Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Resesjonen er i gang: – Kollapser raskt | Finansavisen

– Deflasjonen er i gang, er beskjeden fra en av Kinas mest anerkjente akademier innen samfunnsvitenskap, Chinese Academy of Social Sciences (CASS).

Prisene i Kina ser ut til å stagnere er nær ved å falle inn i negativt territorium .
Det skjer til tross for at Kinas folkebank har kuttet rentene, pumpet inn penger i det finansielle systemet, og at myndighetene har fjernet de strenge covidtiltakene – alt for å motivere til økt pengebruk.

Slik har det ikke gått.

– Vil kollapse raskt

– Skal jeg beskrive Kinas nåværende økonomiske situasjon med én setning vil jeg si at deflasjonen er i gang, og at økonomien har falt inn i resesjonsområdet», sier Liu Yuhui i CASS i en tale som nylig ble mye spredt på sosiale medier.

Deflasjon defineres som en «vedvarende og bred nedgang i generelle prisnivåer for varer og tjenester over en periode».

Det er dårlig for økonomien. I en slik situasjon vil nemlig forbrukere og selskaper utsette å bruke penger i påvente av at prisene vil falle ytterligere, noe som bare vil forverre de økonomiske problemene.

2 Likes

Det er jo forsåvidt sant, men har jo tenkt på endel jeg har lest om hvordan tjene penger på trading og så lenge man ikke kommer med teorier som lar seg trade og etterprøve slik at man kan bli bedre på å komme med teoerier, så tjener man ikke penger på annet enn flaks. :stuck_out_tongue:

:point_down:

Følg flows, følg bevegelser, følg pris, og følg markedet. Markedet i kina surner, selv om få får det med seg. Jeg har ikke nevnt kina siden bull-bevegelsene var godt i gang fjor høst, men nå er det høyt press.

1 Like

Mye handler om hvordan du håndterer trader som går rett vs de som går feil vei, har du 50% rett, men tjener 15% når du treffer og taper 5% når du bommer så er blir det uansett et greit resultat.

Dessverre er det mange som tviholder selv etter at man åpenbart har bommet på sin opprinnelige hypotese. (Eller selger uten at den er bevist feilet, altså det går riktig vei).

10 Likes

Msft +7,5% premarket, amazon kicker +3,5% på det, og nvidia +2,5% på det.
Allikevel er s&p500 futures opp +0,15% Det sier litt om alvoret nå.

First republic bank er -10% pre market.

Edit; -15% nå.

Edit; -20% nå.

Edit; -28 nå.

Går mot ny kollaps just as we speak. Se krypto.

2 Likes

Jeg vet det fungerer, problemet er at du må ha noe jævelig med disiplin for å drive med sånn, ellers vil utrolig masse kandidater løpe fra en når det kommer en 7% dipp før en 200% oppgang. Noe som ofte skjer i “mine” aksjer.

Holdt på sånn i U før jeg gikk lei, gikk inn på 126 elns, solgte, kjøpte tilbake, helt til jeg gikk lei og bare ble sittende med snitt på ca 85 kr. Hadde jeg fortsatt til bunnen hadde snittet blitt på ca 60-65 kr. Kunne nok fint ha solgt på plenty av toppene underveis etter det og kjøpt tilbake også. Hadde tjent dritbra. :smiley:

… kunne sikkert ha droppet jobben jeg har i og bare drevet med trading. Orker bare ikke…

3 Likes

Var bare snakk om tid, men ryktene ute og går

1 Like

image

Yieldmarkedet tar dette seriøst

2 Likes

Tenner et lys for aksjonærene i BergenBio i dag :candle:

1 Like
Er det interessant med ulike updates her?
  • Ja
  • Nei

0 stemmegivere

1 Like

Absolutt!

1 Like

Synes du er veldig dyktig på sånne kortsiktige moves som jeg selv ikke er veldig bra på. :clap: fint å få et innblikk i denne prosessen.

6 Likes

FRC er ned -40% back-to back, og markedet er flattpå SPX. Det er som om ingenting skjer.

Det er helt insane at ikke flere hedger det her, markedet kunne vært rødt på 3-5%

5 Likes

Tjene rått, eller gå på kjempesmell?

https://www.dn.no/marked/stanley-druckenmiller/nicolai-tangen/oljefondet/investorlegenden-stan-druckenmiller-senket-pundet-na-vedder-han-mot-dollaren/2-1-1440759

3 Likes

Bevegelsen på 10-åringen ser ut som om FRC selger assets. Har nesten ikke sett slik bevegelse før

Edit; Der kom reversal inn i rødt for SPX. Det er ganske bearish bevegelse.

Nå kommer det press. Hvor mye klarer å markedet å ta i mot.

SPX ned 70 poeng fra 4145 til 4064. Mange tradere som ser etter 4040, så det kan bli enkelt ned dit

9 Likes

Poll avsluttet og close to tresifret antall personer som ønsker fortsettelse av updates (96%)

Ikke enkelt å vite hvem som har nytte av updates, eller hvor mange som leser. Ganske mange fler som har stemt enn jeg var klar over hadde interesse.


To nye charts:

Transportsektoren er ned -10% på 2 dager. Dette er en form for ledende indikator, men kan også være litt støyete.

Jeg bruker ikke teknisk i trades, men jeg har sett hvordan transport og semis har oppført seg, så jeg ville se hvor brutal ma omvendt “v” så ut på chartet, sammenliknet med tidligere perioder i 2022 hvor turnen er hard

Moving average på 10 dager kan være støyete, men i 2022 har nesten hver turn blitt tatt av større move ned.

Samme med semiconductors, denne er ledende.

Noe som er viktig fremover for at markedet skal turne er at de ekstreme vinnerne begynner å surne. Dvs LVMH, Astrazeneca og Novo Nordisk må også surne. De skal ikke shortes, men de kan ikke fortsette å lede dersom shortene skal gå positive.



Dax er så flat og range-bounded som jeg kan huske det. En måned trading helt locked uten store bevegelser.

Jeg tegner sjeldent, men viktigere break-out nivå har man sjeldent sett i rentemarkedet.

15 Likes

Astra ser litt toppish ut

Hvilken vei går rentene tror du? (20 år)

Ser litt ut som continuation pattern altså at de lange rentene skal enda høyere?

1 Like

Har du tips til innføring i de viktigste makroøkonomiske sammenhengene som en god trader må kunne? Enten en youtube-video, blogg eller bok?

1 Like

Det er long-shot å gjette på så store sykluser, men akkurat nå er de tre viktigste endringene blir tech utvikling(renter ned), fornybar energi(renter opp) og onshoring(renter opp). For vesten vel og merke. Det peker oppover. Gjelden peker på et tak

Treffer økonomien veggen pga renter blir det interessant å se hva markedet gjør med lange renter. Klarer markedet å skille primærtrend fra sekundær osv?

Hvis du skal trade makro så kan en innføring gjøre deg mer forvirra enn du blir klok.
Hvis du antar tommelfingerregel for toppidrettsnivå med rundt 10.000 timer så gjelder det også med observasjon/lesing for å bli en god makrotrader.

Trade teknisk derimot tar deg én bok og et system så er du i gang. Så hva skal du egentlig trade?

7 Likes