Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Endelig rødt :partying_face:

4 Likes

Er mye kaos i kryptoverden også nå, mon tro om man kan få en contagion her… :roll_eyes:

3 Likes

Jeg lurer på hvor langt ned bitcoin må falle før vi får noen tydelige ringvirkninger med margincalls i aksjemarkedet. Kan bitcoin og crypto generelt bli en liten sort svane for markedene? Jeg tenker at hvis bitcoin bryter under 15k, da er løpet kjørt og videre ned mot 10k - det kan ikke børsene se på uten selv å falle mye.

Deilig dag i dag, ja. Grønn vix, grønn seknok, grønn dollar, rødt gull, blodrød bitcoin, rød olje, og grønn tiåring. Alle USA indekser i fin rødfarge, inkludert Russell (så ikke bare de store som faller i dag).

5 Likes

I tillegg er Tesla 6% ned… Happy days :slight_smile:

3 Likes

Nå er det jo mindre nedside i verdi dersom btc går til 0 fra dagens verdi, enn det allerede har vært fra ATH til dagens verdi. Så krypto er i mine øyne ikke lengre stort nok til å virkelig dra med seg hele det øvrige finansmarkedet.

Godt mulig du har rett, jeg vet ikke. Men jeg tenker slik at mange av dem med belåning kanskje har inngang på mellom 10k og 15k, og først får problemer når det kommer så langt. Men vil jo tro endel har problemer allerede. Blir sikkert litt tvangssalg av både crypto/aksjer påfølgende dager. Bitcoin er tross alt nesten ned 20 prosent på to dager nå.

Venter nå bare på full avklaring av valget i USA, og så er det pokker meg skummelt med inflasjonstalla i morgen. Tør jeg være bear når de kommer? Håper det!

2 Likes

Glad jeg ikke driver med gearing :stuck_out_tongue_closed_eyes:

2 Likes

Sant nok, uansett ekstremt spennende tider.

2 Likes

Fikk denne e-posten fra Pareto Securites i går, her er emne på melding og kopi av to av avsnittene (kan nevne at de også senket belåningsgradene i juni i år):

Varsel om endring i belåningsgrader og bruddgebyrer

På grunn av store kurssvingninger og den generelle usikkerheten i aksjemarkedet har Pareto Securities besluttet å justere belåningsgrad på utvalgte selskaper. Klikk her for oversikt over hvilke selskaper som justeres.

Justeringene i belåningsgrad er i hovedsak gjort på bakgrunn av konsentrasjon, likviditet, volatilitet og økonomisk stilling. Dette representerer ikke nødvendigvis en endring i selskapets potensiale og individuelle risiko. Endringene vil tre i kraft onsdag 23.11.2022. Se oversikten over alle belåningsgrader per i dag.

6 Likes
2 Likes

Man føler seg alltid dum når man har solgt litt for tidlig, men det er lov å håpe på en deilig bjørnedag i morgen :innocent:

3 Likes

i always sold too early said the billionaire

1 Like

Forventet resultat 7,1%, fasit 7,5% inflasjon…

7 Likes

Indeksfond-helvetet som utspiller seg :parachute:

8 Likes

“Matvareprisene i foregående måned økte hele 13,1 prosent fra oktober 2021,… For en typisk familie med to barn betyr det 1400-1500 kroner mer i måneden i matvareutgifter nå sammenliknet med for ett år siden.

Et lite tankekors er at selv om offisiell inflasjon er på 7,5%, så inkluderer det “alt”, mens en barne-familie opplever en mye høyere inflasjon enn det siden de bruker mest av det som øker mest i pris; mat, strøm, bensin etc.

Når det også står at:

"Prisene i oktober steg langt mer enn det Norges Bank så for seg, og matvareprisene går til himmels. Faren for en dobbel renteøkning i desember har økt."

Så er også barnefamiler typisk i etableringsfasen med store lån, og liten egenkapital på bolig.

For noen smeller det inn fra alle kanter. En trøst kan vel være at (forhåpentligvis) så har ikke barnefamiliene hatt gearing på børs og spekulative posisjoner, selv om de kanskje har kjøpt en splitter ny Tesla når de burde gått for en gammel Toyota.

8 Likes

Vg skal vel skrive nye saker om grådige butikker snart da.

2 Likes

Av folk jeg kjenner er det de med best økonomi som kjører Toyotaer mens de med dårligst råd kjører nye Teslaer, MB, BMW og Audier :rofl:
Har det noe med behov for å vise status å gjøre ?
Nå kommer smellen.

14 Likes

Når kommer tallene i dag?

14.30