Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Den underliggende stemningen er bear, men mellom rentemøtet stikker markedet hodet i sanden og ignorerer realitetene.

Men markedet våkner hver gang FED hever renten

2 Likes

Selv trippel heving (som ventet), men en mindre haukete Powell enn normalt bør være nok til fortsatt nøytrale/positive indekser. Skal ikke utelukke at mellomvalget legger en demper på tungen til gubben som har sendt markedene ned hver bidige gang han har åpnet kjeften i år. Blir interessant å se.

2 Likes

Inflasjonen lar seg neppe stoppe denne gangen heller.
Fiat-penger er på vei mot nullen.

3 Likes

…In median terms, the S&P moves sideways for about six months after the last Fed hike before putting in a pronounced rally.

Given we likely have three (perhaps more) rate moves to go before the Fed pauses – along with an increasingly likely earnings recession – any sustainable rally in equities and an end to the bear market is a way off.

2 Likes

Gikk 100% cash i dag - risk-off inntil videre :roll_eyes:

8 Likes

Du traff veldig bra på oktoberrally-spådommen din.

7 Likes

Ser man på diesel-nivåene så er de rekordlave:

https://www.eia.gov/dnav/pet/hist/LeafHandler.ashx?n=PET&s=WDISTUS1&f=W

Har ikke vært lavere siden 2008, i absolutte verdier. Men, da justerer man ikke for sesongvariasjoner. Basically så bygges lagere fra mai til desember, mens de trekkes ned fra januar til april. Så justert for sesong må nesten tilbake til 2. verdenskrig for å finne tilsvarende lave nivåer.

Men nå er dieselprisen fortsatt i backwardation, dvs fremtidsprisen er lavere enn nå-prisen, så all grunn til å bare selge alt man kan nå, få cashen, og heller kjøpe tilbake senere.

Med dagens utgangspunkt, dvs rekordlave lagre vil det med normalt lagertrekk gjennom vinteren føre oss ut i ukjent territorium mtp på hvor eksplosivt diesel-prisene kan gå når vi kommer til januar og februar.

Sånn sett er det eneste som kan “redde oss” en skikkelig resesjon, og demand destruction.

Sånn sett har jeg vanskelig for å tro at børsen vil starte en langsiktig opptur siden svært mye av økonomien er avhengig av diesel.

1 Like

Litt på siden: kjørte til/retur Gøteborg i helgen. I Sverige kostet bensinen ~20 literen og diesel ~27 kroner.

2 Likes

Det blir verre når EU slutter å importere diesel fra Russland. Over 1 millioner fat pr dag nå

2 Likes

Absolutt ikke på siden h3nk1, hvis diesel er 7 kroner dyrere pr liter sammenlignet med bensin, i starten av november, når det normalt er lagerbyggging kan man jo bare forestille hvordan det kan bli i februar når trekket på diesel er som høyest.
Diesel er blodet i logistikken, og økonomien vil knele om diesel-prisen eksploderer.

3 Likes

Hvis det snur nedover igjen da blir det ikke litt sånn halv dårlig børs, nei da blir det skikkelig, skikkelig, skikkelig dårlig

Litt flaks må man ha. Sentimentet var jo helt krise, frykten var veldig høy. Twitter feeden min var full av folk som spådde dommedag 2.0. Fedre på fotballtrening vurderte å selge med -60% tap, og mange enkeltaksjer var i kapitulasjonsmodus; kort sagt - for egen del var det ikke vanskelig å være bull i begynnelsen av oktober; men jeg sier det var flaks for det kunne jo krakket totalt også… :roll_eyes:

Nå har ting roet seg litt, og mye moment er etter min mening tatt ut på kort sikt. Mange snakker også om en “pivot”, men jeg tror det er veldig prematurt - arbeidsledigheten er fortsatt lav, og inflasjonen fortsatt for høy. Selv om mange smallcap aksjer har kapitulert, har megacap aksjene fremdeles rom for mye nedside.

Planen min var å gå i cash i begynnelsen av november og se om vi skaper en higher low og setter opp mot et julerally. Enn så lenge følger jeg planen og prøver å la være å gjøre noe dumt denne uken :joy:

6 Likes

Det er her jeg vil se et fall/kapitulasjon før jeg går inn igjen i markedet. Utsikten fremover er bekmørke, mens de store selskapene ikke har begynt fallet enda.

Jeg mener det kan smelle når som helst, markedet ser bare etter den rette unnskyldningen for å kapitulere.

4 Likes

Hvilken selskap/sektor tenker du på da?

De er da ned litt😅

1 Like

Det smeller allerede det, hvis du ser på bredden av sp500 i går, så var indexen ned. Men det er stort sett det de store tech selskapene som senker indeksen. resten av selskapene var i grønt.

2 Likes

Kan også legge til Tesla i den listen.

Så kjenner meg ikke heller helt igjen når det sies at “de store har ikke startet fallet enda”.

Er det rart Tesla har falt? Makan til bobleprising skal du lete lenge etter, er jo verdt mer enn alle andre bilprodusenter til sammen.

Det vi vil se er jo at dyre kvalitetsaksjer som tjener penger får seg en god knekk i lys av økte renter og usikre/dårlige tider

1 Like

Har aldri påstått noe annet. Var mer for å fylle på listen over store selskaper som har falt veldig mye.
Du sa fallet i slike selskaper hadde ikke startet enda.

Det fallet har jeg enda ikke sett.