Nei det er utrolig imponerende rett og slett.
Den sorten svanen kan være vaklende demokratier, vaklende(i beste fall) EU. Vestlige verdier er bånn i bøtta(trenger jeg komme med eksempler). Vesten eller forbrukeren om du vil, har mye gjeld.
Vesten/den vestlige forbrukeren har mye gjeld, inflasjon/lønnsøkning = vesten/den vestlige forbrukeren har effektivt ikke så mye gjeld.
I en periode vil det svi, og de som har belånt seg over pipa vil blø, men realpolitisk mht. det overnevnte gjeldsnivået er det lite som tilsier at de uten unormal høy gjeldsgrad pr. dd. ikke kommer økonimisk styrket ut av “situasjonen” vi står i nå, litt frem i tid.
Fremsynt som børsene er, har jeg lite tro på at børsene står lavere et år frem i tid kontra nå, men om det blir ruglete fremover, ja absolutt.
Sikkert bare tilfeldig at de totalitære bjeffer samtidig samtidig.
Bridgewater`s syn på sakene (Ray Dalio) :
Det kommer oppturer, men trenden er ned.
Altså helt i starten av nedturen.
Når man se ørten ungdommer med iPhone 14 Pro til 14 laken rundt på gata så vil jeg tro sjappa går rundt…
Interessant! Men vet ikke helt om jeg tolker det som “starten av nedturen”. Men starten av denne syklusen som er vist over.
Når vi når “growth slows” så er det ikke umulig at det er priset inn i forkant.
Artig å se hva som har skjedd i markedet nærmest bare minutter etter din kommentar. Her er f.eks chart av Dogecoin.
Bare å vente til «growth slows» da og kjøpe med alle hender før «central bank eases». Eller, kanskje ting ikke er så lett?
Vurderer sterkt å kjøpe en utleieleilighet nå som Vedum og Co skal øke skatten på aksjegevinster. Tydeligvis bare bolig vi nordmenn skal leve av som investering. Er visst ingen «vanlige folk» som eier aksjer og tjener penger på det, bare rikmannsfolk. Litt som i oppdrettsnæringa, bare rikmannsfolk langs kysten det som fortjener grunnrenteskatt på 40%. Kanskje staten prøver å dekke inn for all oppgangen de mistet på å selge Cermaq i 2014. Misunnelse osv.
Er fremdeles skattefritt med gevinst og utbytte på en ASK konto (eller zero, evnt via AS) og en dag skal de skattelegges uansett.
Har du teft for aksjer er det ingen grunn til å heller velge utleieleilighet av skattehensyn. Snarere tvert imot spør du meg.
De vant valget på det slagordet
Trist å lese dette utsagnet i den artikkelen
«[…] vi har kommet i en situasjon der noen må hoppe over et måltid eller to for å fylle opp magene til barna, og heller minnes hjemme om hvordan det var å nyte en deilig middag»
Skrevet av Nordea
– Stadig sterkere signaler om bråstopp i toneangivende sektorer gir håp om at de lange rentene nærmer seg toppen og øker risikoen for ytterligere børsfall, sier investor og styreleder Morten Astrup i Storm Bond Fund.
– Selv sikrer jeg porteføljen med shortsalg av OMX- eller OBX-indeksen.
Jeg henger meg opp i “shortsalg” av “OBX-indeksen”. Meg bekjent finnes det ikke lenger noen bear etf-er for å shorte OBX. Den vi hadde ble jo lagt ned en god stund tilbake. Noen som har formening om hvordan han shorter “OBX-indeksen”? Eller kanskje han ikke gjør det, utsagnet er jo utydelig når det står “OMX- eller OBX-indeksen.” Så mulig det kun er OMX han faktisk shorter.
Det har ikke gitt noen mening å shorte OBX, mens OMX shorting vel har gitt god uttelling i år
China’s Xi Jinping now has ‘unlimited power’ and could use Taiwan as a distraction from ‘internal problems’
owell knuser håpet?
Senioranalytiker Ipek Ozkardeskaya i Swissquote trekker frem fredagens tall som viste at Feds foretrukne inflasjonsmål – kjerne-PCE – ligger over mer enn det dobbelte av 2 prosent.
«Tallene var derfor mindre skremmende enn mange fryktet, og vil neppe endre Feds plan om en ny trippel denne uken. (…) Viktige enn selve renteøkningen er hva Fed vil gjøre videre. Mens noen FOMC-medlemmer (Feds rentekomité, red. anm.) de siste ukene har luftet muligheten for å bremse renteøkningene, er det en god sjanse for at Powell knuser «duenes» håp denne uken, slik han har gjort tidligere i år. Hvis det er tilfellet, kan den positive stemningen i markedet fordufte», skriver hun i sin oppdatering mandag.
Eurozone CPI (Y/Y) Oct P: 10.7% (est 10.3%; prev 10.0%)
- Eurozone CPI (M/M) Oct P: 1.5% (est 1.2%; prev 1.2%)
- Eurozone CPI Core (Y/Y) Oct P: 5.0% (est 5.0%; prev 4.8%) Eurozone GDP (Q/Q) Q3 A: 0.2% (est 0.1%; prev 0.8%)
- Eurozone GDP (Y/Y) Q3 A: 2.1% (est 2.1%; prev 4.1%)