Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Skal ikke anbefale noe, men kan si at det kan være verdt å se nærmere på Rigg som mange sier er i starten av en supersyklus som kan holde seg i mange år. Dette begrunnet med ekstremt liten nybygg vilje grunnet markedet er lite interessert i nye store oljeinvesteringer sammen med at i uoverskuelig fremtid er presset på energi.

Rigg følger ikke oljeprisen på 1:1 da den tenker litt annerledes. «Er oljeprisen god nok å vi trenger olje og gass?» Ja. «Da må vi ha rigger uansett» det finnes nesten ikke kapasitet i markedet og altså ikke noe som bygges og dermed blir det slåsskamp om gjenstående.

Ellers ville jeg si at mineraler for produksjon av alt som er elektrisk kan være et godt sted de nærmeste 3-5 årene.

Kanskje litt utenfor det som dere snakker om ellers, men men.

4 Likes

Enig. Med «alle andre» mente jeg saueflokken.

Jeg tror verden var på kanten av resesjon da Covid kom. QE, rentesenking, nedstengning etc forstyrret syklusen. Tror dere resultatet blir en enda sterkere nedtur pga større bobler, eller en mindre dyp resesjon fordi noe av lufta ble sluppet ut gjennom pandemien?

1 Like

Jeg tror at økonomisk så blir det hardere, men at panikksalgene med disse -9% og -11% og annet kanskje ikke blir noe av da covid er for nært å mange husker at man kunne gjøre en skikkelig kule dersom man truffet riktig på stockpicking. I tillegg så tenker sikkert mange at «hvis jeg bare sitter i 1 år så har jeg gevinst uansett».

Siste nedgangene har vært så langt mellom hverandre at markedet har glemt noe hvordan det var. Her «husker» folk og tror at covid mars var en slik nedgang.

2 Likes

Fra stockpicking og trading blir man ydmyk (for egen del har jeg rett bare ca på 50% av veddemålene avkastningen kommer fra fra assymmetri mellom profit og loss).Problemet med makro som veddemål er da man bare har ett (1) veddemål. Så man må håndtere det litt annenledes, kan ikke diversifisere ved å gjøre 100 veddemål ila året. Må heller se på forskjellige scenarior og prøve å finne best RR på tvers av hendelsestreet. I hvert fall hvis man bruker det som en guide i annen trading som aksjer.

Henvisning til Jeremy Grantham (denne fra 13 mars 2023, podcast også)

Disclaimer: Cherry-picker kanskje kommentatorer og eksperter ut fra egen frykt?

4 Likes

Kanskje ikke så rart at du/folk opplever en slags frykt. Uten ekstraordinære tiltak hadde vi vel sett en bank-kollaps både i 08 og i 23 som likner på 1929?

Vi bruker plaster på åpne sår, og har ikke historisk presedens for hvilke konsekvenser det vil gi når plastrene ikke lengre fungerer. Eller om det vil skje i det hele tatt.

4 Likes

Veldig enig med deg i at dette er viktige faktorer. I den grad det spiller seg ut i fortsettelsen, betyr det bare at nedturen denne gang blir langvarig. Seigpining i type 3 år, type 2000-2003 markedet. “Kenguru-marked”/sidelengs i lang tid i kombinasjon med høy inflasjon gjør også jobben, type 1970-1982. Lett å ønske seg krakk for å få det raskt overstått, men hvor skal sjokket komme fra? Vi har fått for gode nerver og tillitt til myndighetenes brannslukking?

3 Likes

Leste en bok om historien rundt år 1910. Det hadde vært byggeboom og boligmarkedet hadde steget voldsomt. Tidene kunne minne om nåtiden.

Så kom:

  • WW1 1914-18
  • Pandemi 1918-19 drepte >50 millioner
  • Hyperinflasjon i Tyskland i 1922
  • Krakk i 1929
  • Depresjon i 30-årene
  • WW2

Det eneste som er sikkert er at det vil komme nye sjokk.

3 Likes

Ligner veldig, men så finnes det noe som sier «history never repeats itself»

Næringseiendom og spesielt sentrumsnære kontorplasser kan virkelig være elefanten i rommet. Hvis mye blir stående ubrukt over tid, hjemmekontor effekten, så fører det til massiv nedskriving av assets. Og ekstra interessant når som Ringholm sier dette sammenfaller med regionbankene i US, de har nettopp mye slikt på balansen. Ikke bare å vente til forfall i det tilfellet.

1 Like

the risks are even more severe today than in 2008. – Nouriel Roubini, February 2023

2 Likes

Man trenger litt dyrkjøpt erfaring for å få noe sånt til å fungere. Ikke noe jeg hadde drevet med selv heller. De aksjene har dog høy volatilitet, så når man først treffer, så tjener man bra. Nevnte det bare som eksempler på en strategi man kan tjene på i et bearmarked.

