Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Det interessante her er vel at såvidt jeg skjønner prisene her, så forventes det å kunne fylle opp gasslagrene fra nå og til august/sept til nær 100%. Først etter det er det forventet at gassbruken vil bli så stor at det ikke går an å fylle opp lagrene.

2 Likes

Lakseparty.

2 Likes

De har endelig fått AI til å fungere, og det handler om å stappe mest mulig skjermkort på oppgaven. Tror ikke det er et blaff, selv om man sikkert kan få temporære downturns.

1 Like

Alle snakker om at AI skal tjene så mye penger.

Jeg har fortsatt til gode av å se selskaper planlegge for større capex økninger i dagens utfordrende makromiljø.
Så lenge ikke capex øker massivt vil heller ikke AI gå full blowout.
Inntjeningen må komme fra et sted.

1 Like

Produktiviteten ned 4% pga wfh Får håpe AI kan ta oss tilbake opp på positiv vekst igjen.

Ja, men om man får en relativt liten investering fordelt på tusenvis av selskaper så blir det litt igjen til Nvidia likevel.

Dessuten bygger de en Cloud løsning hvor CAPEX ikke trenger å være så stor for å komme igang. Det er norske selskaper som idag har kjørt bedriftshåndboken inn i ChatGPT likende varianter slik at de ansatte kan chatte med manualen. Tror vi bare skraper i overflaten.

Men selvfølgelig kan utviklingen bremse litt før de store nye ideene kommer som krever ennå flere kort. Men at det stopper opp tviler jeg på.

1 Like

Det er jo her usikkerheten ligger. Hva slags capex er det da man kutter, og hvor reccurring er det?

Internett, smarttelefoner, sosiale medier - USAs rikdom er på bekostning av resten av verden ettersom både capex og opex er rettet mot selskapene. Hitill har US tech vært en støvsuger av kapital, og verden tillater US all makt.

Mulig AI vil fortsette trenden. Jeg vet ikke enda. Jeg får dotcom vibber på verdivurderingen, med mindre nvidia kan selge enhetene uten at selskapene får metning på x antall måneder/år på kjøp.

4 Likes

Nvidia +30% peak pre market.

Nå +21,5%.

Madness volatilitet.

2 Likes

Cisco peaket vel i nærheten av P/E 200, med antakelsen om at de skulle levere hardware til dotcom-bobla. Men det sprakk ikke over natten, og Cisco hadde en lang vei opp til den peaken. Så om dette er akkurat like mye boble som dotcom (som det selvsagt er umulig å vite pt), så kan det godt hende at NVIDIA vil være overvurdert en god stund fremover.

6 Likes

Russel 2000 er ned -1,5%, Ndx er +2,2%

Regionale banker etf ned -6.5% på 3 dager

Tlt er flat

Hang seng falt -2% i natt

Olje er ned -3,6%

Dette markedet er så langt fra friskmeldt…

7 Likes

NDX er strukket, den vil få tilsvarene korreksjon (som gjennspelier oppgangen) tenker jeg

Liker hvordan “talking heads” spriker i alle retninger :laughing:

12
123

1 Like

det kan vel fort bli en ny ATH på NQ100 før nedturen begynner…

2 Likes

https://www.dn.no/makrookonomi/handel/makrookonomi/ssb/overraskende-fall-i-detaljomsetningen-i-april-kan-vare-forste-tegn-pa-at-norske-forbrukere-strammer-inn/2-1-1456809

1 Like

Første gang jeg har sett yields kicke(oppover) på inflasjonsdata på en god stund. Veien videre i open hours har betydning i dag. Jeg heller mot fall i yields.

Mye data som kom inn nå, men bearish yields dersom noen trader på forrige måneds tall…

2 year yield har gått fra 3.8 til 4.6 siden low 4. mai. Og tech har kicket ekstremt mye høyere. Dette er helt unikt

5 Likes

Det er vel en stund siden vi har vært innom denne, men kanskje interessant å se hva Mr Market tenker p.t?

Som fakta viser er dette en kontrær indikator og der for svært mange helt “ulogisk” å forstå, men svaret is in the pudding. 1 year bearish high var i september 2022, samme periode som norske fondssparere toppet salgsstatistikken for 2022. Indikatoren viser at aksjefondssparere besitter en fantastisk evne til å time verste tidspunktet å gå ut av markedet på; de selger når pessimismen er på topp.

Siste fire målinger, fra 3.mai til og med 24.mai, viser at bullish-delen av markedet ligger ca på 26 %. Det er 10 % under historisk snitt, derav blir bearishfløyen av markedet tilsvarende stort, hvor man 41 % er negative, mot historisk snitt 31 %. Det er åpenbart at mange føler Bearfest-tråden på TI :wink:

Nå er det aldri så enkelt som at dette betyr at vi har gode tider i markedet foran oss, men historien viser at når andelen pessimister er høyere enn optimistene, da står man foran tider hvor avkastningen blir liggende over snittet av det man normalt kan hente ut fra aksjemarkedet.

4 Likes

BREAKING: Debt Ceiling Deal Reached Through Handshake (JUST IN)

MULTIPLE reliable sources indicate that a resolution to the ongoing debt ceiling crisis is just around the corner.

Key negotiators reportedly agreed in principle to a deal last night, reinforced earlier today.

There was a meeting on the Republican side this morning finalizing small details, an the announcement is expected at a press conference later today or tomorrow.

Sources are people involved in the deal

There will be a 3% increase in defense spending

1 Like

Det meste handler om å vente i dette gamet

image

Klart største forsikringsselskapet for hus i USA nekter nå å ta i mot nye kunder fra California.

“We take seriously our responsibility to manage risk,” State Farm said. “We recognize the Governor’s administration, legislators, and the California Department of Insurance (CDI) for their wildfire loss mitigation efforts.

However, it’s necessary to take these actions now to improve the company’s financial strength,” it added.

Forsikringsbransjen i USA er gigantisk … men jeg kjenner det ikke godt nok til å vite om dette er en liten ting, eller ett potensielt seriøst signal om alvorlige underliggende problemer.

ps: 12% av amerikanere bor i California.

2 Likes