Jeg får også dotcom (og crypto) vibber, men jeg tror denne hypen varer en stund. Dvs, flere år.
Om hypen faktisk vil materialisere seg i alt hva folk håper tror og frykter? Mer skeptisk. Men nå har vi faktisk haussekryptoteknologiogaltkult-gjengen interessert i aksjemarkedet, og ikke poker, gambling, krypto, nft, og alt annet utenfor aksjemarkedet. I seg selv så kan det gi interessante effekter. Betyr ikke at det vil forsvare seg når man ser tilbake om 5-10 år, men det kan godt vare en god stund?
Du kan få flere vinnere, men på hardwaresiden er det vanskelig for meg å se noen som har større mulighet til å vinne enn nvidia. På software siden er det nok store muligheter for gigantene (software as a service, umettelig behov for å være “konkurransedyktige” og “effektivisere” bort faktiske mennesker fra kundeservice osv). Gjelder ikke minst offentlig sektor. Kan se for meg at konsulentselskaper/IT-selskaper skal tjene milliarder av dollar ut av offentlig sektor for å effektivisere gjennom bruk av AI det neste tiåret?
Jeg tror også Epic (unreal engine) og Adobe (bildebehandling) blir vinnere på sikt. Det å ha genuine konkurransefortrinn som lar profesjonelle lage bedre ting raskere vil gjøre at man kan ta seg bedre betalt og potensielt bli eneste alternativ, i praksis bransjestandard? På ett tidspunkt så blir konkurransefortrinn vanskelig å ta igjen for andre hvis det krever nok ressurser å utvikle (eller drifte tjenester i skyen).
“Small cap” blir vanskelig, for jeg tror noen av de største vinnerne er smarte enkeltpersoner eller mindre team som kan lage svært gode ting mye raskere på sikt. Både når det gjelder spill, tegneserier, anime, kanskje tv-serier, osv. Men, jeg tror mange av disse fort kan være av typen private selskaper og ting som rett og slett ikke kan investeres i gjennom børsen.
Jeg tror det kan bli enorme forbedringer rundt AI brukt som modeller innen reklamebransjen. Du kan ha modeller i alle størrelser og fasonger, og la dem “vise fram” nye klær uten at du trenger å gjøre noe annet enn å ta bilde av klærne og så genere nye modellfotoer / videoer. Enorm effektivisering - men, hvilke selskaper tjener på det? Ikke aner jeg - amazon?
Passer nok bedre i ai-tråden. Men, i utgangspunktet, prising av nvidia gir mer mening for meg enn prising av tesla? Spørsmålet er uansett - hvem kan utvikle konkurransedyktig hardware i stor nok mengde til å sørge for at ikke nvidia skal tjene ekstremt med penger de neste årene?