Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Helt, helt short term- følg med på kun yields. Fund managers har ikke kjøpt noe treasuries den siste tiden på den måten de burde ha gjort på.

  • 5,5% på 3m t bills er insane å gi risikofritt til kundene sine. Uk 10 year er på 4,6%. Husker gilt krisen? Aha… Den var på dette nivået.

  • Markedet er helt ute av det, og forvaltere er i førersetet på total denial. De må ta ansvar når det er så enorme mengder passiv flows osv.

  • Dvs - det burde bli solgt unna aksjer og kjøpt yields over hele fjøla. Det er det ansarlige å gjøre som fund manager. Ergo - følg med på yields. Hvis det kommer raskt inn som safety så betyr det at markedet har priset yields litt for høyt for fort.

  • Dersom yields kommer sakte, men sikkert ned samtidig som aksjemarkedet blør sakte, så press på shortene. For da er risikopremien høy, ergo yields flytter seg mindre og bør gi større insentiv for å kjøpe ytterligere.

5 Likes

Markedet venter kanskje på FOMC minutes før de konkluderer/agerer, det ville hvertfall jeg gjort. Blir spennende å se om vi får noen større bevegelser fra kl 2000 norsk tid.

1 Like

FOMC minutes har ingen betydning lengre. Det var viktig da markedet prøvde å finne ut hva medlemmene tenkte da de prøvde å forstå inflasjon i sent 2021/2022, tapering av QE i oktober 2021, utføre QT fra mai 2022, renteprognoser pga usikkerhtet fremover osv. Da betydde det ganske mye hva som kom ut fra møtene, mtp på usikkerheten.

Nå betyr det svært, svært lite. Nå er det økonomisk data og spesielt arbeidsmarkedet som har betydning. Meeting by meeting approach osv.

4 Likes

Helt enig i at det ikke lengre er inflasjon som er i fokus, men noen avklaringer i fremtidig rentebane påvirker jo treasury-yields. Det er vel priset inn 25%(ish) sannsynlighet for nye 25 punkter i juni, uten at jeg tror det skjer. Skulle hovedsentimentet valideres ytterligere på FOMC-minutes kombinert med forventet utvikling på CORE PCE på fredag tror jeg spesielt US3M og US6M blir interessant for mange forvaltere. Akkurat det er som du sier, helt utrolig god R/R. Skulle gjerne gjort dette selv, men valuta er en uforutsigbar variabel om dagen.

1 Like
6 Likes

Skjer med Nasdaq i ettermarkedet i dag? Voldsom bounce og inn i grønt

Tall fra nvidia

1 Like

bilde

Såpass ja

1 Like

+175B mcap, 2x Equinor. Peak AI? Skal nvidia ta over for Google msft Apple? I don’t think so…

Det som skjer med nvidia nå er historisk.

2 Likes

yep, det blir som med krypto. “alle” som har lyst til å kjøre ting med AI vil hive penger etter nvidia. Spørsmålet er vel hvor lenge det varer, og veddemålet er - flere år?

1 Like

Godt argument, men jeg får dotcom vibber. AI ble ikke oppfunnet i går, selv om hypen er der.

Det som er fakta er at alle selskaper i hele verden prøver seg på AI nå. Så denne guidingen, og neste par kvartalene kan se bra ut, av helt naturlige årsaker fordi nettopp alle prøver seg, men sier null om markedsverdien på 1 trillion dollar er fornuftig, og en foreløpig p/e på 200.

Det sier heller ikke noe om hvem som er vinneren. Er det leverandører av AI som er største vinnerne, eller er det systemene som bruker AI som blir vinnerne? Kan small-cap vinne, eller er det kun megacap?

3 Likes

https://twitter.com/OTerrifying/status/1661266643253891072

Bjørnene har ikke tatt kontroll enda.

1 Like

Jeg får også dotcom (og crypto) vibber, men jeg tror denne hypen varer en stund. Dvs, flere år.

Om hypen faktisk vil materialisere seg i alt hva folk håper tror og frykter? Mer skeptisk. Men nå har vi faktisk haussekryptoteknologiogaltkult-gjengen interessert i aksjemarkedet, og ikke poker, gambling, krypto, nft, og alt annet utenfor aksjemarkedet. I seg selv så kan det gi interessante effekter. Betyr ikke at det vil forsvare seg når man ser tilbake om 5-10 år, men det kan godt vare en god stund?

Du kan få flere vinnere, men på hardwaresiden er det vanskelig for meg å se noen som har større mulighet til å vinne enn nvidia. På software siden er det nok store muligheter for gigantene (software as a service, umettelig behov for å være “konkurransedyktige” og “effektivisere” bort faktiske mennesker fra kundeservice osv). Gjelder ikke minst offentlig sektor. Kan se for meg at konsulentselskaper/IT-selskaper skal tjene milliarder av dollar ut av offentlig sektor for å effektivisere gjennom bruk av AI det neste tiåret?

