Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

JP Morgan-sjefen ser fortsatt mørke skyer i horisonten | Finansavisen

Inn i en ond sirkel?

Andre forhold som kompliserer de økonomiske utsiktene er ifølge banksjefen høyere offentlig forbruk, høyere gjeld i forhold til BNP, økte energikostnader og inflasjon som kommer fra justeringer i handelen.

«Dette er alle tegn på et sterkt endret økonomisk klima sammenlignet med det siste tiårets lave renter og lettlånte penger. (…) Vi har gått fra kraftig spareoverskudd til knapphet på kapital og kan være på vei mot høyere inflasjon og renter enn i umiddelbar fortid. Vi kan – som jeg leser et sted – i bunn og grunn være på vei fra en god til en ond sirkel», fortsetter JPMorgan-sjefen.

4 Likes

En god sirkel for oss bjørner

2 Likes

Det er når vinteren slipper taket og vårvarmen setter inn, at bjørnene våkner fra dvale. :bear: :teddy_bear: Jeg så det på TV :tv: God påske :egg:

2 Likes

Intra: Long omx (-1,8%) /short dax(-0,24%). Med low entryprice, ekstrem gearing.

2,5x carry skjer primært med omx med decent r/r mot ADP kl 14:10.

Edit; Closer spreaden. Omx -1.65% vs dax -0.37%

2 Likes

2 Likes

The bear market in U.S. stocks isn’t over yet: Here are 4 reasons why investors should brace for more pain ahead. (msn.com)

2 Likes

https://www.dn.no/bors/bors/aksjer/dnb/smasparere-med-storste-nettokjop-av-aksjer-siden-mars-2020/2-1-1430753

1 Like

Duket for «månedens viktigste tall» – forvalter tror resesjonen utsettes ytterligere | DN

Rapporten vil ikke vise store endringer, tror Chen, som venter at arbeidsledigheten vil holde seg på dagens nivåer en god stund. Han ser få svakhetstegn og viser til at renten virker med et visst tidsetterslep.

– Det er vanskelig å si nøyaktig når nedturen kommer. Jeg har sagt at det i hvert fall ikke blir resesjon «de neste seks-ni månedene» en god stund nå, og kan nesten ikke si det lengre. Men jeg tror det blir snakk om nærmere 2024, dersom bankkrisen ikke eskalerer eller noe annet uforutsett skjer, sier Chen.

Chen tror likevel det blir stygt når nedturen først kommer. Han har null tro på en «myk landing» for den amerikanske økonomien, altså at prisveksten kommer ned til målet på to prosent uten at ledigheten øker med mer enn halvannet prosentpoeng.

– Det jeg har trodd lenge, er at det går bra lengre enn mange tror, men når det først smeller, så smeller det med kraftig økt arbeidsledighet. Det er en iboende mekanisme ved resesjoner, som er selvforsterkende av natur, advarer han.

5 Likes

NFP= Non Farm Payroll
Og FED har tatt opp igjen QT etter bank-krisen vi nettopp så.


2 Likes

Podcast.
Denne er verdt å høre.

2 Likes

Er det noen her som tar denne fyren og det han sier seriøst?:

5 Likes

Hvis man ikke tror på makro kan man heller kjenne litt på mikro. Har du og din omgangskrets / bekjente en trangere eller romsligere økonomi enn for 1,5 år siden?

2 Likes

Boligprisene er en god indikator på mikro spør du meg.

Kanskje ikke lov å poste i denne tråden ved oppgang da.

2 Likes

Lønnsveksten og økt tilskudd til Sfo for førsteklassinger gjør at det går i pluss. Tviler på at det gjelder resten av vennegjengen.

1 Like

Sammenhengen mellom din og min privatøkonomi og massepsykologisk verdsettelse av global makroøkonomi er tilnærmet lik null. Ville ikke anbefalt det som metode.

10 Likes

Bear fomo:

China expert warns war with US could break out ‘very well’ before 2025: China expert warns war with US could break out ‘very well’ before 2025 | Fox Business

US Stocks Slip on Friday Jobs Data; Dollar Jumps: Markets Wrap: https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-04-09/currencies-in-tight-ranges-us-futures-edge-up-markets-wrap

Wall Street bank earnings under pressure after crisis: Wall Street bank earnings under pressure after crisis | Reuters

Påskegodt for fomo-bjørner (Skumbjörn Choko):
skumbjorn-choko

1 Like

https://www.dn.no/samfunn/skatt/skatteutvalget/politikk/torvik-utvalget-gar-ikke-langt-nok/2-1-1429412?abtest=b

Det har sammenheng med flyt av penger ut eller inn i aksjer. Har selv i denne perioden, pga høyere renter, sent en mye større andel av mine penger til å betale ned lån enn jeg ellers ville. Penger som ellers ville vært med på å (om du ganger opp med x millioner befolkning) heve gode og dårlig båter og dessuten komme i noen andres hender, har nå forsvunnet ut av både real og finansøkonomien.

3 Likes

Jeg sjekket utlån til husholdninger i ssb, og summen av lån fra banker og kredittforetak til husholdninger i februar i år var høyere enn februar i 2022, som var høyere enn februar i 2021, som var høyere enn februar i 2020, som var høyere enn februar i 2019, osv.

https://www.ssb.no/statbank/table/09560

At du har betalt ned på lån er ikke en god indikator på hvorvidt alle andre gjør det samme.

Retail handler aksjer i USA som aldri før:

Igjen, at du ikke handler aksjer betyr ikke at dette gjelder alle andre.

Men, det er ikke retail som flytter indexene i særlig grad. Du kan få rett i bjørne-posisjonene dine, men vær forsiktig med å bruke egne anekdoter som grunnlag.

11 Likes