Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

FED favoritt styringsverktøy er verken CPI eller Core CPI, det er PCE Personal Consumption Expenditures, under ser man sammenhengen mellom forandring av oljepris fra i fjor (YoY) og PCE (som per def er YoY forandring)

Og det er har vi er mellom “a rock and a hard place”. Det er en veldig tydelig sammenheng, og den er også logisk ved at lagger litte granne, sjekk forrige fra meg hvor energi-indeks-toppen (oktober 2022) lagger oljepris-toppen med 3- 4 måneder (juli 2022).

Mao høsten 2024 har vi en ny inflasjons-topp, hvis ikke oljeprisen faller ASAP, fordi oljepris-bunnen var juli 2023.

Hovedproblemet vil imidlertid bli synlig mot juli; bunnen i PCE kommer til bli oktober (kanskje november) 2023, og deretter er det strake vegen oppover.

Det er et kjempeproblem at energiprisene stiger gitt et rentenivå og innstramming hvor oljeprisen egentlig burde sunket, og ligget på 50 - 60 $ per fat.

Bare for å gjenta figuren hvordan år over år forandring av oljepris nødvendigvis må se ut fremover:

image

Mange tenker at CPI faller nå så er ikke noe problem, men for hver dag oljeprisen holder seg på dagens nivå, desto mer blir det kart at inflasjonen vil vedvare en god stund, og de høye rentene også.

Eneste som kan få rentene nedover er en skikkelig nedtur i oljeprisen.

4 Likes

Det stemmer at de vektlegger PCE mer enn CPI, men begge har en core-variant. Og det er denne core PCE som de bruker som mål på ønsket inflasjon i økonomien. At PCE varierer med oljeprisen er ikke det minste rart da den inkluderer energi (og mat), derfor har de altså en core-variant for å sjalte ut nettopp den effekten du synes å være spesielt opptatt av. Denne indikatoren siste tre måneder annualisert begynner å komme veldig nær målet til FED. Men de vil se en trend over minst seks måneder før de trekker noen konklusjoner. Kampen er ikke over, det er spiral i lønninger på grunn av veldig stramt arbeidsmarked som truer, ikke økende oljepris. Man ser det på komponenten for tjenester, i stor grad lønnsdrevet. Siste to jobless claims har også vært for bra (for arbeidssøkerne). Men det er også en lag mellom permitteringer og denne statistikken på rundt to måneder så det er en del som mener denne vil gå opp snart.

https://www.investors.com/news/fed-key-inflation-rate-is-set-to-fall-again-so-why-are-treasury-yields-rising-sp-500/

Denne indikatoren spretter altså ikke opp og ned med oljeprisen men har holdt seg relativt stabil siden 2000 da de begynte å bruke PCE.

image

2 Likes

Nei, kanskje ikke -4,3 % i desember, men det er mye som begynner å roe seg ned til mer normale nivåer også her. Hvete er ned 40 % siste år, egg i USA er ned 67 %, og ned henholdsvis 11 og 21 % siste måned.

Men, igjen, dette er altså den andre av de to komponentene (mat og energi) i PCE/CPI som FED og de andre sentralbankene ser bort fra i kjerneinflasjonen.

For meg virker det som resonnementene dine er bygget på helt feil premisser.

Jeg sier bare at det er en god korrelasjon mellom forandringer i oljepris YoY versus (Headline) PCE.

Som vist i figuren under:

image

Samtidig er det en ganske god korrelasjon mellom core PCE og headline PCE, som vist i figuren under.

Og arrgumentet mitt for at inflasjonstallene kan komme til å øke i desember-tallene, og særlig frem mot sommeren er at oljeprisen da YoY vil ha en positiv forandring, som jeg har vist i denne figuren.

image

Og med den viktige informasjonen at europeiske energiprisindeks, som går inn i CPI, lagger med 3-4 måneder på oljepristopp.

1 Like

Okei, vi får se hvordan det går med den gule streken, og hvor mye den påvirker kjerneinflasjonen. Rystad spår f.eks. kollaps i oljeprisen omtrent der den gule streken din slutter. Jeg synes det er flere tegn på at inflasjonen begynner å roe seg, trass i oppsving i oljepris, men det er ennå tidlig å trekke noen konklusjoner. Og viktigere fremover blir det etter min mening å se hvordan dette forplanter seg i arbeidsmarkedet og lønnspresset fremover. Hvis oljeprisen kollapser, som Rystad tror, så er det gjerne en grunn til det også … USA har 1) astronomisk og økende statsgjeld 2) økende oljepris 3) lønnspress i form av store streiker med fagforeninger som vil ha økt lønn 4) 44 mill som skal begynne å nedbetale studielån igjen, 5) høye renter på boliglån

Utrolig moment i de lange rentene om dagen.

Jeg anser rentemarkedet som de glupeste aktørene i markedet, og der i gården virker det ikke akkurat som noen tror at rentene skal ned med det første.

5 Likes

Rentemarkedet stuper. Folk ser på aksjemarkedet for å få svar på hva som skjer, mens rentemarkedet forteller noe mye tydeligere rett foran oss.

Jeg har sjeldent sett rut -1,4%, mens Nasdaq er +0,30%

4 Likes

Sier litt om hvor god fart det er i økonomien ja. Historisk er det vel først når rentene stuper nedover igjen etter peak at økonomien går i dass.

Det fleste boligeiere i US har fixed 30 year mortage rate, og siden bolig er et langtidsprosjekt har relativt mange ganske gunstig lånerente på sitt nåværende bolig-lån

Når da 30-årsrenta nå er godt over 7% kan det ikke være særlig fristende å bytte bolig.

4 Likes

Du kan ta med deg fastrentelånet til en stor grad i USA.

2 Likes

Kan du ikke gjøre det samme her hjemme om du bytter til pant i ny bolig?

2 Likes

Alt har brutt ned. Siste ut er Frankrike Italia, russell, nå Japan, Kina

Er forøvrig mye muligheter her- ville tradet long siden.

6 Likes

Hva vil du gå long egentlig? Overpriset tech, banker som må ta store tap eller konsum og reiseliv som er i ferd med å gå i veggen?

1 Like

Mye konsum som er billigere enn under Corona. Ekstremt mye i USA som er ned 30%+ siste mnd.

1 Like

https://www.dn.no/marked/folk-ma-bruke-av-sparepengene-nho-venter-kraftig-brems-i-forbruket/2-1-1528387

Er dette som prises inn flere steder i markedet nå. Altså før konsumet strupes.

Så må man se mulighetene FØR konsumet snur opp igjen:)

2 Likes

1 Like

Denne stakk seg ut. Sidelengs, svakt opp siden mai 2022. Breakout til ny årlig high med tydelig brudd ut av tradingrange.

Kan få en test av bruddet. Men beste rallyet på over et år som tok den ut av tradingrangen.

1 Like
2 Likes