Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Japan og Sør-Korea opphever nødvarsel etter mulig rakettoppskyting fra Nord-Korea

Japan og Sør-Korea trekker begge tilbake nød- og evakueringsvarsler etter melding om at Nord-Korea skal ha skutt opp en rakett.

– Advarsel om evakuering av Seoul var en feil, heter det i en uttalelse fra Sør-Koreas innenriksdepartement.

Begge de to landene var i ferd med å evakuere beboere i deler av landet. Kort tid etter meldingen om oppskytingen kom det en ny melding om at den nordkoreanske raketten har falt.

Ifølge nyhetsbyrået Reuters gikk flyalarmen i den sørkoreanske hovedstaden. Nyhetsbyrået Yonhap sier at myndighetene har kalt inn til møte med det nasjonale sikkerhetsrådet.

Reaksjonen henger sammen med at Nord-Korea mandag varslet at de i juni skal skyte opp en militærsatellitt, som de skal bruke til å overvåke USAs militære bevegelser.

Japanske myndigheter har sagt at de tror satellitt er kodeord for rakett. De fryktet at nordkoreanerne ville skyte opp en langtrekkende ballistisk rakett.

NTB-Reuters

30.5.2023, 23:45:02

1 Like

I går reverset dax/omx fra +0,8% til 0%.
Så reverset nasdaq fra +1,5% til 0% før 0dte ble misbrukt som vanlig
Hang seng er ned -2,5% i natt
Nikkei er ned -1,5% i natt
BTC -800p
Olje -0,5%

3 Likes

Dollar er 11,23 - Jeg er usikker på om dette er peak madness i USD/NOK eller om det er fritt fall. Generelt sett så ville jeg ha gått long all den støyen som er nå. Men ettersom jeg mener Norge strukturelt som befolkning/mentalitet/politikk er på vei rett mot kanten så er jeg overraskende åpen for sistnevnte.

Uansett er bevegelsen USDNOK YTD fra 10-11,23 + 60.000 flyktninger/innvandrere 2022 en inflasjonsdriver uten like. Higher for longer, og mye lengre enn andre land.

Norge er faktisk litt i samme situasjon som Japan, bare at vi har en fiscal/structural/gov utfordring, mens Japan er stuck med et monetary problem. Begge avhengig av at globale økonomien roes ned for dem slik at man slipper å gjøre harde tiltak selv.

10 Likes

Ikke lett å forutse når det ene markedet skal trumfe / outperforme de andre, men ser man på tidsrekka for siste US outperformance kan det være at Kina og resten av EM står foran en bra periode snart?
Selv om alt ser ut til å gå US sin vei p.t rent selskapsmessig?

2 Likes

Jeg er enig, men etter min mening kommer de effektene kun dersom man er i et nytt bullmarked. Jeg heller mot at dette er “back to normal” psykologi før en svært lang nedadgående/sidelengs børsperiode. Hvis ingenting faller sammen- så ja - da kan EM outperforme fra nå av.

Eksempel:
Dersom kinesiske markedet/aksjemarkedet faller kontrollert ned eller blir sanksjonert, så er det eksempelvis bull andre produksjonsland.

Dersom markedet slower ned fordi eiendomsmarkedet virkelig er i deep water(noe ingen prater om lengre), så er det bear absolutt alt der ute og det er nærmest umulig å gjøre det bra.

Samme gjelder US. Både inngangen til en eventuell krise og veien ut av den avhenger av hva som faktisk kan outperforme. Igjen – folk er avhengig av telefonen, mailen, søkemotor osv- ikke så avhengig av varer. Foreløpig har USA verdensmakt gjennom valuta og tech.

4 Likes

Inflasjonen i Norge er faktisk ikke så ille. Uten svekkelse av NOK tror jeg det hadde knapt vært merkbart.

Jeg er ingen valutaekspert, men tenker at Norge har et etterslep av kroner som må selges for å putte inn i oljefondet som EUR/USD. Når de har tatt igjen dette etterslepet, så vil NOK styrke seg.

Først tror jeg kronen skal videre ned.

Vi er her:
image

Med lavere olje/gassintekter, så er vi her:
image

Som jeg nevnte, jeg mener at Norges Bank er på etterskudd i å selge NOK for å kjøpe EUR/USD. Ref: Valutatransaksjoner Har sett tall på det som mente staten gikk noe sånt som 1500 mrd i pluss i 2022. Hvor mye NOK har Norges Bank solgt i 2022?


2022: 22,9 mrd
2023: 9,3 mrd

… jeg får det bare ikke til å gå opp? Norges Bank må ha hundrevis av milliarder NOK som skal inn i oljefondet? Hvor er feilen min?

