Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

1 Like

Positive tall:

US Oct CPI 7.7% vs 8% expected & 8.2% prior.

Blir spennende å se hvordan dette kan påvirke lønnsoppgjøret i 2023.

Lønnsveksten for 2023 anslås til 4,2 prosent, konsumprisveksten til 2,8 prosent

Mao regjeringen anslår/lover en reallønnsvelst på +1,4% for 2023.

Per 3 kvartal 2022 så ligger AS Norge an til en lønnsvekst på 4,1%.

Antar vi at den stigeren god del i løpet av 4. kvartal, til 4,5%, samt at inflasjonen ikke øker ytterligere så ender Ola Nordmann opp med en reallønnsnedgang på -3,0% for 2022.

For frontfagene så endte 2022 lønnsoppgjøret med 3,7%, og de trodde det var bra.

"Eggum: – Stang inn

Det er å beregne hvor mye prisene faktisk vil øke som har voldt aller mest hodebry. «Tallbibelen» for lønnsoppgjørene er det Teknisk beregningsutvalg som legger fram, og der ble tallet oppjustert fra 2,6 til 3,3 prosent.

Med en ramme på 3,7 prosent betyr det at Fellesforbundet får innfridd sitt viktigste krav, nemlig at medlemmene skulle ha økt kjøpekraft – mer å handle for sett opp mot prisveksten.

– Dette er stang inn. Vi får økt kjøpekraft, samtidig som Norge ikke sakker akterut i forhold til konkurrentene våre i utlandet, sa Fellesforbundets leder Jørn Eggum.

Men ramma er ikke det samme som lønnstillegg, fordi verdien av alt som inngår i oppgjøret teller på ramma. Enkelt sagt er ramma summen av alle utgifter arbeidsgiverne får av oppgjøret.

Norsk Industris direktør Stein Lier-Hansen sa før innspurten av meklingen at smertegrensa gikk ved ei ramme på 3,5 prosent.

– Vi skulle gjerne ligget et par tideler lavere enn der vi ender. "

Oppsummert, for 2022 så fikk LO et lønnsoppgjør på 3,7%, noe de trodde vil gi en reallønnsvekst (i følge ekspertene i Teknisk beregningsutvalg) på mellom 1,1 og 0,4%.

Nå har vi snart fasiten for 2022, LO får trolig 4% mindre enn det de trodde de fikk, DET legger premissene for neste års lønnsoppgjør i tillegg til inflasjon på 7,5%.

Noen som tror det blir kaos om LO krever 4%+7,5% =11,5% lønnsvekst ved neste korsvei…

Konklusjon, Norges Bank kan neppe unngå å heve renten med 0,5% i desember.

Jeg tror dessuten Norges Bank må heve renten med 0,5% ved neste korsvei etter det også, slik at de har en reell trussel om ytterligere aggressive rentehevinger om ikke LO besinner seg til våren.

1 Like

OMX +17% på 28 handelsdagar :man_shrugging:

Alle vil ha santa rally vet du…

Er noen FED-folk som skal preike i dag, kanskje de får roet gemyttene.

Omvendt: problemet er at to av dem (Harker og Logan) allerede har snakket om at de må sette NED tempoet i renteøkningene

De deler ut gratis fyrstikker til pyromaner

Det siste FED ønsker er at børsene skal gå opp, fordi det medfører lettelse i financial conditions. Går børsene opp, blir FEDs arbeid for å stagge inflasjonen vanskeligere. Don’t fight the FED.

1 Like

Problemet er at Fed ikke er en og samme person:

JP sender en svak pressemelding, så reagerer markedet opp, så holder han hauk over hauk pressekonferanse samme dag, og da stuper markedet, så strømmer alle de andre (både stemmeberettigede medlemmer og andre Fed medlemmer) ut i dag og sender due signaler på toppen av CPI tallene.

Du har naturligvis helt rett: dette gjør bare jobben enda vanskeligere. Men: det er altså det som skjer likevel.

Det kommer til å kræsje høyere og hardere. Rentene må lenger opp og ligge der lengre. De kommer ikke rundt hard landing.

1 Like

Begynner å nærme seg :grin::rocket:

I tillegg til at en masse FED-presidenter skal preike i kveld, får vi “UMich consumer sentiment (early)” og “UMich consumer 5-year inflation expectations (early)” i morgen: U.S. Economic Calendar - MarketWatch

Jeg avventer i hvert fall vurdering av mine bear-posisjoner til kvelden og det meste av morgendagen er unnagjort. Doblet i XACT BEAR i dag.

Nasdaq opp over 5% :grinning_face_with_smiling_eyes: #riskon

Er så fordømt dyr kurtasje hos Pareto på USA-handlene. La en ordre i stad på QID som jeg slettet igjen. Er så drittlei norsk kurtasje.

@Nocturne , med riskon, mener du da bull eller bear? Går utfra at du mener bear, siden vi er på bjørnetråden? :slight_smile:

Det er dessverre slik at du har flest intradag rallys i et bear marked. Må ikke forveksle det med at trenden går oppover fordi vi er i et bear marked som ikke på nær har bunnet ennå. Først må renten virke lenger (dra inn likviditet fra markedet) - og så må det komme en pivot fra Fed (fordi de leser at nå har resesjonen landet hardt nok) - og så bunner vel markedet statistisk ca 6-8 mnd ETTER at Fed da faktisk har satt ned rentene igjen (fordi det tar tid å vaske ut alle dårlige investeringer og overprisede selskaper). Historisk sett.

Forstår man time lags, forstår man mye her i livet.

3 Likes

Heller mest bear så er megaforsiktig men trader kun bull foreløpig. Disse rallyene er så intense når de oppstår at man risikerer å få en på trynet om man er for tidlig ute med short. 5% opp på Nasdaq indikerer mer risk-on siden det er en vekstbasert indeks (litt forenklet).

Øker du?

Jeg økte i XACT BEAR i dag, ja. Men er veldig usikker. Vurderer å gi F og ta en liten post i QID nå. Men føler meg usikker og trenger å samle mer info. FED-folka som preika i kveld, har så langt vært duete og det forvirrer meg: Fed Speakers, Timiraos Pour Gasoline On Dovish Market Fire, Hint At Slowing Hikes, Focus On Price Stability | ZeroHedge - edit: jeg gir F, dersom QID går til 24,00 så kjøper jeg.

Nasdaq opp over 6%, og 10-åringen på 3,85.

1 Like

Her er en mer nyansert fremstilling av inflasjonstalla:

The results were much better than expected, but not exactly great, or even good.

1 Like