6mnd sidelengs klassifiseres som so so er vel greit?
Base case på børsen er vel 8+% per år
6mnd sidelengs klassifiseres som so so er vel greit?
Base case på børsen er vel 8+% per år
Ser det står “Not so great signal” på 84. Hvordan ville du klassifisert det? Dumt å kjøpe da?
Med 13% rente synes jeg det er ok å klassifisere sidelengs som so so
Ja er nok som sagt alt etter øyet som ser. “Not so great signal”, så ser man samtidig indeksen doblet seg få år etter not so great-signalet.
FA-artikkel om markedet for næringseiendom i Norge. Nedkjøling fra i fjor, høyere krav til avkastning, og senket grense for låneandel. Mer interesse fra utlandet, bl.a. på svak kronekurs.
https://www.therationalinvestor.com/blog/how-the-benner-cycle-predicts-100-years-of-market-movement
Måtte friske opp om Benner Cycle når jeg så skjermdumpen - like fascinerende fortsatt.
Millionaires study the markets, Billionaires study the stars.
Jeg får bare legge til mine observasjoner ang Benner Cycle, månefaser, stjernetegn, og mye av det som går for å være teknisk analyse.
Kort oppsummert:
Ingen kan tvinge deg til å bli milliardær heller
Jeg betviler ikke sykluser, men å spå en rigid kurve som dette, bommer på både 2008 bunnen. 2014 olje bust, 2018 dommedagen i desember, 2020 bunnen i mars. og det påfølgene jubileet i et og et halvt års tid.
Du hører stadig og pendelen som svinger. og det er i og for seg rett. Men rent matematisk må den nok beskrives mer som en slik en.
Eller enda bedre men ikke fult så visuelt: Rott's Chaos Pendulum - YouTube
Selge i 2019 og kjøpe i 2023 i følge denne var vel ingen hit?
Kanskje like treffsikker som å bruke et øyeblikksbilde av lagerbeholdningen til Tesla (glimt i øyet, holmes)
Hvilke aksjer er det du har tjent så mye på siste året? Ærlig spørsmål
Dedicare, G5, Nordic Paper, B3, Inwido, Evolution, Betsson har bidratt og bidrar i ulik grad. Måtte sjekke hva jeg har gjort av kortsiktige handler, og der ligger noe Meltwater og noe Pexip og noe sinch. Har vært relativt lite omrokkeringer siste 3-4mnd
Evolution er et veldig bra selskap som jeg har hatt lyst til å kjøpe mange ganger, men frykten for lovendringer har alltid tatt overhånd. Det skremmer ikke deg?
Markedet har en tendens til å veie risikomomenter litt tungt, og det er gjerne da gode muligheter oppstår. Derfor gikk det blant annet an å kjøpe Dedicare (med tilsynelatende stor politisk risiko) til PE9 i fjor vår, selv med ekstrem vekst i Norge. Eller å kjøpe Nordic Paper til typ PE4 når alle var bekymret for at strømprisene og inflasjonen i innsatsfaktorer kom til å knekke ryggraden til alle selskaper i fjor. Eller omtrent hver gang gråmarkeder og short-rapporter dukker opp rundt Evo.
Jeg liker også å prøve å se selskaper som holdes nede av kortsiktige og forbigående bekymringer. Det var en god mulighet her i Evo, som Thomas Nielsen benyttet seg av, men jeg feiget ut.
https://www.finansavisen.no/nyheter/finans/2021/11/25/7779469/thomas-nielsen-sitter-lastet-i-aksje-som-krakker-i-sverige
Andreassen er frustrert og mener markedet ikke forstår
Kjempemystisk. Man blir de facto dummere av å lese legacy medier.