Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Jeg skjønte det, avsnitt to er ment å svare på hvorfor jeg mener dette passer dårlig for oljefondet, selv om det er rasjonelt for en enkeltinvestor. Mennesker og pensjonsfond vil ha forskjellig sårbarhet for ulike risikoer.

1 Like

Sjefen i verdens største kapital-forvalter, Larry Fink CEO i Blackrock selger aksjer.

Blackrock er størrelsesmessig som 6 til 7 norske oljefond, og Larry Fink selger tilsvarende en årslønn.

Det som er interessant er at det er ikke så ofte at Larry Fink selger aksjer, sist gang var 5. august 2022 som vist i linken under.

Og i samme link (august 2022) så står det:

“The sale being potentially the largest by dollar amount by Fink and the largest since early 2020 could signal some alarm bells as it comes from the CEO of the world’s largest asset manager.”

Mao, Lary Fink selger ikke så ofte, men han er flink til å time:

  1. Larry Fink største salg 30. januar og 14. februar 2020, Nasdaq100 ned 27%, S&P500 ned 33% og Dow Jones ned 35% i løpet av neste 2 måneder
  2. Larry Fink nest største salg 20. april 2023 Nasdaq100, S&P500 og Dow Jones =?% i løpet av neste to måneder.
  3. Larry Finks tredje største salg 5. august 2022 Nasdaq100 ned 22% fra 17. august til 17. oktober S&P500 ned 17% fra 16. august 2022 til 14. oktober 2023 og Dow Jones ned 17% fra 16. august til 30. september.

Timingen til Fink har også vært helt vanvittig. I 2020 dumpet markedet 1 uke etter Finks siste salg, mens i august 2022 så startet nedgangen 10 dager etter.

Så viser det seg at Fink også denne gangen er god til å lese markedet så starter en skikkelig nedtur om en uke tid. Selger han mer så kanskje det går en uke til, men da kan det vel hende at nedturen blir større…

Nå er det ikke sikkert Fink har en krystallkule, men historien viser at at er eksepsjonell til å time markedet, og det kan hende at sjefen for verdens største kapital-forvalter rett og slett har peiling på markedet også. Og hvem vet, muligheten til å påvirke litt også.

Nå sier Fink selv som kommentar at han ikke forventer noen resesjon:

"Many analysts noticed that Fink typically sells his BLK before major recession events. Namely, the member of the WEF’s Board of Trustees was aggressively selling in January-February 2020 before the global panic-driven stocks sell-off raged. In two events, he unloaded over 91,000 shares. However, one week ago, Fink claimed that he was not expecting a big recession to come. He made such statements during his last appearance on CNBC’s Squawk on the Street show.

Read more on U.Today BlackRock CEO Sold Monstrous Personal Stake"

Så for de som vil ha råd fra verdens mektigste kapitalforvalter så er det bare å slappe av.
For de som er litt mer mistroiske og tenker at “handlinger teller mer enn ord”, så kanskje det lønner å tenke seg om “twice”.

12 Likes

Synes det er passende å dra opp linken jeg postet for 4 dager siden igjen, siden jeg må legge til et punkt 3 på listen angående “mild resesjon”:

Ben Bernanke april 2008: “Vi får en mild resesjon”

Jerome Powel april 2023: “Vi får en mild resesjon”

Larry Fink april 2023 “Jeg forventer ikke at en stor resesjon kommer”

Ser ut som Fink og Powell er samstemte; vi får bare en mild resesjon. Så det eneste som ikke stemmer i den likningen er at Larry Fink selger.

6 Likes

Når alt så mørkt ut så gikk børsene oppover.

Er det nå kræsjen kommer?

Jeg er splittet med tanke på markedet. Jeg tror det kommer en heftig korreksjon nedover. Men det stor spm, er jo når?

Helt sikkert lenge til. Ta deg en Mojito til og nyt festen

1 Like

Over i harselas-modus? Hva er poenget med det?

1 Like

En morsom/glimt i øye referanse til det kjente sitatet «alle vet at festen nærmer seg slutten, og alle spør hva er klokken, hva er klokken, men ingen vil gå fra festen»

2 Likes

ok, det sitatet kjente hverken google eller jeg til, men da lærte jeg noe nytt.

3 Likes

Need to Know: Even without an ‘earnings apocalypse,’ stocks still need to drop 15%, says strategist - MrTopStep

Even if markets reach the end of earnings season without a big meltdown, investors shouldn’t think the coast is clear for stocks. That’s according to our call of the day from Miller Tabak + Co.’s chief market strategist Matt Maley who sees equity headwinds even without an earnings disaster.

“The market is too expensive to stay at current levels…even if this earnings season is only mildly disappointing,” Maley tells clients in a fresh note. “The only way the market can hold up is if guidance suddenly becomes fabulous.”

So as we approach the “meat” of earnings season, he suggests watching the change in forward earnings — how companies are expected to perform over the next 12 months — as more of a gauge for broader markets, he says.

Maley notes that some bears have been forecasting estimates will fall off a cliff and trigger a stock selloff for the past two or three quarters, yet that hasn’t happened. One reason is that most analysts do their adjusting well after earnings season is over, he notes.

But even if 2023 earnings estimates don’t slump in the near future, he doesn’t expect they will stay elevated for too long. In any case, with the S&P 500 trading at 19 times forward earnings and nearly 20 times trailing earnings — estimates based on the last 12 months of a company’s earnings — stocks are still too expensive, he says.

The strategist reiterated his view that the S&P 500 still needs to drop 15% to move in line with historical “fairly valued” levels, putting it closer to 3,000. That’s not counting the fact bear markets normally move into undervalued territory just before bottoming, he adds.

Det er også flere fine sitater på samme tema - stolleken for voksne

3 Likes

Flott film :slight_smile:

7 Likes

Hang Seng.

Litt usikker hvor jeg skulle poste dette, men siden dette er plassen hvor hovedsakelig indekser blir diskutert så prøver jeg.

Hva er det beste instrumentet for oss her på berget for direkte eksponering mot S&P 500, Nasdaq osv? Tenker da intradag i første omgang.

Kikker på CFD, med giring som da kan være positivt og negativt :laughing:, en annen positiv ting er jo
mindre skatt på gevinst en aksjer.

Noen andre forslag jeg kan se på?

CFD er høyrisk, og du kan gå i minus. Girede ETNer er således “litt” tryggere, siden de kan knockes. Eventuelt ETFer som SPXS med x3 giring kan også holder litt lenger.

2 Likes
1 Like

Så folk har fortsatt forbruket ved å brenne regnværsdagspengene på bufferkontoen :see_no_evil:

Og likevel 40% flere konkurser :grimacing:

https://www.dn.no/arbeidsliv/ssb-40-prosent-okning-i-antallet-konkurser-i-forste-kvartal/2-1-1440024

2 Likes

Muligens står vi rett foran en dyp avgrunn, men det er “oh so quiet”

1 Like

Don’t look now.

Dødskryss osv… Bullmarked uten small-cap?

Inflasjon kommer ned… Men hvordan fungerer det egentlig når 90% av konsumdrevne selskaper slår forventning på headline inntekt?



4 Likes

Don’t look now

Don’t look now - US 7. største bank:

Linket til dette tidligere:

3 Likes