Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

5 Likes

Der røyk både innreisetillatelsen og social scoren din i Kina :stuck_out_tongue_closed_eyes:

4 Likes

https://www.dn.no/makrookonomi/kritiserer-norges-banks-kronesalg-bor-minske-salget-omgaende/2-1-1437001

1 Like


Interessant teori i finansavisen der, at rentene skal roe seg og så får man ketchup-effekt. Det er vel mer sannsynlig at ting går til helvete, så roer rentene seg. Må i så fall være at energimarkedet plutselig fikses.

Eneste måten jeg kan se for meg at det skjer kjapt nok er hvis Putin faller ut av et vindu, det ikke blir borgerkrig i Russland og at vedkommende som tar makten trekker alt av styrker ut av Ukraina og betaler krigserstatning til Ukraina og gasseksporten tas opp igjen via det Nord Stream 2 røret som Russland beleilig nok ikke sprengte.

2 Likes

Hva med sommeren? Da er etterspørselen etter gass og energi ganske lavt sammenliknet med vinteren?

Kronen vil fortsette å svekke seg.

Her er noen grunner:

•Salget av kronen fortsetter med høyt volum (1,4 milliard pr dag)

•Rentedifferansen er stor mellom Norge og andre store land

•Investorer flykter til sikrere havner (USD) ved økonomisk usikkerhet

•Oljeprisen er svekket, og vil kunne svekkes ytterligere ved en resesjon

•Svak norsk politikk - ingen ønsker å investere i et samfunn som er dårlig styrt, og som ikke skaper et godt rammeverk for langsiktig økonomisk vekst.

https://twitter.com/kjolsoy69/status/1653836531482632201

1 Like

Tror du glemmer at gasslagrene må fylles opp 100% for at de skal ha sjans til å komme seg gjennom neste vinter.

1 Like
2 Likes
1 Like

Usikker på hvor innlegget her egner seg, men gir det et forsøk. Jeg lurer på om det er spesielle lover/bestemmelser å forholde seg til hvis man selger valuta til en annen privatperson?
Si at man har vært på reise og kommer hjem med 2000€
Kan man selge disse til en privatperson og ta et kurspåslag på feks 10%? Må dette rapporteres noen plass? Prøver å søke opp - men alt jeg finner av innhold dreier seg om banker/institusjoner som driver profesjonelt med dette

Så vidt jeg vet er det helt fritt fram for privatpersoner å veksle som du vil.

Hvis du har fortjeneste er det vel som inntekt å regne, og man kan ha en teoretisk plikt rundt det?

Det du eventuelt bryter av lover har med dette å gjøre så vidt jeg vet:

Det er ikke forbudt å ha med seg valuta eller andre betalingsmidler over 25 000 kroner til eller fra Norge, men du må melde ifra om det (deklarere) før du reiser. Du skal ikke betale avgift av beløpet. Regelen gjelder norske og utenlandske sedler, mynter, anonyme betalingskort (f. eks. gavekort) og andre betalingsmidler.

Hvis jeg tar fullstendig feil håper jeg noen retter opp i dette. Og hvis vi snakker millionbeløp fordelt på titalls eller hundretalls av personer er det selvsagt ikke sånne situasjoner jeg snakker om.

1 Like

Snart klart for å starte opp industrien i Europa igjen?

4 Likes

Skal en tur til Tyrkia i sommer. Hvor er det billigst og veksle til seg lokal valuta ?

Med deres inflasjon, gjør det på flyplassen dagen du lander/flyr :stuck_out_tongue:

2 Likes

Takk :grinning:

Husker fra en tur til Argentina for noen år siden at det var lurt å ha med seg dollar i cash. Den uoffisielle vekslingskursen var mye bedre enn den sentralbanken opererte med, og på små vekslingssjapper kunne man få dobbelt så mye pesos per dollar. Grunnen var enkel, argentinere ønsket å spare i dollar da de var redde for å få sparepengene sine utradert av hyperinflasjon, men myndighetene hadde satt et tak på hvor mye dollar man kunne kjøpe per måned.

Sjekk med noen som bor i Tyrkia eller reiser dit ofte, kanskje det finnes tilsvarende muligheter der også.

2 Likes

Det må jeg sjekke opp, takk for info.

Noen her inne som har erfaring med og ta med seg USD cash til Tyrkia ?

Det enkleste er vel å betale med kort og ta ut penger i minibanken når du trenger det.

2 Likes