Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Du glemte rød strek under den siste og viktigste setningen “bruken av petroleumsinntekter over statsbudsjettet” og valutamarkedet priser inn at vi ødsler penger

1 Like

Tok med det i “politiske perioder overlapper bemerkelsesverdig med kronesalg/kjøp” :stuck_out_tongue_winking_eye:

Er det er bevisst valg kanskje? Kan høres litt konspirasjonsaktig ut, men ved å svekke den norske krona kan man eventuelt få opinionen med seg for å bevege seg enda nærmere EU ved å begynne å fase ut vår egen valuta.
Eventuelt ett argument for å gå inn i EU.

3 Likes

Nekter å tro at de har tenkt så langt i utgangspunktet, men sikkert noen som tenker sånn nå. Samt at de kan bruke oljefondets totalsum-økning for å late som at de gjør noe bra.

At så mye skal gå på bekostning av velgerne og private hadde jeg aldri trodd en regjering skulle få til, å virke å ønske. Det går alltid verst relativt sett ut over de som er på kanten av stupet økonomisk, og det er akkurat disse AP sier de skal kjempe for. Så gjør de det motsatte i praksis. Skjønner ingenting av hva de driver med jeg. Virker helt som ideologien har overkjørt kalkulatoren og at øynene har skylapper, lesebrillene er glemt hjemme og de ikke får nok søvn samtidig den politikken vi ser nå, når mål og virkning er så langt fra hverandre som dette. De kutter ting de ikke er ideologisk enig i, uten å ha alternativer klart. De kvitter seg med de mest populære løsningene vi har for velferd og helse, og sender utrolig mange behandlingstilbud ut i konkurs og i beste fall usikkerhet. Skremmer bort eiere, framtidige investeringer og arbeidsgivere fra å etablere og forbli etablert i Norge.

Hvem snakket de med for å tro at en vindsatsning var det Norge ville satse hardt på nå? De har jo ikke pulsen på landet i det hele tatt.

5 Likes

Korrelering, ikke årsak.

Årsaken ligger i olje- og gassinntektene i de periodene du har markert.

Mengden kroner som blir vekslet burde nok gått ned litt nærmere for å stemme bedre overens med olje- og gassinntektene, men her tenker jeg Norges Bank har hatt is i magen og jevnet ut en topp i 2022 som skulle vært enda høyere.

Eller, sagt på samme måte som du gjorde det, det du har markert i blått er altså når vi hadde høyre-regjering og gikk i minus og brukte penger av oljefondet, mens det du har markert i rødt er når vi hadde venstre-regjering og går i pluss. :wink:

1 Like

OSEBX / NOKUSD

Logisk sammenheng ?

2 Likes

Ser ut som det nærmer seg en avtale iht gjeldstaket. Mulig allerede i ettermiddag:

Nærmer seg avtale om gjeldstak i USA | Finansavisen

4 Likes

Med en gang Oslo Børs faller litt følger kronen etter. Hva skjer hvis markedene får seg en skikkelig knekk med kronen på disse nivåene?

Covid kræsjet i kronen var bare oppvarming.

4 Likes
7 Likes

Analytikere er for det meste optimistiske etter at USAs president Joe Biden og kongressleder Kevin McCarthy ble enige om en avtale om å heve gjeldstaket, ifølge CNBC. Nå venter avstemning i Kongressen.

Midt i denne uroen kan investorer finne «en markedsmulighet», ifølge Stephen Pavlick, partner og leder for policy ved Renaissance Macro Research.

De to partene skal ha kommet frem til et kompromiss, som blant annet innebærer at gjeldstaket utsettes til 1. januar 2025, og det skyves dermed forbi det amerikanske presidentvalget i 2024, ifølge CNBC. Utgiftene vil også bli holdt i stor grad uendret for 2024, med unntak av forsvar og veteraner, mens 2025 vil se en økning på 1 prosent i utgiftene.

Ett av punktene som republikanerne anser som en seier, er at det innføres krav om arbeidsdeltakelse for personer som mottar offentlige ytelser som matkuponger eller trygd.

– God avgjørelse

«Jeg tror det nesten er sikkert at det vil bli vedtatt,» sa Jeremy Siegel, professor i finans ved Wharton School ved University of Pennsylvania, som videre sa at han hadde «veldig liten tvil» om at de ikke skulle nå en avtale, ifølge CNBC.

Han kalte utsettelsen av gjeldstaket til 2025 for en «god avgjørelse» og sa at han forventet at den bare skulle bli utsatt i ett år.

