Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

For å si det sånn, det kommer til å bli mye rabalder fra Russland i det Ukraina angriper Krim med bakkestyrker. Det kan komme veldig mye fortere enn man kanskje tror. Hovedtyngden av de russiske troppene er ikke på Krim i dag, de er i øst. Ukraina har riktignok Dnipro å krysse hvis de skal kunne klare å rykke fram til inngangen til Krim før russerne klarer å trekke seg tilbake. De må også komme seg forbi Melitopol (og frontlinjen i nord selvfølgelig).

Btw, det skjer neppe noe særlig før vårløsningen er over, så fra midten av april en gang.

Btw2, jeg sier ikke at scenarioet over kommer til å utspille seg. Ukraina kan like gjerne la Krim vente til sist. Umulig å si, for Ukraina har faktisk svært god OPSEC. Ikke uten grunn at “ingen” visste kom planen om å kjøre Kupiansk-sprinten hvor de tok 60km terreng i 120 km bredde på tre dager.

Btw3, markedet kommer også til å få helt fnatt hvis den russiske armeen imploderer, som også er et mulig scenario. Det vil nok ta litt mer tid, men på et tidspunkt, hvis Ukraina får til det de vil, så er den russiske hæren grundig slått. Putin vil da sitte svært usikkert ved makta og hele konseptet Russland som vi kjenner det i dag blir usikkert. I et sånt scenario, så antar jeg at oljeprisen går rett opp.

3 Likes

Btw, når man først er inne på “black swans”… er det noen her med litt innsikt i IT sikkerhet og banksystemer? Kan man fullstendig utelukke varianter av den type hacking som har funnet sted i crypto i ordinær bank? Type transaksjoner, tyveri eller ødeleggelse av IT systemer eller lagrede data ? Bankinnskudd er jo strengt tatt bare tall i en database og bør i prinsippet være mulig å tukle med for en inntrenger? Skjønner at terskelen er milevis høyere enn i crypto, men en black swan er per definisjon meget lite sannsynlig.

OSEBX= 1168,59

Hva kommer først ?

  • 1268
  • 1068

0 stemmegivere

Denne må jeg si overrasket. Noen kloke hoder som ser noe annet enn meg?

Amerikanske boligsalgstall sterkere enn ventet | Finansavisen

Jeg føler trykkokeren snart er på rødt nivå, men er litt i overkant bear etter det bank helsike…

2 Likes

Merk at grafen viser posisjonsstørrelse, ikke antall papirer! Hun damen burde vel vite hva som har skjedd med renten og dermed m2m verdien i denne perioden?

2 Likes

Eller er det pålydende som er brukt? Hvis ikke er grafen sterkt misvisende.

Excellent catch! Det la jeg ikke merke til :+1:

1 Like

Nasdaq-100 er virkelig i storform for tiden. Snart 13 000.

Chartet ser definitivt bullish ut. Vanskelig å si annet? MA50 nylig krysset over MA200 også.

5 Likes
  • “Det er når alle er negative og frykten max at markedet bunner ut”

  • “Yield pivot”

  • “Kan trade long selv om jeg er fundamentalt bearish. Funket ekstremt bra for meg høsten 2020.”

Alt dette er helt legitime poenger. Forskjellen på bear-market rally og andre rally er der først når man ser tilbake.

2 Likes

Energiaksjer var strechted, industrials var smoked dersom det kom resesjon, bonds hadde allerede falt enormt. Tech kan justere profitabilitet i tider ved stor usikkerhet.

Så kom bankaksjene- kan ikke investere der heller uten å bli sett på som risikopervers.

Hva ender man opp med? Back to fangs.

  • YTD nasdaq 100 gains, top 8 selskaper: 76% av økningen
  • 20.01.2022: Top 8 vekt 48,9% → 30.03.2023: Top 8 vekt 50,9%
  • Total tech vekt i S&P siden bear markedet begynte i 2022: 27,3% vekting i S&P vs 29%
  • Apple s&p vekt 6,82% → 7,06%

Hvis man skal shorte nå, så vet man hvor det bør være. Nvidia price action bør bety nytt bull marked for å si det sånn.

3 Likes

Det er for mange bear skaller. Tom jeg har delvis posisjonert meg for krakk. Det blir ikke noe krakk tror jeg. For første gang i historien kommer markedet til å se forbi resesjon og økende ledighet. Hadde ikke forundret meg hvertfall. Mange er bear->mye penger på sidelinjen.

5 Likes

Anser krakk først og fremst som ønsketenking for de av oss med høy cash andel. Men at kreditt-tilgangen skal stramme seg til fremover samtidig som at inntjeningsforventninger skal ta et skikkelig skritt ned, det er en bølge jeg tror man treffer helt greit ved å sitte tolmodig i cash herifra. Tar noen måneder. Tar jeg feil her, så sitter jeg ikke med følelsen av å ta ekstrem høy oppside-risiko heller. Pilene peker ikke synkront noen vei. Så helt grei risk/reward.

6 Likes

Shorts - you know what to do!! Nå er vi der. Short dax, short ndx.

5 Likes

Tysk inflasjon 7,8% mot ventet 7,5.

3 Likes

Det er fortsatt kaldt, men plutselig kommer vår og sommer - hva har vi på da? S H O R T S

4 Likes

U.S. Weekly Initial Jobless Claims: 198K, [Est. 196K, Prev. 191K]
U.S. Q4 Core PCE Prices: 4.4%, [Est. 4.3%, Prev. 4.7%]
U.S. Q4 Real Consumer Spending: 1.0%, [Prev. 2.1%]
U.S. Q4 GDP (QoQ): 2.6%, [Est. 2.7%, Prev. 3.2%]

1 Like

De som har ønsketenkning med grunnlag i egne posisjoner som basis for sine “analyser”, har vel heller Keiserens nye klær på seg…?