Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Tiltroen til eurosonelandene på det laveste nivået på tre år

Tilliten til den økonomiske utviklingen i landene i eurosonen er den laveste på tre år, viser en ny oversikt.

Den såkalte ESI-indikatoren falt med 0,1 prosentpoeng i oktober og landet på 93,3, viser tall fra Europakommisjonen.

Unnskyld for alle innleggene, men viktig å informere her så oksepolitiet ikke kommer om en uke. Er nå tilbake helt i bear

5 Likes

Jeg finner det interessant, så bare kjør på. Har ikke så mange som driver med bear sertifikater :slight_smile:

2 Likes

Heier på deg @holmes og håper du får rett til slutt :grinning:. Siden du står utenfor Bitcoin så treffer du på noe annet i stedet :grin:

1 Like

Takk Morti! Har tjent noen hundretusener på dette de siste par ukene, men «mye vil ha mer» som de sier. Samtidig vil jeg ikke gi fra meg gevinsten slik jeg gjorde sist. Derav vinglingen på dette viktige punktet.

3 Likes

Er ikke formålet å ikke miste kapital i noe du antar egentlig er et bear-marked? :stuck_out_tongue:

Målet mitt er å øke kapitalen så godt jeg kan uten å risikere store tap.

2 Likes

Tror ikke det neste halvåret er så trygt på børs i US. Norge ser ikke fullt så galt ut. For aksjer altså. Gull og Bitcoin ser veldig bra ut.

3 Likes

Israel-Hamas war poses risk of global market contagion, economist says (cnbc.com)

  • As the Israel-Hamas conflict further intensifies, the risks to the global economy are growing, economist Mohamed el-Erian said Monday.
  • The impact on global markets was initially limited, as investors viewed the conflict as contained. However, the prospect of a regional spillover has added to a sense of unease.
  • “The longer this conflict goes on, the more likely it will escalate. The higher the risk of escalation, the higher the risk of contagion to the rest of the world in terms of economics and finance,” el-Erian told CNBC.

“The higher the risk of escalation, the higher the risk of contagion to the rest of the world in terms of economics and finance,” he continued.

El-Erian said that such contagion would compound the already pervasive issues facing the global economy, including stagnating growth, stubbornly high inflation and the broader fragmentation of markets.

“This conflict, in a way, amplifies all of the challenges that existed and that were already significant,” he said.

2 Likes

Slik jeg ser det går dette bare en vei ut neste år. Inflasjonen skal opp til en ny topp. Oljeprisen kommer til å skyte i været pga. eskalasjoner, som fører til skyhøye energipriser generelt rundt om i verden, som igjen vil være inflasjonsdrivende.

Geopolitikk er litt som domino, trekker det først i en retning så har det momentum i den retningen en stund. Dessverre.

1 Like
2 Likes

4,9% inflasjon når man ser bort fra energi. Energiprisene i oktober i fjor var ekstremt høye, så hvis man tar med alt, inkludert energi, så er inflasjonen på 2,9%.

Hvis dette holder til lønnsoppgjøret til våren, så vil det kunne bli et langt mer moderat lønnsoppgjør.

Ganske kraftig ned da? Når kommer rentene ned igjen mon tro

Du må nok se på “All-items excluding energy” som altså er på 4,9%. Når den er nede i 2% ish, så tenker jeg det skjer ting.

Ned fra topp på 7%

1 Like

Services snudde så sent som i juli/august…

Var vel dømt til å skje når rentene har steget såpass. Generelt altså

Altså, det er nok endel som har lurt på om vi får stagflasjon, så det er et veldig godt tegn at inflasjonen har snudd nedover.

Ja lurer på om utbombede vekstaksjer begynner å slå tilbake. Altså de har krakket mer enn under finanskrisen. Helt sykt

1 Like
1 Like