Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Sikker ingenting å bry seg om

https://www.ft.com/content/94c2ef28-4acb-4d7e-ad53-073d3a90938e

5 Likes

Legg merke til dette sitatet fra en underoverskrift i ovenstående artikkel:

There Aren’t Enough Homes for Sale Even Though Fewer People Are Buying

Dette tenker jeg bidrar til at boligprisene i USA ikke har falt mer enn de har gjort. Husk at i USA så er det vanlige at alle har “fastrente”, jeg tror det normalt er i kontrakter på fem år (har ikke dobbeltsjekket, mulig det er syv år). Dette betyr i praksis at dersom du eier en bolig i USA og selger den for å kjøpe en ny bolig et annet sted, vil du umiddelbart få flere prosent høyere rente. Dette medfører dermed at folk unngår å selge, og så blir det færre boliger til salgs, og dette bremser midlertidig fallet i boligprisene.

4 Likes

Det er 30 eller 15 år som er vanlig.

5 Likes

Svært overrasket over at omx holder fall på spx, dax og krypto.

Den gapen kan shortes

NOD interessant.
Kontrast til TSMC som overrasket.
Tesla FCF var forfedelig
L’oreal like for like +13%(inflasjon over osv)

Rødt

2 Likes

Nod ned -20%. Semis bør lede nytt bullmarked. Ikke på earnings, men på prising.
At nod ikke får noe bid med -6 milliarder i mcap er varsel. En ting jeg ser etter er reversals eller guiding på semis.

TSMC vil være en av aktørene som leder mot nytt bullmarked. Som er sideways siste 3 månedene.

Rotasjon mot defensive er i gang.

Nod revenue split. Long Apple?!..

image

4 Likes

Crayon har 1800mill nok i usikret 3m nibor + 375 bps.

Crayon oppgir at de i Q4 2022 hadde 58 mill i rentekostnad.

Det er minimum 200 millioner i rentekost i året.

En økning fra 83 mill i 2021, 41 mill i 2020 og 59 mill i 2019.

All tech er basert på lavere renter

Crayon har topplinje på 5,2 mrd nok. . Lykke til med å tjene penger med 200mnok i året i kun rentekost hvis revenue begynner å falle.

5 Likes

Dax er opp over 23% på 6 mnd :man_shrugging:t2:
Hva er det som går så utrolig bra i Tyskland.
Nå stengte de også de 3 siste reaktorene.

4 Likes
  1. Hvis du ikke vil ha US, hvor skal du gå? Kina? Japan? EM? Det blir fort EU
  2. Dax forward earnings er 12x, US er 18x. Jeg har ikke noe tro på det her, men la oss si at det finnes et gap her mellom US og EU earnings som ikke har blitt tettet siste 20 årene, og at vi er i nytt regime.
  3. Kan nytt regime fordre turisme/industri/helsesektor/fornybart over tech?
    Dvs top 10 selskaper EU(market cap):
    -LVMH(high-end), Novo nordisk(helse), ASML(semiconductor), l’oreal, hermes, accenture(service), dior, totalenergies, prosus(tech), sap(tech)
    VS US top 10:
    -Apple, Microsoft, Tesla, Google, Berkshire, amazon, meta, exxon, unitedhealth
  4. EU er bedre stilt til å gjøre handel med Kina enn det USA er. Det er en stor risiko med US vs Kina. Tyskland er eksportdrevet. Kan det bidra til å holde GDP stabil?

Det er faktorer som gjør at det kan være bedre med EU enn US. Om det faktisk skjer er noe helt annet.

Og fund flows:
Jeg regner med at over halvparten du kjenner har månedlig sparing på et par tusen kroner minimum i måneden inn i fond etc?

Ta et par tusen kr i mnd også gang det opp med x antall personer i EU. Det er forvalternes jobb å fordele dette hvor de tror markedet er best tjent, så følg med på hva forvalterne tenker.

Og følg EURUSD,.DAX ++ korrelerer helt etter etter behovet med EUR/USD

image

4 Likes

Dax har vel 15.2 nå etter børsoppgangen

forward earnings vs earnings.

Jeg er short dax, jeg stater bullcaset. Euro har bids. Kjøpe ny iphone eller dra på ferie til Frankrike?

3 Likes

De siste seks månedene har Tyskland hatt en overraskende mild vinter, og billigere gass. Jeg tror dyrere energi var priset inn, uten at det ble realisert over de siste seks månedene. Industrials er sterkt overrepresentert i DAX sammenlignet med SP500, så energiprisen har betydning.

3 Likes

US Jobless Claims +5K To 245K In Apr-15 Wk; Survey 240K

US Apr-8 Week Continuing Claims +61K to 1,865,000

Philly Fed manf -31.3 exp -19.2 siste -23.2

1 Like

Minner om at Fed funds = 4,75%

Aka debt ceiling discount

2 Likes

En ting er å se til markedet og retail-investorene som overser eventuelle faresignaler og går idiotisk long , men handelen i VIX er et mer institusjonelt måleverktøy som viser temperaturen også blant proffene.

Den steg 4 % før åpning i dag (frykten steg) men nok en gang faller den av og markedet viser tegn til å være mindre og midre bekymret.
En stigende VIX speiler at markedet kjøper forsikringer mot fall i underliggende, det er det lite posisjonering for nå.

Dette kan man selvfølge tolke bearish hvis man vil; når markedet er så lite bekymret, da kommer det snart til å smelle.
Det er dog ikke tegn til det as we speak, men en bjørn vil aldri klare å prikke inn toppen.

2 Likes

https://www.dn.no/marked/tesla-stuper-pa-de-amerikanske-borsene-etter-tallslipp/2-1-1438260

klare?

3 Likes

Jeg er nok mer basehopper av natur, tror det ikke før jeg ser det. Er ikke å anbefale om man vil leve lenge, men mye fart, spenning, og moro underveis.