Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Dax er 90 poeng unna å bryte 2 måneds rangen


SBB ned -22% intra, ned 70% på 1 måned. Kommet ut at SBB har under 90 dager på seg å fikse covenants. Aka tar over av gjeldseiere hvis de ikke får til deals asap.


USD med reversal på +1,5$ på 20 min. 30 åringen hadde en reversal på 50 basispunkter på 1,5 time.


Dax reagerte ikke på prelimenary inflasjontall godt under forventing. Ergo fokus er på arbeidsmarkedet. Lagarde skal prate i dag, litt usikker på om betydning.

JOLTS om 30.


Apple tester all time high.


image

image

Kontrær? SHORT USDNOK

4 Likes

Mye fokus på kronekursen for tiden. Fra alle kommentarfelt på nett så kan vi konstatere at Norge aldri har hatt flere valutaeksperter enn nå, så alt er ikke negativt.

2 Likes

Melkøya ulykken sammenfaller nøyaktig med gass høyere, og usdnok reversal. 11.27-11.13

VG headlines er samme reversal take som forsiden av FT


Nvidia ned -2.1%, totalt ned -6 % siden gårsdagens peak. Tradet 400 milliarder siste 48 timer, som er greit under vann allerede. Ikke vits å shorte videre, men store bevegelser.

3 Likes

Fascinerende at Dax er -1,5% og omx er -0,7%.

2 Likes

Jeg shortet Apple direkte for 10 min siden, med gearing. Første gang. Vurderte opsjoner, men dårlig premium og jeg er ikke god nok på durasjon for kortere horisont

1 Like

Ser ut som AAPL vil til ny ATH spør du meg. Om det så kun er et liten spike er en annen ting.

https://www.dn.no/marked/kredinor/inkasso/varehandel/kraftig-inkassookning-bare-et-sporsmal-om-tid-for-det-vil-bli-utfordrende-for-mange/2-1-1458080

Norges største inkassoselskap opplever sterk økning i antall bolig- og billån som går til inkasso. Særlig mange unge under 33 år sliter med høy gjeld.

Målt i kroner er økningen i inkassosaker for boliglån på 42 prosent, mens økningen for billån er på 32 prosent.

For de under 33 år er inkassoøkningen på mellom 15 og 20 prosent sammenliknet med i fjor, skriver avisa.

2 Likes

-0,23% foreløpig, eks gearing.

Finnes det 2023 vs 2019 nivåer?

Jeg får ikke lest saken uten abonnement.

https://www.finanstilsynet.no/contentassets/cdf73191c72f4cc3b8f11a6c6a3c6160/inkassostatistikk_vedlegg.xlsx

Dette er finanstilsynet sin statistikk, som vel er de offisielle tallene for Norge.

image

image

image

Om det hjelper.

4 Likes

Der var det noen som dumpet apple -2$ på insane volum. Takker.

6 Likes

Skulle de finne på å stemme mot å heve gjeldstaket i natt får vi en morsom dag i morgen. Det blir vel langt større utslag ned ved et nei enn det blir opp ved et ja (?)
Ikke engang sikkert med oppgang hvis «ja».

5 Likes

Normalt er det viktig for ytre venstre og ytre høyre å markere motstand, så noen stemmer mot, men det blir flertall. Jeg blir veldig overrasket hvis det ikke skjer, så da er det rett ned. Det er priset inn 98% at det går gjennom vil jeg si.

2 Likes

Gjeldstak, hva er det for noe?..


Kina har falt non-stop i 3 uker.
I samme periode har yields steget kraftig, ergo verdi på gjeld har falt. Flight to safety nå.
Så begynte dollar å stige.
Så begynte luksusselskapene i eurosonen å sprekke
Så kom russel 2000 ned igjen
Så har råvarer falt kraftig
Så har drybulk rater falt kraftig. Capesize -23% i dag.
Så falt olje med -5%
Så falt Japan -1,5% i natt
Så begynte dax å sjangle, og nærmer seg -1000 poeng fra topp. Nærmer seg nederste range.
Så falt olje videre.

Og dette skjer samtidig som noen tror AI skal revolusjonere verden, og at gjeldstak har noe betydning for fundamental data om 2 måneder. Når alle steder begynner å sjangle, da må man våkne. En ting er om kina drar i fra, eller eurosonen går mens spx holder igjen, råvarer rallyer mens index står- men nei, det meste sjangler.

14 Likes

Rimelig delt stemning her på forumet kan man si :slight_smile:

3 Likes

For Apple sin del, så handler det jo også om markedsandel. Og at teoretisk sett, så selger Apple til de som har litt bedre råd, som kanskje ikke treffes så hardt av dårlige tider? Har ikke sjekket opp mot tidligere resesjoner.

2 Likes

Apple selger også mye til de som ønsker å fremstå som de har litt bedre råd. I denne kategorien finner man nok mange som velger å luske rundt disken for datovarer for å ha råd til å opprettholde illusjonen.

2 Likes

Føler US3M oppsummerer godt den frykten/usikkerheten mange føler.

image

Din formulering her, samt at DN valgte å bruke ordet “oppheve” i stedet for “heve” i overskrift og ingress i sin dekning av saken (de har nå rettet det opp) fikk meg til å tro at noe litt mer dramatisk hadde skjedd i USA. Men nå regner jeg med vi kan få meningsløs politisk brinkmanship igjen om halvannet år.

image

1 Like

Hvis vi skal se på faktorer som påvirker apple kraftig, så er det arbeidsmarkedet som avgjør etterspørsel og betalingsevne for iphone, på litt annen måte enn feks Target som hater inflasjon.

Vet ikke hvor relevant det er, men Target boikottes noe inn i H fra mange millioner amerikanere om dagen. Gikk i woke-fella Budweiser druset inn i rett i forkant.

5 Likes