Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Ja, det er helt ekstremt. Enig i at virkeligheten per i dag / guiding ikke matcher verdsettelse.

Jeg tror som sagt det er resultat av

dog, at det faktisk er noe fundamentalt av verdi i å være klar verdensleder (min forståelse) på den store nye teknologihaussen som alle er ekstremt opptatt av i dag og jeg antar det vil vare i flere år. Jeg vet det høres rart ut, men er lettere for meg å forstå enn prisingen av Tesla i mange år som sagt :slight_smile:

Tesla:

Nvidia:

Jeg kan ikke nok om de fundamentale tingene rundt dette til å vite hvor lett eller vanskelig det er andre selskaper å ta dem igjen på hardware. Det er problemet med min form for analyse, jeg antar jo ett stort og varig konkurransefortrinn - og det gjør alle som er investert i dem per i dag.

4 Likes

Nvidia tar over stafettpinnen til maniac crowden, ja.

Eneste var at det var QE, null-renter, stay-at-home crowd, cryptobros, alt på en gang. Tesla gir mer mening for meg enn nvidia med 3year yield på 4,1%, QT, global tightening, chip krig osv.

Og nvidia har nå høyere market cap enn det tesla har, og tjener mer penger.

Syntes alltid det gir perspektiver når man sammenlikner med equinor, men nvidia hadde net earnings på 20 milliarder nok. Equinor hadde 50 milliarder. Nvidia er 11x mer verdt.

5 Likes

Joda, men EQNR er jo i en bransje vi i vår visdom har besluttet skal nedlegges …

Mens NVIDIA jo bare skal stige inn i himmelriket basert på teknologireligionen ? :slight_smile:

2 Likes

Det er et edruelig case. Jeg fortsetter å høre om peak olje, og sist jeg sjekket har daglig oljekonsum økt fra 100 til 101,7 millioner fat dagen og topper ikke ut før 2030. Samtidig som inflasjonsjusterte priser er ekstremt bull for olje dersom b/e ratene holdes like. Tror vi fint klarer oss uten chat-roboter.

La oss eksempelvis ta Alphabet i stedet.

Nvidia q1 20 mrd nok, alphabet q1 150 mrd nok, ca 7,5x inntjening. Alphabet kommer til å gjøre alt de kan for å være en del av AI utviklingen, om ikke aller fremst i førersetet så langt fremme. Kan nvidia rallye uten msft, google, apple? Er det gjensidig utelukkende?
Mcap 900B vs 1500B

3 Likes

Jeg ser ikke på det som gjensidig utelukkende.

Men jeg tror ikke nvidia kan holde seg hvis bunnsolide giganter som microsoft og apple faller, for som jeg har skrevet før, det er selskapene jeg mener kan signalisere brede problemer i aksjemarkedet.

Så, en opptur kan dra alle opp, men en giganthauss i nvidia hvis aksjemarkedet faller bredt? Den står seg ikke tror jeg.

2 Likes

Ganske interessant at markedet diskuterer 5,25% fed funds, QT i us+eu, mulig eiendomskrise, gjeldsbølge og konsumenter som begynner å slite mer for hver dag som går - også diskuterer man hvorvidt p/e 200 for verdens 5 største selskap er for mye. Kognitiv dissonans…

Hadde dette vært unotert, så hadde det ikke vært tema.

Og til de som kan mye om dette; Hvor recurring/long lasting er prosessorene til nvidia dersom et selskap bestemmer seg for å øke AI fokus pdd?
Er dette en huge investment for et par år, også har man det man trenger, før det er SAAS som tjener neste 15 år på marginøkningene?

5 Likes

Jeg ser dog for meg store datasentre som leverer kraft når man trenger det til eksterne programmer (som adobe, osv - hvor brukere abonnerer på tjenesten med månedlige avgifter, og adobe igjen enten drifter selv eller betaler en 3. part for å drifte og kjøper kraften fra dem). Ikke alt alle selskaper som vil benytte seg av det kjøper inn til eget bruk nødvendigvis (i hvert fall ikke for utvikling, for drift i store systemer man skal ha kjørende er det kanskje annerledes - spesielt hvis man tenker at dataene må beskyttes og ikke kan sendes over nett, eller over landegrenser, av sikkerhetsårsaker). Så datasentre er jo en annen mulighet (og de krever elektrisitet, som jo er morsomt i seg selv)

Ellers rundt teknologien:

GPUs can generally last for 5 – 8 years give or take assuming regular use and adequate care. More if the card is barely ever used and well taken care of. Performance-wise, a good mid-level GPU today would only really serve at a mid to high-performance level for 3ish years.

Føles relativt korrekt for min del. High-end i dag er low-end men fungerende om 5? år eller noe. Og så får du problemer.

Det trenger ikke være slik i framtiden, dette er historikk. Det blir fort litt mer kronglete å presse mer ytelse ut av eksisterende teknologi nå faktisk. Så det er ikke like lett å spå framtiden.

Men neste generasjon fra nvidia som visstnok har blitt lekket noe om og skal komme mot slutten av neste år er visstnok ekstremt kraftig. Så det er en del av haussen det også.