EDIT: 1457 mrd var det, ikke 1500 mrd. Rekordhøye olje- og gassinntekter – E24. Rundt 300-350 mrd blir brukt til å dekke underskuddet på statsbudsjettet. Rundt 1100 mrd igjen da?

5 Likes

Oljeselskapene har inntekt i USD som må veksles til NOK for å betale skattene, så netto blir vel ikke så høy som staten sitt vekslingsbehov?

1 Like

Jeg antar oljeselskapene betaler alt i NOK. De har allerede betalt skatten sin for 2022, mens det ser ut som NB ikke har vekslet inn disse NOK i USD/EUR igjen. Det er det jeg mener med at etterslepet tilsynelatende er enormt. Må være noe jeg ikke forstår her.

… altså, hvis etterslepet er så enormt som det ser ut, så er det ikke rart kronen svekkes. Hvem vil sitte med en valuta hvor staten sitter på 1000 mrd NOK som de skal selge for å kjøpe EUR/USD?

Ok, deler av svaret er direkte i illustrasjonen fra NB. SDØE veksler ikke til NOK, de setter utenlandsk valuta rett inn i Petrobufferet når staten går i overskudd.

“problemet” er vel at oljeselskapene gikk med så ekstreme overskudd i fjor at det fortsatt er snakk om hundrevis av milliarder i overskudd…

EDIT:

Inntektene fra statens direkte eierskap i olje- og gassfelt, rørledninger og landanlegg, kjent som SDØE, var også historisk høye i 2022. Driftsresultatet i SDØE var på om lag 530 milliarder kroner .

Så, rundt 570 mrd igjen av de 1100 mrd som NB må veksle tilbake fra NOK til EUR/USD for 2022? Endel hundre milliarder for 2023? Så underskudd i 2024 hvis olje/gassprisene synker nok? :stuck_out_tongue:

1 Like

Det kan se ut som en trend med kronen hvor den svekker seg, mens børsen holder seg greit, og så faller børsen, og det børsfallet setter bunn både for krona og børsen i en periode. Litt ulogisk for meg siden jeg skulle tro at svakere krone ga stigende børs, men så at sterkere krone ga svakere børs. Men det ser ikke ut til å være trenden i Norge.

Tok det opp her:

Gir ikke så mye mening for meg, men bare ser ut som en sammenheng ? Rent logisk ville jeg trodd at en sammenheng ville vist seg på en annen måte enn det den faktisk gjør i denne perioden, så er noe jeg bommer på her.

Var også en diskusjon rundt prising av EQNR her som @Snoeffelen tok opp. Hvor jeg konkluderte med potensiell nedside i EQNR helt ned til 200kr aksjen (30% ?).

Oslo børs holdt seg veldig bra (overraskende for meg - jeg bommet her!) gjennom nedgangen i første halvår i 2022.

Her mot SPX / NASDAQ siden før pandemikrasjet. Er bare greit å se hvordan utviklingen har vært i denne perioden prosentmessig (så får man vel tenke valuta i tillegg…).

Jeg har en kraftig bias mot sittende regjering sin politikk når det kommer til næringsliv, kapitalister, børsnoterte selskaper, osv. Derfor vil mine synspunkter være kraftig farget av det, så jeg vet at jeg ikke er objektiv når jeg konkluderer med:

  • Jeg tror på svakere krone i en periode, og børsfall på oslo børs selv om det skulle være bred oppgang i USA gjennom sommeren.
  • Kraftig sterkere krone kan gi kollaps på oslo børs siden jeg vil tro EQNR primært prises i dollar, og med næringsfiendlig politikk er det olje/gass-sektoren som holder børsen oppe?
  • For USA sin del så følger jeg med på boligmarkedet og Apple/Microsoft i tillegg til indekser. NVIDIA er en flott hype for alle som er tek-interesserte, men det betyr at jeg vektlegger det like lite som bitcoin og tesla for å si noe om markedet generelt - dvs, svært lite.

Noen synspunkter? Jeg er på ingen måte god på valuta, så er fort noe jeg misforstår her.

5 Likes

Valutatransaksjonene i tabellen er daglige, du kan ikke bare ta summen og få årlige tall, du må også multiplisere med antall handelsdager per måned.

edit: 2022, snitt ca 1.9mrd dagen x 250 handelsdager blir 475 mrd

8 Likes

Oslo Børs og valuta er en veldig liten driver.
For Norge er det selve råvarene som handles som krever enorme mengder valuta. Alt annet er relativt stabilt i Norge.

En må huske på at der er to primærdrivere av valuta. Det er 1) handel 2) renteforventninger

Handel er det vi bruker valuta til. Kjøpe og selge varer mellom land. Behovet for kroner er rett og slett mindre nå enn før.

