Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Normalt i de aksjene som har hatt kriseemisjoner så har jeg gått inn i aksjen ETTER nyheten,
når sentiment er på bunn, og helst etter at emisjonen er gjennomført.

Måten jeg normalt screener aksjer på er å aktivt lese finansnyheter, forum og «hotlist» i Tradingview. Sistnevnte gir et raskt overblikk over hva som beveger seg i markedet, og man kan sortere på volum og %. Det er spesielt «percent change gainsers & loosers» jeg kikker på. Her ser vi SoftOx toppe taperlisten i dag.

OK; interessant, - neste spørsmål er hvorfor. Jeg gjør research på aksjen både fundamentalt (hva er årsaken til fallet?) og teknisk (er aksjen på en bunn? Er det støtte? Eller er det ATL? Osv).

Når jeg har klart for meg årsaken til fallet og en forståelse av sentiment i aksjen, er det 100% fokus på det tekniske. Er det en formasjon / trendendring etc på gang? Eller støttenivåer av betydning?

Erfaringsmessig så tar det tid å forme en bunn. Man får noen bevegelser (tester) til oppsiden, og da igjen er det det tekniske det er fokus på. Feiler flere av testene over tid, så må man begynne å vurdere på nytt og evt. redusere posisjonen etterhvert.

Jeg har for øvrig aldri formalisert dette på denne måten, men håper det gir mening.

8 Likes

Det gir veldig godt mening. Ser du har god fokus på riskhåndtering. Skjønner også hvorfor du har tradet i så masse tapere, siden det er listen du bruker for å finne caser. :smiley:

Btw, logikken er jo egentlig svært bra, etter en fullstendig kapitulasjon, så finnes det jo basically ikke selgere igjen. :stuck_out_tongue:

3 Likes

@Nocturne hvor i TV finner jeg EURONEXT, Volume Gainers og de andre fra din Screenshot?
Jeg har importert hele OSL tickerlisten, som er kjekt for å bla gjennom samtlige charts en gang i blant og kikke på hva som rører seg. Men det blir bare tull når jeg prøver å få den til å sortere på % gain, TV håndterer dårlig 100-vis av tickere i watchlist når det kommer til sortering.

EDIT: fant den, flamme-knappen:
image

1 Like

Få kjøpere også rett etter emi

Husk at når markedet trender ned så vil folk i snitt tape på tradingen. Dvs forventet avkastning er negativ i en bear trend.

Xact bear opp 2% i dag «trygt og kjedelig»

1 Like
2 Likes

En gang i tiden tradet jeg emisjoner med teori om at inngang ca 1 uke etter emisjon ca 10% under emisjonskurs var fornuftig, for snart skulle det komme en pump så emisjonskameratene kunne komme seg ut med gevinst.

Nå for tiden føler jeg at makro er for farlig og overstyrer den typen risikosport.

3 Likes

image

3 Likes

Typisk trade ville vært som her:

  1. Emisjon
  2. Bunn etter emisjon
  3. Topp etter bunnen, 5% opp på noen få dager

Ser ikke hvorfor du ønsker å spore av din egen tråd med å vri på det som blir diskutert ved å implisitt si at man skal laste opp i tapere, når det som faktisk blir diskutert er hvordan man kan trade tapere. Dvs være long over korte tidsrom etter spesifike eventer som faktisk reduserer risikoen i disse taperne.

4 Likes

bilde

7 Likes

Bare å dempe bjørnetråden det :wink:

Hvis man ønsker koseprat om å laste opp i taperaksjer finnes det mange andre tråder her på forumet

1 Like

Anbefaler nyhetsbrevet Stenos Signals. Man får ganske mye info ut av gratis abonnementet også, som jeg igjen bare viser et lite utdrag fra her:

Konklusjonen:

5 Likes

Når det snakkes om nyhetsbrev, vil jeg anbefale E.B. Tucker Letter: https://ebtucker.com - han startet nettopp opp igjen nå i februar. Her kan dere lese nyhetsbrevene som allerede er sendt ut: Archive - The Tucker Letter

2 Likes

Skulle vært uten https i første lenke, bare endre til http så blir den videresendt riktig. Får ikke redigert, har redigert for mange ganger dette døgnet.

1 Like

Xact bear stiger fint idag, men hvorfor gjøre det enkelt når man kan gjøre det komplisert?

1 Like

Dax ned -2% til etter. :white_check_mark:

2 Likes

Med 2åringen ned 150 bps på 2 uker er det bare en ting som er sikkert, gjør klar for ekstremt vol begge veier.

2 Likes

Jeg tar sjansen på å poste denne, selv om den er litt useriøs. Passer bra på en dårlig børsdag at en bjørn tar seg til rette og koser seg glugg i hjel, mens mannen i gata både er overrasket og må finne seg i bare stå å se på mens det skjer, uten mulighet til å gjøre noe.

8 Likes

image
:grimacing: :grimacing: :grimacing:
image

6 Likes

“Did you speak to it?” :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 Like