Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Hvis fiat kollapser, så vil de rike og mektige også være eksponert/hedget i krypto, så tror det vil bli vanskelig og enes om et forbud over natta verden rundt. Det blir litt som å forby skatteparadiser, det er makten og eliten som har mest å tape på det.

Krypto må gjerne bli forbudt, men verken USA eller Kina kan stoppe Bitcoin.

3 Likes

Utallige kriser. Hørtes ut som du snakket for tusener av år tilbake i tid.

Var det ikke så sent som i 1971 dollaren ble fiat?
Sier ikke at det skjer i morgen eller om 10 år, men at fiat-penger er så og si verdiløse noen tiår frem i tid er jeg helt overnevist om. FED har trykket penger som fulle sjømenn. Det kan umulig ende bra.

3 Likes

1ste virkemiddel = renta. Men kan ikke senkes under 0.
2dre virkemiddel = QE. Effekten avtar etterhvert. (Skaper børsboble)
3dje virkemiddel = helikopterpenger. (Direkte utbetalinger til folket).
(Skaper boligboble)
Alle 3 har blitt oppbrukt. Resultat = inflasjon.
Jeg tror inflasjon er eneste måte å redusere gjeldsproblemet i verden.
Uansett tror jeg vi har møtt veggen. Vil ikke utelukke at de neste årene blir verre enn 2008-09

7 Likes

Går Saudierne og OPEC vekk fra petrodollar men åpner op for betaling i andre valuta, noe man nå seriøst kan se konturene av vs tidligere, så vil nok problemet bli akselerert. Plutselig ikke like stor verdi for andre land å ha store dollarreserver….

1 Like

Bare husk å legge skylda på de riktige folka: de jævla velgerne som krever at staten bruker alt for mye penger.

3 Likes

Noe vil brekke.
Her er boligindeks USA

4 Likes

Helt enig. Som du skrev tidligere så kan vi få høy inflasjon og høy arbeidsledighet. Da vil finanskrisa fremstå som barnemat i forhold ja.

4 Likes

Tror også fiat penger kommer å fases ut, men ting skjer gjerne i et tregere tempo enn man ser for seg. Mange så jo hvor markedet skulle etter all trykkingen av penger og balance sheet som er så stort som et mareritt. Jeg trodde krasjet skulle komme før og Krypto bli en safe heaven / inflasjon hedge men det skjedde ikke. Det ble det ikke pga kanskje at det ikke var klart ennå for å ta den rollen ennå. Regulering må nok på plass og ting skjer ofte når det er ment skal skje merkelig nok. Det kommer nok men på et tidspunkt det er mer nødvendig enn nå. Da løsningene på bruk og oppbevaring er klart.

Ja nå skal vi ikke diskutere krypto her. Det blir neppe populert, men ifjord var det jo helt ekstreme tendenser. Altcoins som gikk alt ifra tusen prosent til flere hundre tusener prosent. Scam-prosjekter uten noenting som ble pumpet til himmels, defi-rugpulls, så Luna-kollapsen i år.
Så at det markedet fikk seg en knekk er ikke overaskende.

1 Like

Hvis man hørte på Powell så legger han opp til at det skal fortsette med nedtur i boligmarkedet.

November:

“Housing is significantly affected by these higher rates, which are really back where they were before the global financial crisis,” Powell said during the news conference. “The housing market was very overheated for a couple of years after the pandemic, as demand increased and rates were low. The market needs to get back into a balance between supply and demand.”

September:

“For the longer term, what we need is supply and demand to get better aligned so that housing prices go up at a reasonable level, at a reasonable pace, and that people can afford houses again,” Powell said after September’s Fed meeting. “We in the housing market probably have to go through a correction to get back to that place.”

Så en nedgang er blant tingene de prøver å presse fram (før arbeidsmarkedet knekker).

1 Like

Foxconn ute med noe som må tolkes som en PW.
Det betyr indirekte en PW for Apple også.

Edit
Den er allerede ute

2 Likes

https://www.dn.no/bors/frykter-renteokningene-kan-gi-en-ny-black-swan-veldig-typisk-at-risikoen-for-en-finansiell-krise-oppstar-i-en-situasjon-som-den-vi-er-i-na/2-1-1346984

3 Likes
1 Like

Med negative realrenter er det ikke bare norske boligkjøpere som har lånt over evne. Det har bedriftene og landene også. I tillegg til gratis penger har de visst at myndighetene ville steppe inn hvis noe gikk galt. De har trodd at staten tar regningen.

Med økte renter kommer dagen da noen ikke lenger kan/vil betale det de skylder,- bedrifter eller Italia.
Rentene må opp for å stagge inflasjonen men da knekker økonomien pga gjeld.
CATCH-22

5 Likes

Jeg tok en liten post i XACT BEAR på 24,830. I tillegg til å følge børsene generelt, og for generelt spesielt å følge Nasdaq kanskje, er det mest spesifikt OMX Stockholm 30 eller OMX NORDIC 40 dere følger når dere har XACT BEAR?

Jeg kan legge til at jeg selvfølgelig frykter et rally, men valgte å prøve meg litt bear allikevel. Så kjapt at det er noen FED-folk som skal preike i dag, så da blir vel eventuell positivitet fjernet satser jeg på. :slight_smile:

Ser også at det er endel motsigelser i markdet. For eksempel er både gull og bitcoin i rødt, samtidig som dollaren også er litt rød. Jeg får inntrykk av at markedet er todelt. Kanskje det blir litt konsolidering på børsene frem til det bryter opp eller ned om noen dager.

1 Like

Fredagens arbeidsmarkedsrapport var ingen god nyhet for Federal Reserve, konkluderer sjeføkonom Marius Gonsholt Hov i mandagens morgenrapport fra Handelsbanken Capital Markets.

«Yrkesdeltakelsen faller videre fra allerede lave nivåer og timelønnsveksten endte høyere enn ventet. Dette taler for en fortsatt høy kjerneinflasjon. Produktiviteten i det amerikanske arbeidsmarkedet er fortsatt svak, slik at en høy nominell månedslønnsvekst indikerer en enda høyere vekst i arbeidskraftkostnadene», skriver han.

«Det er med andre ord fortsatt en ubalanse i det amerikanske arbeidsmarkedet, med en etterspørsel etter arbeidskraft som er langt høyere enn tilbudet. Det igjen underbygger poenget om at det fortsatt er et godt stykke opp til rentetoppen», legger han til.

Samtidig erkjenner Federal Reserve-sjefen i New York, at et merkbart slakkere amerikansk arbeidsmarked ennå ligger et godt stykke frem i tid.

– Det er mye jobb igjen å gjøre, og dessverre vil det forårsake mye smerte for resten av verden ettersom når Fed strammer til så styrkes dollaren. Dette øker presset på vekstmarkedene, særlig dem med høy dollargjeld, uttalte William Dudley ifølge Bloomberg på et arrangement i Singapore mandag.

2 Likes

Denne er det du får eksponering mot (minus 1.5 ganger)

1 Like

Torsdag før USA åpner får vi CPI-data igjen. Hva tror dere, blir det hot or not?: U.S. Economic Calendar - MarketWatch

I tillegg får vi initial jobless claims, samt at hele fem FED-folk preike utover dagen.

Blir CPI-data på torsdag hot or not?
  • Hot
  • Not

0 stemmegivere

Mulig jeg ikke burde stemt i egen poll, men jeg stemte hot. :slight_smile: