Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Til sammenligning opp mot “Median Forecast” på U.S. Economic Calendar - MarketWatch (vist på bildet i forrige post), så er Inflation Nowcasting (FED/Cleveland sin egen forecast) høyere (oppdatert 7. november): Inflation Nowcasting

Jeg så også nettopp en video som det ble nevnt at markedets median forecast har vært for lav i 10 av de siste 12 månedene (uten at jeg har tatt meg tid til å lete opp kilden eller sjekke talla til dette), så tar man dette sammen med at også FED har høyere CPI forecast, burde sannsynligheten for høyere CPI enn markedets median forecast derfor kanskje være på oppsiden mot hotter enn expected.

The illusory appeal of bear market rallies

https://www.ft.com/content/45ba4c43-5a55-41cb-94e3-0edfb9beff4a

1 Like

Takk for info. Selv om OMX Stockholm 30 er litt opp og XACT BEAR er litt ned i dag, er det dog deilig at svenske kroner nesten er 1 prosent mer verd mot norske kroner i dag - bortsett fra at det er litt kjipt hvis jeg skulle ønske å øke i XACT BEAR da. :slight_smile:

I Tradingview har jeg ticker SEKNOK fra SAXO og IDC å velge mellom, men de viser ikke helt lik kurs. Er det noen som vet hvilken av dem man skal regne som mest pålitelig? Begge to er forresten i sanntid i gratisutgaven.

Fart i den for tiden. Opp omtrent 11% på én måned er ikke gale for å være en index.

Aboslutt, og derfor ville jeg heller aldri rørt den. Men nå er det dog XACT BEAR jeg kjøpte i går, og ikke noe bulletull OMX Stockholm 30. Kjøper på bunn, ikke topp. :slight_smile: I dag fikk XACT BEAR til og med et oversolgt ikon av indikatoren min i Tradingview, så dersom den ikke åpner positivt i morgen, vil jeg nok øke:

Dette blir veldig bra med mindre David Hunter omsider har truffet bunnen i sin spådom, men som nevnt i et innlegg tidligere, tror jeg børsene skal litt lenger ned først.

Blir spennende å se. Tror selv de skal videre opp en del til før det smeller igjen :relaxed:

Det ser ut som republikanerene vinner litt flertall i valget, så forutsatt av at det skjer, så forventer jeg videre rally frem til torsdag. Vinner de ikke flertall, blir det bråstopp i rally. På torsdag har jeg gamblet på at inflasjonstalla kommer inn litt hottere enn forventet, og da tror det blir enden på visa for dette ralliet (rallyet), aner ikke hvordan man staver. :slight_smile: Blir inflasjonen lavere enn forventet, blir det skummelt å være bjørn. :slight_smile:

1 Like

Vet du hva som skjer med gullprisen? Både GDX og GDXJ hopper fint i dag :slight_smile:

Svakere dollar gir fin oppgang i PM

Interessant at SPX sin VIX holder seg grønn i dag (har ikke sjekket de andre VIX-ene). Kan det være at hedgere og tradere der gjennomskuer ralliet/rallyet (nå må jeg snart finne ut hvordan dette skal skrives på norsk, men jeg orker ikke, lol.)

Legger til litt snacks, video:

OBS, hvis du leser transcript, mangler det flere ord, blant annet ordet “none” i en vesentlig setning som medfører at det han sier betyr det motsatte. Så best å se videoen og ikke lese transcript.

Litt mer kveldsnacks:
Wall Street braces for midterm results but inflation report may be bigger deal: Wall Street braces for midterm results but inflation report may be bigger deal

Multiple NYSE traders told CNN that the midterm election may be overshadowed by Thursday’s consumer price index, an inflation gauge that has become arguably the most important economic metric of the month.

:crossed_fingers:

1 Like

Bremse ned smittetallene og belastning på sykehus ? Utenlanske har forlatt Norge og snart emigrer norske leger/ sykepleiere etter. Det er elendige betingelser i Norge og en ny rundt kan fort tippe vektskålen.

Sitter folk på fly med massiv smitte .Hvor lenge tør folk det uten testing ? Cruisetrafikk ? Ingen tiltak og ingen testing her så vil denne bransjen måtte trekke inn årene. Spesielt ettersom en stor gruppe er i risikosonen.

1 Like

Hørt om Softox ?

Det burde du jo vite hvis du følger med i tråden. Men, hvor lenge tror du det er til de har noe på markedet i den forbindelse? Fem år tenker jeg er optimistisk.

Sitter folk på fly med influensa også, mange som dør av det hvert år også. Ingen som mener man skal gå med munnbind og teste seg for det. Det er fornuftig å ta vaksine hvis man er i risikogruppen.

2 Likes

Klart, men vi snakker økonomi. Hvilket fly eller cruisebåt er best.Testet eller ikke? Hva velger folk?

1 Like

Cruise lever ofte av eldre folk da.

1 Like

At Softox ikke har fått gigantordre fra cruise-næringen for Safedes er svært rart. Ikke bare hjelper det mot Covid-19, men det tar også knekken på Norovirus som vel er halve grunnen til at jeg overhodet ikke kan tenke meg å dra på cruise.

4 Likes

And then…

#realitycheck

4 Likes

Scarry !

3 Likes