Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Det er vanligst med 30 år løpetid og 80-90% som har fast rente. Det er også ofte mulig å flytte lån

2 Likes

Vet ikke hvor mange som kan ta med seg fastrenten til ny bolig. Omsetningen av boliger faller

3 Likes

Jeg tror ikke på myk landing eller at vi nå er over det verste og får ny oppgangskonjunktur. Årsaken er at ledigheten er rekordlav. Dermed vil en konjunkturoppgang medføre press i lønningene og en ny runde med inflasjon og økte renter.
Før vi kan starte ny konjunkturoppgang må ledigheten opp.

Kursstigningen de siste ukene kan være siste suckers rally. I 2008 gikk markedet helt til ATH før det brakk, selv om alle signalene indikerte kommende resesjon.

11 Likes

Dette er mitt primærscenario.

Oppgang før krasj fremtvunget av finanspolitisk stimulus som har større effekt enn sentralbankenes forsøk på innstramming.

7 Likes

Det fungerer nok begge veier så egentlig håpløst unødvendig med lave renter i mange år i «vestlige land». Kunne i hvert fall holdt rentene på et moderat lavt nivå og uten QE, eller bare gjort dette i korte perioder rundt finanskriser osv men faset ut så fort man oppnådde stabilitet.

2 Likes

Jeg har ikke peiling hvor langt markedet skal. Men jeg er posisjonert kraftig på shortsiden.

Men jeg ser ikke et problem for en -10% korreksjon dersom det dukker opp noe frykt/sell-off/rotasjoner/geopolitikk eller hedging.

-20% derimot er vanskelig. Da er økonomien på vei utfor. Hvis en skal ta mainstream media definisjoner og teknisk begavede linjelesere, så er -20% fall et nytt bear marked for dax etc., som traff all-time high forrige uke?..

…Og per def ingen tilknytning til det som skjer nå- eh…


Ikke nok snakk om fredagens volum…

Hvor langt kan markedet pushe gilt utenfor før markedet strømmer inn i money market funds vs FTSE? Trenger kun tekniske justeringer. Pusher nye nivåer nå.

Noen som tenker at boligmarkedet i Sverige som skjelver burde dra opp forventningen mot staglasjon? Isf burde markedet være under press med økte yieldkrav fremover. Norge ligger 50 bps høyere. Ligger 30 bps unna høyeste nivået

3 Likes

Fikk denne i news-feeden min… :see_no_evil:

Rekordmange avlyser ferien

  • Nord-Norge: Over 15 000 nordlendinger kutter alle ferieplaner i år.
  • Sør-Norge: Over 50 000 personer kutter alle reiseplaner på grunn av økte levekostnader.
  • Trøndelag: over 15 000 trøndere sier at de har avlyst ferien helt.
  • Vestlandet: Over 20 000 vestlendinger avlyser ferien.

Datainnsamlingen ble gjennomført av Respons Analyse på oppdrag av Frelsesarmeen mellom 10–18. mai 2023 med et landsrepresentativt utvalg.

7 Likes

Dette gjelder også valutakurser og korte renter.
Trenger kun tid før det blir lavere konsum, lavere inflasjon, høyere arbeidsledighet, og luftige verdivurderinger. Og ref det, har jeg vært short europa, og ikke usa. De vil bevege seg annerledes, men nasdaq har gått såpass mye vs rf yields at en kan gå dit nå også på 15k.

3 Likes

6 Likes

Jeg tror ikke markedet helt har skjønt hvor fort det her kommer til å gå dersom markedet blir nervøs nå.

Alle som har vært bulls vil være redde, alle bears som er blitt bulls vil angre, og fund managers må reallokere porteføljene sine. Det er lite sikring i puts.

Det blir noen enorme candles.

6 Likes

På hvilken måte utpeker fredagens volum seg?

Siden du bare svarer meg med “:question:@havana12 så spør jeg deg en gang til: Hva er det ved fredagens volum som du synes er bemerkelsesverdig i og med at du skriver:

Det var jo triple witching day på fredag og da er det vanlig med høyt volum🤷‍♂️

2 Likes

image

image

1 Like

Ja, igjen, hva er det du ser her som jeg ikke ser? Tenker da på fredagens volum.

@havana12 ?

Where have I heard this before? Ninja Loans?

Collateralised loan obligations explained – Deutsche Bank (db.com)


image

1 Like






@holmes omx på vei gjennom.

1 Like

Gjennom.

Carry trade incoming

image

Take a read.

https://twitter.com/PauloMacro/status/1670199759175315456?s=20

2 Likes

Correlation =/= causation

I dag (RT):

USDNOK opp 0,6%
TTF opp 13%

Kontroll:
USDSEK opp 0,6%

Har for øvrig enda ikke fått et svar på hva som var så spesielt med volumet på fredag.

1 Like

Det er stor forskjell å tape reade priser samt se etter periodiske korrelasjoner for å finne mulig kausalitet for prisendringer vs å finne en modell som skal passe som en forklaringsmodell. Det jeg har skrevet om eur/usd vs forventet balansering av behov for kroner vs mismatch balansen/futures avtaler/langsiktige kontrakter for nbim i det korte bildet. Det vil ikke gi deg en forklaringsfaktor over tid, og er ikke i nærheten av viktig nok faktor for å påvirke langsiktige valutakurser. Hvis du tenker at usd/nok i all time low under maks pressure skal være like sensitiv for behov for kronesikringer, kronesalg og posisjonering som etter en 4% styrkelse til en midrange nivå siste 6 måneder videre på en 10% økning fra en allerede korreskjon fra 50-40ttf så lykke til.

Du forstår ikke hvor jeg vil hen fordi du går ikke inn i tallene, og stiller simple spørsmål og forventer at jeg skal forklare deg ting. Du har åpenbart ikke dypdykket inn i sektorrotasjoner på volum, volumer i etf’er, volum forholdstall, opsjonsvolum eller gjennom ulike markeder. Du har sett et candle på et bilde og sagt at det er lik triple witching.

Det syke her er jo Japan, kanskje man bør se nærmere på deres selskaper:

image
Norge:
image

image

De droppet hele rente-kjøret med argumentet: Inflasjonen er importert
Og har endt opp mye bedre enn alle andre som har kastet seg på.

4 Likes