Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Interessante refleksjoner, 10k timer høres overkommelig ut det. De fleste har vel 50k timer på Netflix. Men du trader ikke teknisk? Er det noen spesiell litteratur som har hjulpet deg særlig på veien til å bli en “makrotrader”?

Og jeg liker Nasdaq, det er tradingfavoritten.

Jeg jobber heltid med dette, så hvis planen er å trade makro deltid så ville tenkt meg litt om hva man egentlig prøver å oppnå.

Nope. Kan det og observerer det, men ser på rotasjoner & bevegelser som en inputfaktor.

Litteratur innen litt forskjellig er f.eks:

Råvaretrading - The world for sale Javier Blas
Psykologi - Market mind games Shull
Fundamental - The intelligent investor Benjamin Graham
Likviditet - Capital wars Michael Howell
Innføring opsjoner - Understanding options Sincere
Teknisk - Secrets for profiting in bull and bear markets Stan Weinstein
Hedgefund trading/operations - Hedge fund market wizards Jack S schwager
Obligasjoner - The bond book - Thau
Making money selling stock short - O’neill

Bruk Bloomberg tv. Få med deg hva discussion er, men skru av støyet så du ikke blir farga av det.

Det viktigste er uansett å vite hvem du er, hva du passer å trade og erfaringen du har. Som @holmes nevnte i går handler det ofte om hvordan du håndterer tradesene som er nøkkelen.

16 Likes

Noen her som kjenner til Atlas Copco godt?

Det er typisk for online forum at det er mange flere lesere enn det er aktive deltakere. Jeg vil anta at for hvert svar du får er det mange “like”, og for hvert “like” er det mange som leser meldingen. Avstemmingen er nok det nærmeste du kommer et rimelig anslag for lesere.

Jeg følger oppdateringene dine her fordi du er mer rett på sak og ikke minst mer spesifikk enn økonominyhetene. Du er derfor spennende å lese, selv om jeg ikke trader selv. Bloomberg som du nevner har gjerne 2 minutter fakta avbrudt av et kvarter meninger før de har 2 minutter fakta igjen.

7 Likes

Hvis du først tenker at du skal bli en ekspert, så er det kanskje greit å vite at det er noe mer enn tid som må brukes:

  1. Repeated attempts with feedback
  2. Valid environment
  3. Timely feedback
  4. Don’t get comfortable

Aksjemarkedet er stort sett et ekstremt vanskelig sted å bli ekspert. Noen klarer det, slik som Warren Buffet. De fleste klarer det ikke. Hvis du velger deg relativt korte time frames, så er det mer sannsynlig at du klarer det, fordi du får feedback. Jeg tenker det kanskje er det viktigste punktet.

Fyren bak Veritasium er ganske interessant også: https://nasacademy.com/blog/article/veritasiums-net-worth

11 Likes

image

Skrolle gjennom norske medier, ikke solskinn over mindre selskaper?

Emisjon
Nedbemanning
Inkasso øker utbytte
Lavere GDP i US enn forventet
Strømbransjen justerer ift regjeringens inngrep.

Euroxx all-time high…

Russel 2000 er +0,1%, mens nasdaq 100 er +2%. Hvem gir mest informasjon?

5 Likes

Se på semis small/mid cap
Pi -33 %
ALGM -7.5 %
STM -7.6 %
On -4.8 %
LSCC -9 %

Earnings miss på potensensielle markedsledere: mbly -23 %, crox -20 %, pi -33 %.
Ikke akkurat bull marked…

3 Likes

https://twitter.com/TaviCosta/status/1651071112393154563

4 Likes

Msft +10% på rapport
Amz +12 på rapport
Meta +15% på rapport

Nettop derfor shorter man dax nå, og ikke Nasdaq.

Og; det nærmer seg short.

4 Likes

Tusen takk for gode tips både om litteratur og annet. Skal se nærmere på dette. Nylig ferdiglest et par bøker av Mark Douglas som har vært interessant.

PS: Litt av en Nasdaq-dag!!

1 Like

I morgen shorter jeg gap-up i europa, med tighte stopper. Kjør en klassisk opening-range trade

1 Like

Sjekk spreaden i VIX1D og VIX.

VIX1D er opp +60% intradag. vix er ned -10%.

1 Like

OMX open +0,45%

-0,22% nå.

-0,7%

3 Likes

Tror på en lang rød candlestick neste uke

Norsk hydro:

“Høye energipriser har ført til ytterligere kutt ved produksjonsanlegg for aluminium i Europa, og de høye energikostnadene skaper risiko for ytterligere kutt.”

“Det skriver Norsk Hydro i sin kvartalsrapport fredag, som omtaler markedsforholdene som ustabile i tillegg til at etterspørselen omtales som svakere.”

*“Det globale forbruket av primæraluminium var ned seks prosent i første kvartal 2023, sammenlignet med første kvartal 2022, drevet av en nedgang på 17 prosent i Europa. For 2023 estimerer eksterne kilder et globalt underskudd av primæraluminium på mellom 0,1 millioner og 0,8 millioner tonn.”

Denne boom-bust syklusen kommer til å bli helt ekstrem.

7 Likes

omx -1,03%

Dax reversal 15.905 - 15.680 -1,5%

1 Like

Legg merke til at all søpla som ikke har inntjening eller decent marginer blir blåst ut av denne verdenen nå som markedet korrigerer seg selv med høyere renter. Det skal tas over av store investorer med ekstremt dype emisjoner. De andre aksjonærene skal vaskes bort, og det vil skje på nytt innen 18 måneder dersom ikke rentene faller i mellomtiden.

Det sitter helt seriøst folk der nå som leser aksjonærlister eller annet tull og tror dette har noe illuminati over det.

Desert Control er nyeste som blir blåst bort -30% på 1 mnd, -75% fra topp.
Polight -50% på en måned, -70% fra topp
Bergenbio blåst bort, 70% på 1 måned, -95% borte.
XXL ned -95%
Nano -99%
Quantafuel -90%
Vow ned -50% på 3 mnd
Photocure -50% på 3 mnd
Proximar seafood -80% på 7 mnd
M vest water -30% på 3 mnd
Scatec ned -80%
PCI ned -96%
Otovo -50% siste 3 mnd
ACC -25% siste 3 mnd
Elleptic ned -50% på 3 mnd.

Disse har ikke livets rett dersom rentene ikke kommer ned. Folk er i kraftig denial. Dette er ikke “2021 multippel contraction” -feil. De som stuper nå er elendige selskaper som lekker cash, og når de skal hente mer, så er den prisen å betale ekstrem. Det funka fra 2015-2021.

20 Likes

En god del av disse hadde aldri hatt livets rett uansett hva renta hadde vært på.

Men ja, rimelig seigt om dagen. Kun de virkelig gode casene som kommer til å få fylt kassa på anstendige kurser fremover.

2 Likes