Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Usikkerheten er på vei opp og dermed investeringsviljen på vei ned.
Det begynte med banker i 2007 også. Fortsatte så med boligsektor og næringseiendom.
Tenk på alle som har satset siste 10 år pga gratis penger,.,.,

1 Like

Q1 tallene blir nok ala de forrige, “dette var da ikke så verst likevel”…
Men “Hvor blir det av resesjonen?”-perioden virker å gå mot slutten nå. Startskuddet for fall i real-økonomien har gått uansett hvordan bankkrisen utvikler seg. Men fortsatt sterk så det skal gjerne ta noen mnd før det synes i tall.

Hvordan skal dette ikke kunne være riktig? Skjønner ikke hvordan man klarer å være agnostisk til makro nå, de som sier de er det.

Oppriktig spørsmål, altså.

1 Like

Det neste som skjer av betydning er kvartalsrapporter for Q1. Mulig markedet vil hype opp inflasjonsrapporter i april, men disse vil ha data som lagger virkeligheten såpass mye at man ikke vil se effekten av bankproblemene før man er over i mai og får inflasjonsdata fra april slik jeg ser det. Ett lite problem i den logikken er selvfølgelig at FED har møte i mai før inflasjonstallene, men de liker normalt ikke å endre politikken på mellommøtene uten oppdaterte projeksjoner så jeg ser litt bort fra det. FED signaliserte vel også at de “sannsynligvis” øker renta med 0.25% i mai og stopper opp i juni - og det vil si at fallende inflasjon og litt (men ikke stor) økende arbeidsledighet allerede er forutsatt fram til juni.

Som jeg har sagt før, jeg tror ikke realøkonomien har hatt såpass med problemer i Q1 at jeg forventer dårlig driftsresultat hos de fleste selskaper. Det betyr at eventuelle overraskelser kommer fra at man plutselig oppdager og tryller fram problemer knyttet til balanseregnskapet. Som om man ikke har visst om disse tingene lenge. Gjelder selvfølgelig først og fremst finans og andre eksponert mot statsobligasjoner og næringseiendom.

Ryddejobber i børsnoterte selskaper foregår ofte på den måten at man i løpet av 1-3 kvartaler finner alt som er problematisk, og skriver det ned. Man realiserer også mye tap som mulig hvis man ikke kommer unna med å skrive det ned som urealiserte tap, slik at man etter ryddejobben kan se fram til en periode med god fortjeneste og at ikke nye råtne ting kommer fram. Gjerne etter å ha byttet ut ledelsen, eller så gjør man det i ettertid, eller noe slik at man kan gå videre med ny start og friske ark, osv. Dette gjør at man kan få all negativ dritt over på ett årsresultat, og så fra Q4-Q1 neste år guide at alt går strålende framover.

Ett risikabelt scenario for aksjonærer på kort sikt (eller mellomlang sikt - fram til august) er derfor hvis børsnoterte selskaper finner ut at 2023 blir dårlig uansett, så derfor er det best å bruke dette året til å rydde unna alt gammelt råtten dritt som er blåst opp til store teoretiske verdier på balanseregnskapet. Og så kan man starte på nytt i 2024 og levere enorm forbedring på rullerende 4 kvartaler og økende fortjeneste osv fra neste år.

Hvis dette scenarioet slår til vil en god del selskaper gjøre dette fra Q1, men så vil “alle” skjønne at dette er optimalt tidspunkt, og i Q2 spesielt (og Q3 for etternølerne) vil rydding av balanseregnskapet være greia alle fokuserer på. I ett sånt scenario vil man da tvinge fram helt ekstremt dårlige økonomiske resultater i noen kvartaler fordi man realiserer tap som hittil har vært skjult som fiktive verdier på balanseregnskapet. Dette vil da IKKE være reelt dårlig driftsresultat - det vil være misvisende dårlig resultat fordi man bevisst velger å realisere tap fra balanseregnskapet så godt man kan. Avhengig av regnskapsregler betyr det at man må selge/realisere deler av selskapet, eller bare kan skrive ned verdien (urealiserte tap).

For ledelse og styret vil dette kunne betale seg helt enormt personlig også. Forutsatt at de gjør seg avtaler som sikrer dem enormt med opsjoner basert på kurs på bestemte tidspunkt. Fordi kursen kan falle veldig mye på kort sikt siden rullerende 4 kvartaler vil se dårlig ut, men så vil man ha berettiget grunn til å tenke at framtiden deretter vil kunne se bra ut i flere år forutsatt at man har en generelt ok/sunn underliggende drift.

