Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

6mnd sidelengs klassifiseres som so so er vel greit?

Base case på børsen er vel 8+% per år

Ser det står “Not so great signal” på 84. Hvordan ville du klassifisert det? Dumt å kjøpe da?

Med 13% rente synes jeg det er ok å klassifisere sidelengs som so so

2 Likes

Ja er nok som sagt alt etter øyet som ser. “Not so great signal”, så ser man samtidig indeksen doblet seg få år etter not so great-signalet.

FA-artikkel om markedet for næringseiendom i Norge. Nedkjøling fra i fjor, høyere krav til avkastning, og senket grense for låneandel. Mer interesse fra utlandet, bl.a. på svak kronekurs.

1 Like

#dontbuystocks #itsabigmistake #bearmarket

@doncic

image

makrorelatert

2 Likes

https://www.therationalinvestor.com/blog/how-the-benner-cycle-predicts-100-years-of-market-movement

Måtte friske opp om Benner Cycle når jeg så skjermdumpen - like fascinerende fortsatt.

Millionaires study the markets, Billionaires study the stars.

Jeg får bare legge til mine observasjoner ang Benner Cycle, månefaser, stjernetegn, og mye av det som går for å være teknisk analyse.

Kort oppsummert:

Ingen kan tvinge deg til å bli milliardær heller :smiley:

Jeg betviler ikke sykluser, men å spå en rigid kurve som dette, bommer på både 2008 bunnen. 2014 olje bust, 2018 dommedagen i desember, 2020 bunnen i mars. og det påfølgene jubileet i et og et halvt års tid.

Du hører stadig og pendelen som svinger. og det er i og for seg rett. Men rent matematisk må den nok beskrives mer som en slik en.

Eller enda bedre men ikke fult så visuelt: Rott's Chaos Pendulum - YouTube

3 Likes

Selge i 2019 og kjøpe i 2023 i følge denne var vel ingen hit?

Kanskje like treffsikker som å bruke et øyeblikksbilde av lagerbeholdningen til Tesla (glimt i øyet, holmes)

Hvilke aksjer er det du har tjent så mye på siste året? Ærlig spørsmål

Dedicare, G5, Nordic Paper, B3, Inwido, Evolution, Betsson har bidratt og bidrar i ulik grad. Måtte sjekke hva jeg har gjort av kortsiktige handler, og der ligger noe Meltwater og noe Pexip og noe sinch. Har vært relativt lite omrokkeringer siste 3-4mnd

2 Likes

Evolution er et veldig bra selskap som jeg har hatt lyst til å kjøpe mange ganger, men frykten for lovendringer har alltid tatt overhånd. Det skremmer ikke deg?

Markedet har en tendens til å veie risikomomenter litt tungt, og det er gjerne da gode muligheter oppstår. Derfor gikk det blant annet an å kjøpe Dedicare (med tilsynelatende stor politisk risiko) til PE9 i fjor vår, selv med ekstrem vekst i Norge. Eller å kjøpe Nordic Paper til typ PE4 når alle var bekymret for at strømprisene og inflasjonen i innsatsfaktorer kom til å knekke ryggraden til alle selskaper i fjor. Eller omtrent hver gang gråmarkeder og short-rapporter dukker opp rundt Evo.

Jeg liker også å prøve å se selskaper som holdes nede av kortsiktige og forbigående bekymringer. Det var en god mulighet her i Evo, som Thomas Nielsen benyttet seg av, men jeg feiget ut.
https://www.finansavisen.no/nyheter/finans/2021/11/25/7779469/thomas-nielsen-sitter-lastet-i-aksje-som-krakker-i-sverige

Andreassen er frustrert og mener markedet ikke forstår

3 Likes

Kjempemystisk. Man blir de facto dummere av å lese legacy medier.

7 Likes