Jeg tror også Epic (unreal engine) og Adobe (bildebehandling) blir vinnere på sikt. Det å ha genuine konkurransefortrinn som lar profesjonelle lage bedre ting raskere vil gjøre at man kan ta seg bedre betalt og potensielt bli eneste alternativ, i praksis bransjestandard? På ett tidspunkt så blir konkurransefortrinn vanskelig å ta igjen for andre hvis det krever nok ressurser å utvikle (eller drifte tjenester i skyen).

“Small cap” blir vanskelig, for jeg tror noen av de største vinnerne er smarte enkeltpersoner eller mindre team som kan lage svært gode ting mye raskere på sikt. Både når det gjelder spill, tegneserier, anime, kanskje tv-serier, osv. Men, jeg tror mange av disse fort kan være av typen private selskaper og ting som rett og slett ikke kan investeres i gjennom børsen.

Jeg tror det kan bli enorme forbedringer rundt AI brukt som modeller innen reklamebransjen. Du kan ha modeller i alle størrelser og fasonger, og la dem “vise fram” nye klær uten at du trenger å gjøre noe annet enn å ta bilde av klærne og så genere nye modellfotoer / videoer. Enorm effektivisering - men, hvilke selskaper tjener på det? Ikke aner jeg - amazon?

Passer nok bedre i ai-tråden. Men, i utgangspunktet, prising av nvidia gir mer mening for meg enn prising av tesla? Spørsmålet er uansett - hvem kan utvikle konkurransedyktig hardware i stor nok mengde til å sørge for at ikke nvidia skal tjene ekstremt med penger de neste årene?

11 Likes

Er ikke de fabless? Så chippene blir laget av TMSC?

2 Likes

Så egentlig typ it konsulent spesialist Accenture (europas 5. største selskap, 2000 B kr)

Slike p/e ratioer i helt ekstreme summer pleier å ha mye raskere sykluser enn det. Men enig.

Interessant.

Så er lite gaming/IT/software selskap kan ikke kutte ansatte/kost/forbedre ytelser kraftig?
Er ikke det litt av poenget med ad-ins på AI- at det krever lite for å yte svært kraftigere.

+semicondutors?

De guider 11B i Q2, hold deg fast, i revenue. Maksimal hype rundt AI. De har nære 1 trillion mcap. Det er voldsomt gap her, uavhengig om tallene blir bra eller ikke. Det er ekstreme verdivurderinger.

Si det til investorene som først var med på reisen -75% nasdaq fra 2000-2002.
AI er viktig, og er kommet for å bli. Verdivurderingene derimot er komplekse når størrelsen er gigantiske fra et enormt bullmarked med nullrenter.

8 Likes

Helt syk film, men hva skjedde etterpå?
Ga bjørnen opp eller ble han spist til slutt? :thinking:

Ja, men problemet er - oppsiden innen gaming / mindre selskaper er helt ekstrem HVIS du klarer å fange interessen i ett verdensmarked.

We have 31 people on our team, each gifted with their own unique skill set and bringing something new to the table. Stunlock is the perfect place to start your career in the games industry or showcase your years of experience.

Developer Stunlock Studios announced V Rising sold over 3 million copies.Feb 4, 2023

Vampire survivors: 1 person har laget det. Skal visst bli TV serie av det …

Revenue Estimate : ~$18 million (kun for steam).

Dette er uten AI. Saken er at når noe treffer bra innen underholdning på verdensmarkedet så er oppsiden helt ekstrem.

Hvis man tenker at AI skal generelt kutte kostnader hos mindre selskaper - vil det føre til at middelmådige selskaper vil gjøre det bedre? Eller bare få dårligere betalt/trenge færre ansatte? Det kommer vel an på hvor dyktige folk man har innen sitt konkurranseområdet, og om man klarer å nyttiggjøre seg teknologien på fornuftige måter. Det er garantert muligheter hvis man kjenner ett området bra nok, men jeg tror man da faktisk må ha en følelse av hva folk driver med.

Software-as-service er en type ting hvor man kan se klare effektiviseringsgevinster gjennom bruk av AI for kunder, og derfor forsvare å betale store summer til konsulenter/it-selskaper. Om det faktisk vil bli fasiten? Tja hvem vet, men det er hva som vil bli lovet… og man kan se for seg noen helt gigantiske prosjekter rundt dette i offentlig sektor så vidt jeg kan forstå. Man må jo være med og være positiv til teknologi osv?

Å velge en vinner blant mindre selskaper er ofte litt vanskeligere… ? Men oppsiden er jo helt enorm hvis man treffer selvsagt. Spesielt innen underholdning som sagt, da det ofte har en mer global appell hvor også mindre aktører har en sjanse hvis ideene er gode nok.

Og gode ideer blir lettere å realisere med AI vil jeg tro.

4 Likes

Bingo.

Hvis dette står i morgen, så er det den største market cap økningen for et US selskap noensinne.

3 Likes