Hvis dette er ett scenario så vil folk ut før kvartalsrapporter fra finansbransjen (og andre selskaper som man eventuelt lukter har balansedritt gjemt bort) fordi de frykter hva som vil komme der. Det vil si at man får ett betydelig fall i dag / neste uke før vi er over i april.

10 Likes

Denne har jeg tenkt mye på i det siste. Også selskaper (og implisitt CEO’er og CFO’er) er flokk-dyr og hvis noen nå begynner å løfte ut knokler og skjeletter av skapene så vil mest sannsynlig flere følge etter og bruker “dragsuget” til å få litt mindre kjeft og bank av markedet: “Alle andre gjør det jo dårlig…!” En akselerator og katalysator for å få markert en eller annen bunn (ikke nødvendigvis i aksjemarkedet) men i forventninger.

5 Likes

KOA var et eksempel på et selskap som gjorde dette under Covid-19 tiden. De hadde skrevet ned altfor lite gjennom flere år, så der tok de en ryddesjau og skrev ned ca 1 mrd. Mcap er nå 2,3 mrd, så det var veldig drastisk. De kjørte også en emi som så å si nullet ut aksjonærer som ikke ble med.

Så, hvilke selskaper trenger å gjøre dette? Alle med småråtne balanser.

4 Likes

Noen spesielle du vil tipse om?

Egentlig ikke. Da slipper jeg å ha noen andre sine investeringer på nakken. Kan nevne SHLF og SDRL som to kandidater. Men generelt hele sektoren spås gode tider fremover (les år). Beste er jo som alle vet å spre risikoen å det er vel ekstra lurt i disse dager.

2 Likes

Syns jeg ser Holms dumper bear og kaster seg inn i rigg nå over et år etter startskuddet for oljeservice gikk :joy:

5 Likes

Ikke det jeg sa, å heller ikke at noen skulle verken i dag eller fremover for den delen. Det var en kommentar knyttet til generell stockpicking under urolige tider.

neineinei, det var bare at jeg bare ikke klarer å lese spørsmålet hans som oppriktig.
Har eid rigg hele veien jeg inntil forrige uke eller noe sånt. Kan fortsatt være mye å gå på ja! Men krever at oljen holder 70 USD. Vedvarende under så skjer noe på styrerommene i oljeproduksjon og investeringer skrinlegges.

1 Like

Dette er vel et tegn på at vi kommer til å få et skikkelig bearmarked hvor OSEBX også blir rammet hardt. Usikker på hvor mye gassprisen (som fortsatt er rekordhøy) vil isolere OSEBX fra fall da.

Holmes 2025:

11 Likes

Spørsmålet blir akkurat hvor vedvarende noe slikt blir. Alle analyser viser til at vi har energi underskudd å vente og per i dag har vi for lite andre energi former som kan erstatte olje og gass.

1 Like

Tror forøvrig rigg drar til igjen et par år senere, hvis sentimentet skulle slukne litt. Vil kanskje aldri bygges nye. I så fall en situasjon ikke ulik den i etterkant av finanskrisen med fantastisk oljeservice frem til 2014.

Analysene og alt annet må leses i lys av nåværende fantastiske sentiment for energi. Tror selv 70 USD kan være nedre grense for et slikt sentiment. Hva tror du analytikerne skrev om olje og oljeserice sommer 2008 da olje sto i 140 USD? Og hva tenkte de samme analytikerne noen måndeder etter da den bikket under 40 USD. Like tight? Poenget er ikke at dette nødvendigvis skal gjentas nå, poenget er å forstå hvor mye sentiment betyr. For borrelysten til produsentene. Og ikke minst regnearkene til analytikerne.

1 Like

E24 Slik ser det ut rundt klokken 19.15:

  • Dow Jones stiger 0,12 prosent.
  • Nasdaq er ned 0,4 prosent.
  • S&P 500 er opp 0,12 prosent.

Ikke akkurat panisk action vil jeg nå si… God helg :blush:

3 Likes

Ja…

Dow jones er i pluss nå

2 Likes
1 Like

Første og siste setning får jeg ikke til å henge sammen…