Man har etablert en “sannhet” om at teknologien bare skal kontinuerlig forbedres kraftig, noe som nok ikke stemmer på sikt. Men alle som er skeptiske er vel uansett ute av sånne hausser?

Ellers er dette en del av teknologikrigen med Kina, en del av nasjonal sikkerhet, osv, så det er jo veldig dynamisk. Sanksjoner mot Kina koster vel nvidia rimelig mye penger tror jeg eksempelvis.

2 Likes

Ting svinger nå i uforutsette retninger og ute av fase med hverandre, Nasdaq opp, spx ned men futures opp, dj ned og futures ned, PM litt ned, krypto mer ned, renter opp (dvs bonds ned). For meg virker det som et suckers rally i tech tbh.

5 Likes

AAA-ratingen til USA er i fare. Kredittvurderingsselskapet Fitch plasserte USAs kredittverdighet til overvåkning med negative utsikter natt til torsdag. Tiden er i ferd med å renne ut for å løse gjeldstakkrisen.

https://www.dn.no/utenriks/et-kapplop-mot-klokken-setter-usas-kredittverdighet-pa-overvakning/2-1-1455919

2 Likes

Siden selskaps verdivurdering på børs alltid er relativ, vil selv selskap som går som det griner, kunne ryke ned 90%.

Som nevnt er AI kommet for å bli, men astronomisk prising er på ingen måte gitt at vil være “permanent” på noen som helst måte.

1 Like
1 Like

Jeg har fulgt semiconductor businessen rimelig tett i mange år, bare ikke i de siste 3-4 årene.

Nvidia, siden de er fabless kan kun skalere opp utfra plassen de får hos TMSC for å produsere chippene sine. De har en edge mot konkurrentene sine nå og har stort sett hatt det en god stund. Greia er vel at for AI, så holder vel flere på med å designe sine egne chipper. Disse kommer til å produseres hos… TMSC.

F.eks. Microsoft
https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-05-04/microsoft-is-helping-finance-amd-s-expansion-into-ai-chips#xj4y7vzkg

Jeg tenker jo dog at AI kommer til å bli like viktig for PC-er og mobiltelefoner som grafikkort er i dag. Apple har vel allerede en “neural engine” på sine siste chipper.

Poenget mitt er at jeg tror det skal holde veldig hardt for Nvidia å ta AI-markedet alene.

For å dra en anekdote, Intel var top-dog på CPU-fronten i mange år. Plutselig kom AMD med Opteron prosessorene sine som var overlegent det Intel hadde. Intel klarte å snu seg rundt å få ut noe som var nesten like bra og brukte markedsmakten for å holde AMD nede. Det holdt i mange år, men i fjor mistet Intel mye markedsandeler på server-siden mens AMD vokste tilsvarende.

image

4 Likes

…oog der var dax ned 575 poeng på 3 dager, og i bunn av range-bounden. All kjøpingen siste 2 måneder er nå i rødt. Får se på slutten av dagen.

3 Likes

Ser ut som et ålreit sted for et bet på en bounce hvertfall

4 Likes

Jeg trader nesten alltid motsatt på “Tyskland i resesjon” headline dersom det kommer større reaksjon til nedsiden…

2 Likes

Utrolig hva èn kvartalsrapport kan gjøre. Uavhengig hva utfallet blir, så er det ekstremt at analytikerkorpset hever 500 milliarder dollar i markedsverdi basert på ett scenario. Bull AI.

image

2 Likes

The heat is on

Johan Sverdrup-feltet testet økning i produksjon, og øker med opptil 90.000 fat daglig fra og med nå. Dette er en overraskende økning, og var ikke medberegnet da feltet ble satt i gang.

Med dagens oljepris på 75$ gir dette 24 milliarder i årlige inntekter for selskapene som opererer her.
Gitt allerede ferdigstillelse av feltet, er det rimelig å anta ekstrem lønnsomhet, mot f.eks 20 milliarder i året. Staten skatter som kjent 72% av overskudd fra olje, og vil gi 12-18 milliarder ekstra i skatteinntekter, som overføres til oljefondet som heller investeres i apple, enn i norsk økonomi.

At ikke det ikke utføres direkte handlinger som følge av dette er for meg uforståelig.

-Tenk alt dramaet rundt formuesskatten. Denne skatteøkningen er lik inntekt fra formuesskatten. Vi kunne fått tilbake mange av de beste investorene i landet, og valutakursen hadde blitt betydelig mer attraktiv for utenlandske investorer, som igjen ville lettet på inflasjonspresset i Norge.

-Halver medlemskontigent for breddeidrett for barn under 16 år.

La oss heller putte det i oljefondet, vel?

14 Likes

Petroleumsskatten er ikke på 72, men på beskjedne 78%. At konsekvensen av at folk med penger nå blir jaget ut av landet tror jeg begynner å demre, selv blant de mest skattekåte og uforutsigbare politikerne.

2 Likes

Nemlig…

Gassinntektene derimot stuper.

Hvis noen kan lagre gass uten leak, så er det +100% oppside til desember levering.

4 Likes