du bommer, legende resten av livet hvis du treffer! Dernest så legger han æren sin i å være kontrær.

Det som jeg prøver å forstå bedre, er hvorfor helningen på rentekurven skulle utgjøre en så fundamental system risiko? Greit nok at stigende rentekurve utgjør en viktig del av forretninggrunnlaget for bank over tid. Men perioder der den heller feil vei, burde vel lett kunne kompenseres ved å øke marginene (påslagene) i begge ender, som du er inne på @nordpolen ? Men uansett spennende tema, vi mangler altså historisk empiri!

2 Likes

Hehe nei

1 Like

Åpnet Yellen kjeften igjen ref. volatiliteten?

Edit:

Touché

2 Likes

Skikkelig HOT rally dette, spx er snudd i minus 0,48%

Hvordan er appetitten hos politikere flest - og husk venstresiden har mest makt for tida - for å bruke noen hundre milliarder på å redde finansbransjen og utløse millionbonuser til hardt prøvede finansfolk? :slight_smile:

1 Like

Yellen og Powel spiller godt på lag nå! Småbranner i bank er seriøst mye mer effektivt enn en kvarting ekstra opp. Og man slipper samtidig å vanne ut balansene videre

2 Likes

Ja det er interessant på børs blitt. Det som betinger å lykkes med stockpicking er å forholde seg til dette klovneriet.

Bedre å hoppe over stockpickingen når matchen er rigget

Det er mange måter å forholde seg til markedet på, uten at det ene er bedre enn det andre. Man må finne noe som passer en selv og eget lynne. Har selv kort nok horiont til at jeg lever fint med å kaste alle antakelser og tilpasse meg nye markedsforhold på årlig basis. Skal man vingle oftere må man kanskje gå over til day-trading (not me). Er man ekstremt langsiktig, sparer for evigheten uten forsøk på å time markedet skal man vel bare sitte gjennom nå har man vært long hele veien hit?

Men apropos stock-picking, nå er jeg mest bare skremt og vet ikke hvor jeg skulle begynne ? Teknologi med god inntjening og sterke balanser på forestående rentekrakk?

Meget interessant twitter tråd.

De største rallyene kommer jo i bear marked. Krever at man sitter mye i cash. Som @Nocturne. Evt at man sitter i bear etf som deg @holmes. Eller så kan man gjøre som @havana12 og veksle mellom Bull, bear og stockpicking.

Man kan også gjøre som meg, men da er du 25% ned siden toppen i april 2021. :see_no_evil: For høyt vektet i en aksje som ikke har meldt de store kontraktene de har sagt de skal. Oh well. Forventet worst case på rundt 7 kr, nå er vi på 6,5…

(resten av aksjene jeg sitter på er vel sånn litt i pluss)

Det jeg ser er jo at jeg burde få vekk skrekken for å rotere mellom sektorer. Velg et par store solide aksjer i hvert sektor som jeg kan bytte mellom etterhvert som sektorene går opp og ned.

Gaming identifiserte jeg greit i covid-19 krakket. Olje og gass la jeg merke til litt sent denne gangen. Litt usikker på hva som blir bra framover. Burde bare overvåke…

6 Likes

Ja, det er dessverre vanskeligere å spå om fremtiden enn fortiden. Problemet er også at man må se mulighetene før alle andre. For, på godt norsk : « the most popular assets provide no margin of safety»

Dvs hvis man ikke ser mulighetene før alle andre er det allerede for dyrt.

Hvilken sektor burde tjene på økte renter?
Man skulle kanskje trodd banksektoren, men det var åpenbart feil.
Storebrand kanskje?

@Nocturne hopper fra tue til tue i et minefelt,blant aksjer som konker el kjører store emisjoner etc. kudos for at han har klart seg bra så langt, men det er altfor høy risiko for min del

3 Likes

Uenig! Holder å være blant de 5-10% første! Så kommer hopen etter hvert. Hvis du er den eneste i verden som ser noe, så øker sjansen for at det du ser bare finnes i ditt eget hode.

Hovedutfordringen med prediksjoner, eller prognoser, er at markedet er så fullt av støy. Støy forvirrer, men er dermed også det som skaper muligheter. I blant går det an å skille mellom signal og støy. For egen del er kravet at jeg skal forstå den underliggende årsaken til det som ser ut som et mulig tidlig signal. Det gjør også at jeg i blant går “glipp” av muligheter pga. manglende kunnskap. Eks: observerte tidlig oppgangen i bilfrakt post lock-down. Men skjønte ikke hvorfor skipsfrakt skulle være hot med så lite bil-salg. Trodde dermed oppgangen i emning i WAWI, HAUTO etc var “støy”, kanskje bare smitte fra andre skipping-segmenter? Men det var en underliggende driver der og den var enkel: økende import fra kina og dermed lenger seilingsdistanser. Var mange måneder man enkelt kunne front-runne aksjemarkedet med denne nokså lett tilgjengelige informasjonen! For sent når jeg så det.