Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Bra timing på den uttalelsen 21 mars :see_no_evil:

Mulig bear scenario for Dow Jones om vi bruker 2008 som mal

4 Likes

Han snakker om melt-up scenario, men ikke spør meg hva han baserer det på. Tror han mener at hvis ikke dette er nok til å føre til krakk, så må det motsatte skje… Hans tweeter er ganske kryptiske for tiden… :roll_eyes:

1 Like
7 Likes

Er det negativt for aksjemarkedet fordi penger heller plasseres andre steder enn aksjer, eller positivt for aksjemarkedet fordi det er mye penger som kan komme til å plasseres i aksjer ?

1 Like

Tænktsomt spørgsmål, og der er vel næppe noget klart svar.

Om det er negativt eller positivt, har nok lidt med tidshorisonten at gøre, men det stiller jo bare det næste spørgsmål.

1 Like

Ser man på lista over største bank-kollapser siden 2008

image

Så ser man at egenkapitalgraden (leverage ratio %) for Silicon Valley Bank og Signature Bank var på hhv 8 og 9%, mao ganske greit, og faktisk best på lista over alle banker som har gått under siden 2008.

Burde vel rimelig å anta at det er en rekke banker som per i dag kan ligge dårligere an enn SVB og SB.

EDIT:

Og hva mer SVB og SB hadde mer i assets til sammen en alle bankollapser tilsammen siden 2008, og nesten like mye som alle i 2008. Og vi snakker bare 2 banker, som er gitt inntrykk av at er så vodsomme.

image

7 Likes

Er vel mye som tyder på at det var sosiale medier som startet «bank run» som knekte bankene.
For Deutche Bank kan det se ut som dårlig politisk håndverk

3 Likes
5 Likes

Det som skremmer meg her er at rekordstor flyt inn i “money market funds” er penger som folk trekker ut fra bankkontoene (pga en kombinasjon av lav rente og frykt for bankkollaps) men disse lånes så tilbake til samme banker i form av obligasjoner :scream: Altså håper folk vet at disse obligasjonene ikke garanteres for i motsetning til bankinnskudd som er dekket av bankenes sikringsfond (FDIC is USA)

He said much of the inflows are being invested in record issuance from the Federal Home Loan Bank — it is responding to massive demand for liquidity from its member banks who are trying to reassure depositors about their stability.

https://www.ft.com/content/032523bc-3b92-4b94-b6b8-ebbe1d606b2c

Inflasjonsjustert beholdning i Money Market Funds

1 Like

Til sammenligning husholdningenes verdi i eiendom

2 Likes

Det var en god illustrasjon :+1:
Se hvor resesjonene kommer.
Et annet tegn på at pengene sitter mindre løst i aksjemarkedene er denne. Det blir trolig enda verre nå som bankene blir mer forsiktige og kostnadene (rentene) øker :

1 Like

Og folk sitter fortsatt på større andel aksjer enn før GFC startet i Q3 2007 men dog en synkende andel :see_no_evil:

Var over tidligere ATH 2000 IT boble for et år siden

Ikke helt sikker på at jeg kjøper den “Irrational exuberance er noe som ligger foran oss ikke noe som skjedde for et år siden” twitter meldingen lengre opp i tråden

1 Like

Synkende andel siste måneder skyldes trolig at børsene har falt i USA. Dvs at de fleste har et «tap» siden ATH. Så spørs det om vi har passert «buy the dip» trenden eller ikke.
Tror bank uro,renteoppgang, inflasjon etc har skremt mange. De føler seg fattigere enn i fjor (ATH) og er mer urolige. Men vi er ikke der at folk selger i panikk, ennå,

3 Likes

Ah, det gir faktisk mening ja. Tenkte selvsagt med en gang motsatt, at d var penger investert i risiko som skulle finne en tryggere hamn…

1 Like

Nasdaq futures opp til høyeste nivå siden august 2022.

Opp +20% fra bunn fra oktober low, teknisk nytt bull marked.

Gjennomsnittlig bear marked varer i 10 måneder, denne har nå vart i 15 måneder.

Bear caset er clear as daylight. Er bullcaset det?

8 Likes

Sikkert avhengig av hvilken periode man ser på, men her var statistikk som jeg fant

Ca et år inn i bear market som ofte varer 1-2 år. (Men 2000 f.eks varte lengere, nesten 3 år)

Mitt scenario er low inn mot oktober/november

Kilde:

Om bmr:

However, there have been 16 bear market rallies after an FTD that lasted an average of 40 days. All returned over 10% and the best, 5 of 16, returned over 20%.

Det er konsensus bear caset slik jeg ser markedet nå. Rundt august-november 2023. Time bunner er ekstremt vanskelig, og det må droppe minst 10% på s&p før det engang kan diskuteres om ny low.

Med det sagt, så pleier jeg ikke shorte i brudd over forrige peak bounce, men gjør det nå, dog mindre trades

3 Likes