Normalt i de aksjene som har hatt kriseemisjoner så har jeg gått inn i aksjen ETTER nyheten,
når sentiment er på bunn, og helst etter at emisjonen er gjennomført.
Måten jeg normalt screener aksjer på er å aktivt lese finansnyheter, forum og «hotlist» i Tradingview. Sistnevnte gir et raskt overblikk over hva som beveger seg i markedet, og man kan sortere på volum og %. Det er spesielt «percent change gainsers & loosers» jeg kikker på. Her ser vi SoftOx toppe taperlisten i dag.
OK; interessant, - neste spørsmål er hvorfor. Jeg gjør research på aksjen både fundamentalt (hva er årsaken til fallet?) og teknisk (er aksjen på en bunn? Er det støtte? Eller er det ATL? Osv).
Når jeg har klart for meg årsaken til fallet og en forståelse av sentiment i aksjen, er det 100% fokus på det tekniske. Er det en formasjon / trendendring etc på gang? Eller støttenivåer av betydning?
Erfaringsmessig så tar det tid å forme en bunn. Man får noen bevegelser (tester) til oppsiden, og da igjen er det det tekniske det er fokus på. Feiler flere av testene over tid, så må man begynne å vurdere på nytt og evt. redusere posisjonen etterhvert.
Jeg har for øvrig aldri formalisert dette på denne måten, men håper det gir mening.