Norge ligger bak alle land på rentehevinger og har en negativ rentedifferanse. Det i seg selv bør gi press på krona.

Gasspriser har stupt fra 300 i fjor til 23.
Det gir en dobbel whammy at NBIM skal veksle inn fjorårets fjortjeneste, samtidig som inntjeningen til Norge AS stuper.

Og da hjelper det ikke at myndigheter dytter krona nedover

7 Likes

Valutatransaksjonene stemmer på en prikk med når krona for alvor begynte å svekke seg.

Er det dette som er hoveddriveren, så er det ikke vanskelig å se hvor vi skal videre… Og vi vil også få et godt forvarsel på når det snur.

100 mill kroner mindre salg nå i juni (og hver måned i det siste) passer bra for de som styrer. De kan si at vi reduserer kronesalger og “tar ytterligere grep” ift å styrke krona hele veien fram til valget i september, uten å fremstå handlingslammet.

Kanskje en ekstra (overraskende) innstramming på 200 mill reduksjon siste måneden før valget, for å sende pila litt i motsatt retning og vise at nå har vi klart å snu skuta.

Og med en måned forskjell på når vi tar vår utenlandsferie, og når turistene kommer strømmende hit, så kan det bli dobbel valgeffekt.

2 Likes

Oslo børs’ hovedindeks har en svært annerledes sektorsammensetning enn SPX og NASDAQ. Bl.a. er energi ca 30% og energi gjorde det bra i første halvår 2022 også utenfor Norge. Bransjene som er sterke på Oslo børs er til en viss grad de samme som investorer flyktet til når det strammet seg til på Nasdaq. Jeg tror man kan forklare mye utfra bransjevekting.


(Tallene er for KLP Aksje Norge Indeks i dag, fordi det er lett å slå opp, men fondet er ganske indeksnært så avviket fra OSEBX er ikke stort; sektorvektingen har forskjøvet seg litt siden 2022 men ikke så mye at ikke poenget står seg.)

3 Likes

Jo mer jeg tenker over denne, jo mer forklarer den presset. Det er rett og slett manko på nødvendig volum for krona(gitt siste tidenes kontinuerlig press på totalt valutavolum for brent/ttf), samtidig som nbim kjører på med høyt kronesalg fra fjoråret.

Olje & gass var 44% av BNP i fjor. 1400 milliarder i gassinntekter. Den er 80% lavere nå, dvs mulig reduksjon av 6-800 mrd nok i nødvendig valutatransaksjoner. Spørsmålet er; Når Norge selger gass i euro, hvordan skjer valutatransaksjonene?


Olje faller -2% til 72,5$ og er ned -6,6% siste to dager. Noe skjer under overflaten her.
Hvorfor selger markedet EUR, kjøper USD, og selger olje?
0,5$ til årets laveste.
Edit; Faller videre, 0,2$ unna årets lavest

7 Likes

Forsåvidt logisk (SPX Energy (oransje), SPX, og OSEBX).

Gitt kronekursen også så syntes jeg det vesentlig nedsiderisiko på oslo børs når kronen bunner ut? Skal vi tippe august/september? Andre synspunkter?

2 Likes

Kan tørke i sommer gi problemer i EU kontra USA ?

2 Likes

Mulig, men da gir det jo mening at dax er all time high?..


Olje stuper 3%, og er ned -7,8% på 2 dager. fra 78-71,5$, og årets laveste siden november 2021 hvis olje avslutter her.


TTF bounce +8%, mulig melkøya stans har påvirkning. Står for 5% av total norsk gasseksport.

2 Likes

Equinor gjennomførte i løpet av 2022 6 milliarder dollar i share buybacks.

Kan noen forklare meg på hvilken idiot som foreslå å drive med share buybacks når en aksje trader signifikant over normalen/NAV i rangen 330-400kr?

Skjønner egentlig regjeringen hva det 67% statlige eide selskapet driver med?

Med Equinor rundt 280-300 kunne equinor gjort akkurat samme, og fått 30% mer value.

30 milliarder mindre value er det, enn om det ble satt i gang nå som man har fått en sunn korreksjon.
Bortkasta penger.

11 Likes

Hehe :sweat_smile:
https://twitter.com/DarkCap_/status/1610707682029101057?s=20

2 Likes

Apple:

  • Opp minst 20% før nyttår (212 eller høyere).
  • Ned minst 20% før nyttår (141 eller lavere).
  • Ingen av delene.

0 stemmegivere

Begge deler er selvfølgelig mulig, men jeg mener da hva skjer først i så fall.

Lodder stemningen her på forumet :slight_smile: