Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

De har 14% markedsandel, så for høy i California? Business as usual?

De har 18% nasjonalt, 14% i California som markedsandel? Så lenge markedsandelen i California er lavere enn nasjonalt så forstår jeg ikke helt argumentet.

Kan godt hende det er business as usual, for all del. Jeg tror bare ikke markedsandel i delstaten er årsaken i så fall.

Motsatt?

Edit. Denne sier du har rett i retningen, dvs at de har en mindre prosent i California enn nasjonalt.

1 Like

https://twitter.com/JoeBiden

2 Likes

Hang seng er ned -10% på en måned, og -20% fra topp.
De som bruker generiske termer, så er det et “nytt bearmarked”.

Global slowdown ødeleggende for Kina after all?..

2 Likes

Hang seng p/e 8,9 spx 24,3 :thinking:

Jeg ser på det som ett uttrykk for reell sjanse for at Russland-type sanksjoner kan treffe Kina de neste årene.

5 Likes

Også er det vel endel som er veldig skeptiske til hvordan kinesiske selskaper fører regnskapet sitt…

1 Like

100%. Det er det største bullcaset for europeiske aksjer og japanske. Jeg brukte for lang tid på å legge sammen at bear kina er bull andre produksjonsland, gitt at høyere renter ikke dreper all økonomisk vekst. Ref all time high eurosonen og breakout 50 år high i Japan. Gir høyere strukturell inflasjon. Dersom markedet ikke klarer å ta i mot inflasjonen og påfølgende rentehevinger så er situasjonen annen, men enn så lenge gir det mening.

5 Likes

Det er vel ganske bull India også?

4 Likes

https://www.dn.no/marked/oystein-stray-spetalen/valuta/krone/oystein-stray-spetalen-gir-regjeringen-skylden-for-den-svake-kronen-de-som-rammes-er-vanlige-folk/2-1-1456165

Et par andre som er enig…

Ida Bache sier at modellene deres ikke fanger opp svekkelsen i krona mot absolutt alle andre valutaer. Trenger å være alt annet enn politiker, woke eller offentlig sektor for å skjønne hva som skjer med Norge akkurat nå.

6 Likes

Dette er politikken folket ønsker seg. Forskjellene må bekjempes, og næringslivsbaronene tas.

Eneste som har lov til å være rike er fotballspillere, skiløpere og artister.

5 Likes

Studielån skal ikke lenger pauses i usa :chart_with_downwards_trend:

1 Like

Olje stuper -4%. Jeg lytter 10 av 10 ganger på olje fremfor AI madness- regner med dere så flytrafikktallene som slo 2019 rekord i US. Oljen skulle vært opp i dag, ikke ned.

Nasdaq gapper opp, short it. Dette er maniac tendenser. 1999 all over again.

+35% YTD , +7% på en uke.

Equinor(nyse/usd) falt gjennom støttenivå. Nå ned -37% fra peak.

Edit; Nvidia +7%, alphabet-1,7%. Første tegn på peak madness.
USB ned -1,2%, regional banking ETF ned -1%.
Edit; nasdaq ble dunk-slammed 100 poeng rett ned.

12 Likes

Nvidia ned til dagens laveste, omsatt for 250 milliarder kroner i dag. La oss finne ut hvordan de som har biddet +10% fre+tirs opp fra gap up torsdag, på toppen av de første +30%, takler en reversal.

Edit; Ned -4% fra peak intradag. Minne om at alle kjøp i dag er i tap.


Olje -4,85%. Fra 78-73 intradag. Enorme bevegelser.
Nå er både gassinntektene og oljeinntektene til Norge drastisk redusert. Høy risk å holde krona.

2s10s -80 bps. 10 bps unna year low.

8 Likes

Begynner å sprekke over dammen

These cut-rate sales are one of the worst downturns since World War II

3 Likes

Du traff godt i dag, takk for dine innlegg!

1 Like

Nvidia kommer til å falle mye. Tror de fleste er klar over hvor over-valued den aksjen er.
Er litt Gamestop tendenser over dette. Ned til $270 som første target? :sweat_smile:

3 Likes

Både Sør-Korea og Japan med mulig evakueringer fra nord-korea trusler. Kan ikke huske at de har advart på denne måten tidligere.


2 Likes

Nivået må opp, jeg savner @RedEnergy på denne tråden :slight_smile:

1 Like