Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Jeg tror Norges Bank hadde satt opp renten mindre hadde det ikke vært for at kronen svekkes når alle rundt oss setter opp renten.

3 Likes

Men det er også mulig å se for seg at inflasjonen vil gå opp av naturlige årsaker, så … tja.

Man fører tross alt internasjonalt en politikk som skal i stor grad reversere globaliseringen, øke energikostnadene i velstående land, og det er potensielt flere konflikter framover enn den som allerede pågår i Ukraina.

Alt trenger ikke gå bra selv om man kan håpe på det.

Demografien i vestlige land i seg selv kan føre til mye rart.

2 Likes

Norges Bank er et mangehodet troll. Som gjerne har nytte av å si den ene tingen og mene den andre, fordi det i det korte bildet er sentimentet og forventninger som påvirker mest, og de praktiske realitetene tar tid før de ha effekt.

Norges bank har et mandat om å opprettholde en stabil og forutsigbar økonomi, ikke et venstre politisk omfordele, gi eller ta, fattig rik eller bra for noen etc.

Dette gjelder både på kort sikt (sentiment) og lang sikt, ved bruk av virkemidler som rente, likviditet i bankene, valutakjøp/salg, sin egen kommunikasjon, Opprettholde tillit til politkken og stabiliteten som i praksis er “varen” de leverer.

Inflasjonen kommer utenfra, men du kan uansett ikke stikke under en stol at er det er for lav arbeidsledighet, og høy innenlands etterspørsel etter varer og tjenester, så renten må opp for å kjøle ned. altså stabilisere ved å gjør alle mer forsiktige, enten ved sentiment, eller faktisk inndra /slette penger ved rente.

Uavhengig av kjerne inflasjon så kan de og finne på å se på gjeldsvekst, boligpris, o.l og heve /senke rentene for å regulere det markedet.

Politisk besluttede økende offentlige utgifter, må også motvirkes, renten går opp. (der kunne politikerene gjort oss en tjeneste og tatt fornuftige grep istedet for kostbar symbolpolitikk)

Så har du hele hopprennet med valutamarkedet. kapitalflyt og vekslingen som norges bank gjør (oljeinntekter i dollar, som skal konverters til statsbudsjett penger, og de tilhørende valutakursene og rentenivåene med handelspartnere) Ikke ta en erdogan og mot all økonomisk teori bekjemp inflasjon ved å senke rentene.

Jeg kaller det oppgulp for det er for enkelt, verden er kjedelig i nyanser av grått, men det å argumentere på den måten der er bare “rart” når han som professor i økonomi vet hvor komplisert og sammensatt hele markedet er. Og at Norges Bank er en så stor aktør (mangehodet troll) at de gjerne gjør og sier flere ting samtidig, og ikke alltid i samhandling med seg selv.

Det er uansett tåpelig å forenkle så mye og så antyde at Norges Bank ikke forstår virkningene av sin egen politikk

2 Likes

Et argument for høye renter ved inflasjon er at det beskytter oss mot tap av kjøpekraft ved at sparekontoen vokser samtidig som kjøpekraften faller. Ville gjerne sett at sentralbankene minst matchet inflasjon så vi kunne beholdt kjøpekraft.

2 Likes

Boligprisene er villet politikk. Tilbudet er langt lettere å øke ved politisk prosess.

Boligpriser kunne vi redusert kraftig ved politisk prosess. Redusere kommunale særkrav og avgifter. Korte ned behandlingstid og redusere TEK krav (forenkler øker vi da istedet livsløpskostnadene men får ned Boligprisene som jo vil være et enormt gode for flere av de som har mindre enn snittet, mest på grunn av utformingen av skattlegging av primærbolig

3 Likes

Det man like gjerne kan spørre om er hvorfor sentralbankene senket rentene så mye i utgangspunktet… det er der den virkelige skaden inntraff selv om man paradoksalt nok først merker det når rentene nå reverseres til et normalnivå.

8 Likes

Kan godt hende vi må beholde 37,5 timers uke for å beholde dagens levestandard for å si det sånn.

3 Likes

Og hvorfor den ble så lav så lenge.

For Norge sin del, så hadde det absolutt enkleste for å unngå inflasjonen bare ha vært større strømstøtte tenker jeg. Da hadde ikke bedriftene måttet sette opp prisene så mye for å håndtere økte kostnader og private ikke krevd så mye i lønnsøkning for å dekke økte utgifter.

6 Likes

Ja i begynnelsen når rentene sank så var det masse råd om å sette av mer til avdrag så man hadde en buffer til rentene steg igjen, men siden rentene ble holdt lave så lenge gikk det over til «nei betale ned på lånet er ikke noe særlig poeng kjør alt inn på børs i stedet».

1 Like

Ben Bernanke april 2008: “Vi får en mild resesjon”

Jerome Powel april 2023: “Vi får en mild resesjon”

5 Likes

Fortsatt veldig usikker, og satte innskuddspensjonen tilbake igjen i cash på fredagen etter et par korte måneders opphold i 50/50. Litt att og fram og like langt, med bare 0,5% mer verdi.

Men det som nagger meg er den utrolig inverterte 10 år minus 3 måneder.

Tenker også er hvis rente-oppgangen stopper så blir det litt “counter intutivt”. Skal jo være bra for aksjer, men det skjer jo “for a reason”, og det er jo fordi markedet ikke tåler det, og historisk har jo det gått ganske så kort tid fra renteoppganger stopper til man setter ned rentene, og da fyker jo 10 år minus 3 måneder kjapt i positivt, og da er vi ganske så sikkert i en resesjon.

3 Likes

Nå skjer det store prisendringer der ute mellom UST, USD og Bcom.

Sist jeg så slike prisendringer var 9 dager før SVB kollapset.

10 Likes

Conviction level her er 9 av 10. Alt av arbeid jeg gjør viser at vi skal ned, big time.

Hvis det ikke skjer er det pga noe helt annet som endrer seg.

13 Likes

Setter pris på at du eksplisitt sier hvor du mener det bærer hen :stuck_out_tongue:

3 Likes

Hva er tidshorisont?

Så relativt kort tid antar jeg :stuck_out_tongue:

1 Like

Uker/måneder

5 Likes

Da sitter vi i samme båt eller forhåpentligvis tømmerrenne/tømmerstupet som bratt knekker rett nedover

Tror jeg hopper over i bjørnebåten idag jeg også.

1 Like

https://www.dn.no/makrookonomi/storbritannia/inflasjon/prisveksten-i-storbritannia-endte-pa-101-prosent-i-mars/2-1-1436690

3 Likes