Jeg vil jo tro at han hadde tjent bedre på aksjer som er i opptrend, ikke nedtrend, men det er sikkert vanskeligere å finne klare innganger der? For et år siden prøvde jeg å ta inngang i Ultimovacs på 128, men kjørte med tight stop loss og klarte å holde meg på ca break even hele veien ned til ca 95 kr. Der mistet jeg konsentrasjonen og gikk på en liten smell, men hadde jeg bare holdt disiplinen med stop loss, så hadde jeg fått inngang på 60-70 kr. Nå ble det effektive snittet rundt 90 kr.

Må forresten si at det var fascinerende å se hvor bra stop loss og tilbakekjøp fungerte i Ultimovacs når jeg tok meg tid til å følge godt med. Det krever dog en god del mental energi. Som nok hadde økt avkastningen min vesentlig. Så der har jeg egentlig noe å jobbe med.Det er dog et problem å skulle drive på sånn med 5-6 aksjer samtidig. Det tar mye tid.

Btw, jeg bruker VPS for å finne “reell” snittpris på aksjene mine, der kan jeg ta kostpris, trekke fra realisert gevinst, trekke fra utbytte og så dele på antall aksjer.

3 Likes

Du er også avhengig av likviditet og lav spread. Nå er likviditeten for lav og spreaden for høy for å holde på slik med noe særlig mengde kapital som må til for å forsvare tidsbruken.

1 Like

Tjah, jeg vil si at Ultimovacs som jeg drev på sånn i ikke er spesielt likvid, men det gikk helt greit. Driver man på sånn i litt større aksjer, så skal det ikke være noe problem.

Liker bedre bull og bear indeks etfer slik markedet er nå hvis jeg skulle swing trade som det virker som du prater om. Men jeg gjør ikke en gang det der vi er nå, tror det er lett å bli fintet ut.

De fleste small caps har falt, men noen holder stand, det vi ser er at disse også faller en etter en ref pho og sikkert flere. Du kan treffe blink her som det virker som noc har gjort men du har oddsene mot deg og det kan komme plutselige store og brutale fall i disse aksjene slik jeg tolker markedet her.

1 Like

Det er noe sell-off nå for Euro(dax++) som for meg virker som rene justeringer(safety/collateral).
Yield er decent ned i morgentimene.

DVS: Det er 0 nyheter. Det har ikke skjedd noe som helst, men det selges.

Når man har hatt eventer som vi har med regional banks osv, er dette en mulighet for å shorte.
Det skjer justeringer i det globale markedet.

Husk at norge, sveits, us, england, australia hevet rentene siste 6 dagene. Burde dra den marginale spareren inn i safety eller mmfunds

3 Likes

… “så langt” er nøkkelordet. Flaksen varer ikke evig, men enn så lenge er jeg happy camper :sweat_smile:

Jeg vil jo tro at han hadde tjent bedre på aksjer som er i opptrend, ikke nedtrend, men det er sikkert vanskeligere å finne klare innganger der?

Jeg ser ikke så sort / hvitt på det. En aksje i en nedtrend på en timeframe kan være i en opptrend i en annen timeframe. Case in point - NOM som jeg er inne i nå:

Weekly

Hourly

Forøvrig enig i det større poenget ditt med trend, bare en presisering :slight_smile:

3 Likes

Må nok også forvente at en del long skal ut før helgen, mer enn en vanlig fredag. “Bank-kriser kommer i helgene” på alles lepper nå. Bare en forsikring mot å vokne til gap down mandag selv om man ikke har hørt noe spesielt.

Hvordan unngår du å bli sittende over natta med kjipe emisjonsmeldinger? Analyserer du balansen slik at du “vet” at sjansen for emisjon i perioden du holder aksjen er lav? Personlig så er det i hvert fall en av tingene jeg har gjort. Unntaket var Reach Subsea som trengte finansiering til et prosjekt, mens driften gikk godt i pluss. Mao, de var ikke desperate, hvis de ikke fikk til finansieringen, så ble prosjektet utsatt.

1 Like

Du skal forvente det? Hvis man forventer det så har markedet allerede gjort justeringen sin. Det er sånn forventninger skapes. Historisk sett er fredager en veldig bra børsdag, og man bør selge helt på slutten av børsdagen før mandag som historisk er svakere.

3 Likes

Med tanke på de foregående helgene, selvsagt.

EDIT: var ikke ment som en trading-ide altså, jeg har ikke erfaring med trading på så korte time frames. Hvis dette er noe av det som spiller seg ut nå, skulle man kanskje posisjonert seg på morgenkvisten eller close i går?