Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Bullcaset er vel at vi har sett den siste rentehevingen, at rentekuttene vil komme som perler på en snor når økonomien svalestuper slik den er i ferd med å gjøre… Northman trader viser til en viktig trendlinje for bankaksjer i US som holdt nå på fredag. Denne stigende linjen kan spores helt tilbake til bunnen i denne indeksen i 2008. Historisk har en vellykket test ført til rally i følge ham.

Det kan like mye være et bear case som et bull case. Hvis du skal se bull-case bør du se det blant annet se det i russel 2000/kredittmarkedet. Jeg tror emerging markets, minus kina, med spesielt fokus på brasil og india kan gi god avkastning fremover. Med short dollar som en forutsetning i bakhodet.

Dette kan høres for enkelt ut: Men tech har ralliet så mye den siste tiden(ndx 100, apple etc.,) slik at dersom du følger med på yields så kan man øke shorts ved bounce i yields nå.

Problemet i systemet var høye yields, SVB har direkte løst sitt eget problem for hele systemet.
Dersom risk-premia(durasjonsrisk) kommer oppover fremover, så bør dette presse risk-assets kraftig, og tech bør tåle dette dårlig(gitt siste rally).

Derfor: short tech hvis yield drar oppover 10-30y

8 Likes

Nasdaq ned 100 poeng på 45 min, tar den.

Putter på ny short dersom 10y bryter highs for dagen og futures ikke allerede er surpressed.

4 Likes

Nydelig at du er såpass spesifikk om hva slags time frames du jobber på. Også fint at du nå er krystall klar på at du snakker konkrete trades. Iblant er det litt vagt om du faktisk poster en trading ide, eller om du (som oss andre) kommenterer hva du ser i markedet… inntil en ticker boks :white_check_mark: postes hvis den gikk inn. Finnes forøvrig også en komplementær boks :negative_squared_cross_mark: for failed trades.

5 Likes

Flere som er “rammet” ? Norske sparebanker nye safe-heaven, eller er det hemmelige kontoer i Sveits som finner nye hjem hos norske sparere? Dette er virkelig tillitsvekkende ift. bank systemet! :blush:

image

EDIT:
Tok en titt på twitter, fant ingenting. Ser ut til å være begrenset til Fana sparebank? Så fristende å leke seg med tanken at noen har hacket “bank-systemet” (f eks en systemleverandør som tietoevry) og slår til nå for å nøre oppunder usikkerheten. Men kanskje heller slik at det er en “ikke-nyhet” som lettere når mediene nå i disse bank-tider.

Det ble diskutert tidligere her inne hvordan rentebaner tidligere har blitt justert når inflasjonen har kommet altfor raskt opp. Det har blitt sagt at FED skyr ingen midler og at hvis de gjør som tidligere så kan vi se renter på over 10 % veldig raskt.

Denne grafen viser at gassen FED har satt på nå har trumfet historien med god margin. Så det er betimelig at markedet spør seg om de har gasset på for mye for raskt denne gangen.

6 Likes

Nå pågår det en ganske oppsiktsvekkende fight mellom bull og bear.

Man kan jo tenke ganske enkle regnestykker her.
Disponibel inntekt og sparing sier sitt:

Konsum lå med andre ord godt over disponibel inntekt i Q4 2022, og derav sparing langt under 0.
Som man kan se har ikke sparingen vært så lav siden før 2000.

Forskjellene kan sees mer direkte her for 1999-2000:
image

4 Likes

Hold det enkelt, ja.

4 Likes

60-40 har blitt litt av en spøk det siste året

Nasdaq reversal -150 poeng

6 Likes

“Priced to deliver return-free risk”

Interessant kommentar fra 4:50, angående resesjon, GDP, krig osv.

1 Like

Ønsker du å utdype tankene bak dette? Synes du har mange flotte perspektiver å dele.

1 Like

Rentene man får (eller man betaler i lån) tikker oppover hver måned. Da blir det stadig mindre lukrativt å investere pengene på en børs som står helt stille/svakt ned siste året. En dag tipper det kanskje over i bratt fallende vinkel og ingen ønsker å være sistemann ut…

2 Likes

Prøvde olje å fortelle oss noe med den kraftige bevegelsen opp i går?
Utdrag fra PAS morgenkommentar på energi:

image

Det er komplekst det du spør om nå, så jeg har ikke tenkt å gå noe gjennom dette noe særlig, men utgangspunktet er endringer neste 5 år, ikke neste uke.

  • Emerging markets ex china er helt flatt siste 5 år. Dette er land som det finansielt har blitt underinvestert fra de kapitalsterke markedene foreløpig. Jeg kan enkelt se for meg strukturelt høyere inflasjon i vesten, og som over mange måneder kan vri forvaltningsdiskusjonen til hvor investorer kan finne god avkastning utenfor EU/Japan/US som er i QE/low rate trapped miljø.

  • Geopolitikk som endrer maktbalansen mellom eksport/import, eller kan ha positiv effekt ved eventuell vridning fra usd som verdensvaluta(sier ikke at det skjer).

  • Brasil+ india har tette bånd til kina/russland og er foreløpig sett på som vesten som "moralsk akseptert" å investere i. De er selvforskynt. Disse landene kan ha høy GDP growth
    (india har det allerede)

  • Jeg ønsker eksponering mot land som i dag har lavere eller dårlig teknologisk dekning, dvs det er stor oppside ved effektivisering av systemer i landene som kun trenger litt tid for å forbedre ettersom løsningene allerede ligger tilrette.

  • Jeg ønsker ikke eksponering mot kina etter den massive veksten de har hatt siste 30 årene, med mindre de får en mer kapitalistisk tilnærming mot investorer som gjør at de kan ta over for usa(skjer ikke).

  • Jeg ønsker land med mulighet for relativ vekst i forhold til gjeldsnivå/rentesensitivitet. Land med allerede svak valuta/fornuftig høye renter som tar inflasjon på alvor, men tilrettelegger for vekst

  • Ergo land med lav debt- to gdp, som gjør at man kan få ekspansjon gjennom økt gjeld i systemet

Hvor lang mange år tar det før oslo børs har potensiale for å dra opp +200%? 30 år?

Hvilke investeringer performet best etter dot com krisen og finanskrisen?
EM.

18 Likes

Forslag til hvordan man skaffer seg eksponering mot EM ex China? Mye å velge i blant fond eller etf uten Kina? Stock picking i disse markedene er selvsagt helt utelukket for undertegnede og de fleste retail.

1 Like

iShares MSCI Emerging Markets ex China feks.

Men jeg ville heller valgt to markeder jeg syntes er spennende. Jeg ønsker ikke å eie hele EM. Så jeg ville kjøpt feks en etf for brazil, og en for India. Hvis du finner det spennende. Eller noe annet som er logisk. Blir som å investere i etf for eurosonen også investerer du i Latvia og Tyskland. Helt ulik tilnærming.

Den ovenfor har f.eks 10% vektning i TSMC. Ikke interessant for min del å være så eksponert mot taiwan.

6 Likes