1 Like

Hva er så denne markedsmuligheten? Da får man klikke seg frem til CNBC artikkelen dette er oversatt fra

Pavlick said the U.S. Treasury is going to have to “refill their coffers” and if investors are looking at a scenario where the Federal Reserve is going to cut rates, “this might actually provide [a] market opportunity,” he said.

Pavlick suggests investors could look at buying Treasury bonds to “lock in some of those higher yields.”

Markedsmuligheten er altså å kjøpe t-bonds med lang løpetid :upside_down_face:

5 Likes

For norske investorer forutsetter det at du ikke tror at NOK skal styrke seg mot USD.

Jeg sier ikke at det er feil, men for statsobligasjoner er valutakursene verdt å nevne.

3 Likes

Du kan også kjøpe norske statsobligasjoner, men da får du 3,37% mot 3,75% (usa) på 10 års løpetid

Man får 4,3% på konto hvis man vil binde 1 år.
Uten binding eller bruksbegrensninger ligger på ca 3,3-3,5%

4 Likes

Enter å ha vært helt ute av Dedicare i et par mnd ser den nå mye rimeligere ut med PE under 10. For den som er interessert er det et case det er verdt å grave i.

1 Like

Avtale om gjeldstaket stemt videre

05:40

Jonas Hagmansen

DEL

I natt ble republikanere og demokrater enige, og stemte gjennom avtalen om heving av gjeldstaket i representantenes hus.

Nå gjenstår det at avtalen stemmes gjennom i senatet. Ledere i begge partier sier de ønsker å få avtalen gjennom innen 48 timer, skriver CNBC.

3 Likes

De har hatt en eventyrlig vekst, men tror de undervurderer politisk påvirkning framover. Men de er nok sikret arbeidere og arbeid når fritt behandlingsvalg fjernes. De private må gjøre opp for politikernes feil, så vi i hvert fall ikke dør som fluer.

Politisk risiko er jeg enig i at det er. I sykehustalen for 2023 ble de regionale helseforetakene oppfordret til å begrense innleie til det minimale. Krasse ord fra regjeringen, men ut fra det jeg kan forstå er det umulig for helseforetakene å redusere bruk av bemanningsbyråer. Ihvertfall i Norge, der veksten er størst i kr.

Apropos begrensning av innleie, dette var også et rødt flagg da jeg kjøpte på 60kr i 2022.

1 Like

Det har ikke stoppet regjeringen vår hittil at det de gjør er umulig. De lever i en ideologi-drevet virkelighet som ikke er lik den vi faktisk lever i. Det er en av hovedgrunnene til at vi har økt bemanning at de nye lovene og tiltakene ikke er mulige å få til uten at tusentalls dør/ikke får hjelp, men bemanningen skal de ha bort uansett etter hvert. Men det har vært endringer. Bemanningen er nå mye mer desperat og i siste liten enn før. Så spørsmålet blir bare hvordan/når. I Sverige har de lagt inn restriksjoner som slår ut hos Dedicare, det samme kommer nok i Norge.

4 Likes

Jeg vet ikke noe mer om restriksjonene i Sverige enn det som står i seneste rapporten, og det ser ut til at de følger i Norge sine fotspor med å begrense bruken av innleid arbeidskraft (gjelder for øvrig bare sykepleiere). Hva gjelder Norge og restriksjoner, så vil det med de nye lovendringene fortsatt være gode muligheter for innleie av arbeidskraft. Spesialkompetanse, fravær og ferie er feks 3 ting som kan rettferdiggjøre innleie. Slår man disse 3 tingene sammen er det fortsatt ganske stort behov for innleid arbeidskraft.

Dedicare har heldigvis flere “ben” å stå på dersom restriksjonene i Sverige viser seg å være reelle. Restriksjonene gjelder som sagt bare sykepleiere, og dette er ikke Dedicares eneste tjeneste i Sverige. Sverige viste for øvrig til marginal vekst forrige kvartal selv med påvirkning av restriksjoner.

I Norge skal det forhandles om ny 2-års avtale med Sykehusinnkjøp HF senere i år, og jeg tror Dedicare ligger godt an her.

Danmark har så vidt meg bekjent ikke noe restriksjoner foreløpig og er den delen av Dedicare som vokser best (i prosent). Et par slike kvartal til og Danmark vil være over Sverige mtp. omsetning.

Ang. regjeringen og umuligheter er jo det dessverre et godt poeng…