Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Synes osebx holder seg bra. Noen som har tanker rundt dette?

1 Like

Holder seg bra så lenge prisen på olje og gass forblir høy.

Tror vi er overkjøpt nå.
FED vil trolig fortsette å øke renta frem til noe brekker.
Etter brekket vil jeg starte å kjøpe indeks igjen. Forhåpentlig i løpet av vinteren.

Edit: Til @nordpolen under.
Overkjøpt kortsiktig, trur eg.
“Noe brekker” er på lengre sikt. I løpet av vinteren.

4 Likes

Fant ikke noe passende plass å spørre så tar det her i Bjørnefella. Småsparere prøver å følge superinvestoren: Kommer med advarsel Bankobligasjoner (DNB) som Fredly snakker om her (Video 4 i linken “Gulltips”) Er dette noe man kjøpt på f.eks. Nordnet og hva heter de i så fall. Søkte på ASK-kontoen uten å finne noe. Er det gjengs enighet om at dette er “sikker” 7,5% avkastning?

Vet ikke om det skal mye ned, men oppsiden virker å være liten nå…

2 Likes

Markedene har steget veldig mye fra starten av oktober. Satser på en lignende nedtur igjen :slight_smile:

2 Likes

Har de nå det? SP500 er negativ på 5.10-5.11.

Fun fact: Meta/FB er utenfor topp 20 på SP500 i mcap.

To ganger i løpet av en ukes tid har det vært rykter om at det skal komme lettelser i Kinas “Zero-Covid”-politikk, og to ganger har det gitt korte rally på børsene verden over. I dag ble det klart at ryktene ikke var annet enn nettopp rykter:

China to ‘Unswervingly’ Keep to Covid Zero Policy, Dashing Hopes: https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-11-05/china-to-unswervingly-keep-to-covid-zero-policy-dashing-hopes

China will “unswervingly” adhere to its current Covid controls as the country faces increasingly serious outbreaks, health officials said, damping hopes that Beijing will ease its stringent policies that have put cities and factories under prolonged lockdowns.

2 Likes

Tror kina vet mer om faren med covid en andre land.

Noe så smittsomt som covid-19? Jeg sliter med å se nytten… De klarer bare å bremse det, ikke stoppe det i Kina, selv om de låser folk inne i hjem eller fabrikker.

1 Like

Om det viser seg å gi alvorlige senskader i befolkningen kan det være verdt å vente på mer effektive behandlinger f.eks?

Covid-19 kom i desember 2019, så for snart tre år siden. Sjansen for at det kommer en behandling som er vesentlig bedre enn det vi har nå innen noen år er vel relativt liten. Skal vi virkelig begynne med munnbind, avstand, ikke offentlige arrangementer osv igjen?

Effektive behandlinger og forståelse av senskader i tillegg til den primære sykdommen, tenkte jeg på. Det er jo et diktatur samtidig som de er et fremvoksende marked med stort behov for arbeidskraft. Skummelt å risikere en invalid arbeidsstyrke + at vesten sliter maks nå, så hvorfor bidra for mye?

Vet ikke, bare gir mening for meg at det ikke er nødvendigvis ønskelig for de å åpne opp.

Ah, forstod ikke at du refererte til Kina. Artikkelen er jo om vesten. Kina tror jeg kjører denne politikken fordi de da har en unnskyldning for å holde befolkningen i et jerngrep.

7 Likes

Vi har i utgangspunktet en ganske kort nedbetalingstid på 10 år på boliglånet, men i og med høyere renter (fra 1,29% til forventet 4+ i årene fremover) har vi bestemt å gjøre en ekstra nedbetaling på lånet på 1 million som tar bort litt over 3 år til på nedbetalingstiden.

Andre vil sikkert gjøre tilsvarende prioriteringer. Noen vil sikkert ligge over, men de fleste under. Uansett som et tankeeksperiment kan vi si at alle 2,5 millioner norske husholdninger ville gjøre det samme. Da får vi 2 500 milliarder ut av aksjemarkedet, krypto og luksusforbruk som fordufter ved nedbetaling av lån som tilsvarer 21% av hele Oljefondet.

Men dette er ikke noe særnorsk fenomen, multipliserer man opp dette i alle land som opplever den samme overgangen fra lave / nær nullrente til 4ish prosent (og hvem vet om det stopper der?) da bør konsekvensene bli dramatiske.

8 Likes

Usa kommer til å slite lenge med høy inflasjon. Tilliten til sentralbanken kommer til å bli lik null.
Fiatpenger går nå inn i sin siste syklus før de blir helt verdiløse.

3 Likes

Krypto videre🤔

Tror du og mener virkelig dette?
Vi har vært igjennom utallige kriser hvor alt ser natta ut, fiat penger har overlevd det meste.
Mens nå skal alle benytte digitale penger fordi fiat blir erstattet??
Kudos til kryptogjengen hvis dere mot alle forutsetninger skulle få rett. Har min tvil.

5 Likes

Jeg tror ikke politikere og suverene stater vil frivillig gi fra seg makt ved å tillate krypto hvis det blir ett reelt alternativ. For min del er jeg overbevist om at krypto blir forbudt før det.

Om de bruker “svart økonomi”, “kriminelle på det mørke nettet” eller “global oppvarming” som moralsk forklaring kan man sikkert diskutere, men den reelle årsaken vil være at man ønsker å beholde kontrollen og makten.

5 Likes