Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Nowhere to hide. Bortsett fra i bear da såklart

Det opplegget der er ekstremt drøyt. Som to unger som holder hver sin arm av en bamse. Hva skjer først, glipper en av dem, eller blir en av armene revet av? :thinking:

3 Likes

Helt sykt hvor mye som barberes bort nå
Vekstaksjer som Scatec osv tanker helt
Selskaper med mye gjeld får hammeren

30-års renta i US har faktisk vært over 5% i dag…

3 Likes

Må nærme seg en topp vel? På tide å ta et motsatt bet snart?
Renter altså, ikke aksjer

3 Likes

Men hvem kjøper nå? Statsgjelden må stadig økes mye for å holde statlige organer igang, utlendinger må selge for å skaffe dollars, OG the FED selger for å redusere balansen AKA quantitative tightening…

Som en kortsiktig bet kan det nok fungere, men har vi den strukturelle toppen i yields nå? Tror ikke det helt enda😬

3 Likes

Alle kjøper. Det er jo verdens mest ettertraktede gjeldsinstrument. Probl nå er at de kjører QT + hiking + utstedelser. Supply demand klarer ikke ta i mot justeringene mot mulig inflasjonsforventinger osv.

Sagt på en annen måte, hadde us debts stått stille/ redusert mens yield økte så mye som nå ville man vært i en helt annen situasjon. Marginale kjøperen går inn i treasuries

Vi sier vel nøyaktig det samme, at pga gjeldsøkning og tightening er det altfor få kjøpere?

Det er vel to punkter som tilsier at rentetoppen nærmer seg.

  1. USA har ikke en sjanse til å få bort/redusert gjelden sin uten at renta ligger en del under inflasjonen
  2. Renta som den amerikanske staten betaler idag flyter inn i markedet, slik at rentehevningene ikke er restriktive på samme måte som dersom statgjelden var betydlig mendre.

Supply demand i bond-markedet vil mest sannsynlig pushe for en høyere rente, så jeg tror Fed må gripe inn på et tidspunkt.

3 Likes

Alle? Jeg er motsatt, strukturelt er det peak, kortsiktig begge veier

Olje ned 10%

3 Likes

Kanskje de er litt i forkant, det trenger nok minst 80 dollar fatet for å få ting til å holde sånn nogenlunde i sammen. At oljen faller i dag når de sier at de skal opprettholde sine kutt frem til nyttår tilsier vel at kuttene Saudi-Arabia overraskende startet med i april i år var korrekte, sett fra Saudi-Arabias ståsted.

1 Like

I dag er 30 % av totale bevegelser. Markedet venter på nyheter begge veier for å gjøre moves

Russell 2000 ned -15% snart på 2+ mnd, men -20% har jeg hørt rykter om er bear marked, men det er fra peak, så er det egentlig kun bekreftelse på nåværende bear marked?

Eller hvordan går disse reglene folk lager?

6 Likes

Følgende figur har jeg postet mange ganger for å forklare at vi i løpet av høsten når bunnen i inflasjonen, og den snur opp igjen, og alle skjønner det i desember.
I motsetning til fokuset mange har; at inflasjons-toppen var i fjor, og at vi nå er på vei ned.

image

Og følgende tweet oppsummerer fint det jeg tror sentralbankene frykter, og er forklaring på at det vil sitte veldig langt inne å senke noen renter.

image

Det er etter min mening bare en skikkelig nedtur i energipriser, og særlig oljeprisen som kan kanskje hindre det.

8 Likes

:scream: :scream: :scream:

Jeg finner knapt en råvare som er dyrere i dag enn for 10 år siden :man_shrugging:t2:
Ser ikke hvorfor inflasjonen skal opp igjen (i dollar) på så kort tid som desember.

Ta f.eks Hvete som de påstår er blitt så dyrt mtp Ukraina/Russland.
13% billigere nå enn for 10 år siden.

Brent Spot er 22% billigere på 10 år

Dr Kobber -8%

5 Likes

Ser jo ut som en lønnsspiral settes i gang her med kjede-effekt mellom priser og lønninger som er vanskelig å komme ut av uten å gruse økonomien fullstending.

Hadde vi alle hatt 5x inntekt i lån hadde vi også krevd høyere lønn som følge av renteøkninger som FORSTERKER den opplevde prisveksten.

1 Like

Det kan godt hende, det store spørsmålet, som jeg ikke helt klarer å vri huet mitt rundt og er mer bekymring enn at inflasjonen skal stige er;
hvorfor inflasjonen (YoY) ikke har falt mer, og er lavere nå, tross at selv om energiprisen fortsatt er høy, så har de stupt sammenlignet med et år siden. Og som du selv sier prisen på hvete er jo også falt mye.

stålprisen er også billig når man ser de siste 10 år. Strømpris er heller ikke noe å klage på.

1 Like