Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Skulle nesten tro sentralbanken vil ha opp inflasjonen. Øker kronesalget igjen :thinking:

Ut med halvparten på SL igjen… :grimacing:

Tilbakegang for eurosonens økonomi

Eurosonens bruttonasjonalprodukt (BNP) falt med 0,1 prosent i tredje kvartal, målt mot kvartalet før. Det viser sesongjusterte tall fra EUs statistikkbyrå.

Dermed bikket eurosonens økonomi over i tilbakegang forrige kvartal. På forhånd var det ventet at det ikke skulle være noen endring i BNP.

– Økonomien falt overraskende i tredje kvartal, mot ventet nullvekst, og trolig er eurosonen inne i en ny resesjon, skriver Marius Gonsholt Hov, sjeføkonom i Handelsbanken, i en e-post.

Den forsiktige utviklingen for eurosonen fortsatte altså gjennom sommer og tidlig høst. I andre kvartal var det svak BNP-vekst på 0,2 prosent i eurosonen, mens det var nullvekst i de to kvartalene før.

For EU som helhet vokste økonomien svakt med 0,1 prosent i tredje kvartal.

1 Like

14:32|Kathinka Hartwig
Gjeldsregisteret: «Eksplosiv» vekst i forbruksgjelden
Den samlede usikrede forbruksgjelden økte med tre milliarder kroner til 159,5 milliarder kroner fra september til oktober, viser tall fra Gjeldsregisteret.

Det tilsvarer en månedlig vekst på 1,9 prosent, og Gjeldsregisteret omtaler veksten som «eksplosiv».

Den samlede forbruksgjelden gjør i oktober et kraftig «byks» opp til 159,5 milliarder, som er det høyeste Gjeldsregisteret har målt siden desember 2020, sier daglig leder Egil Årrestad i Gjeldsregisteret.

Han viser til at veksten trolig skyldes det høye kostnadsnivået, «oppbrukte reserver» og flere rentehevinger.

– For mange er konsekvensen av dette utsatt betaling- eller opptak av ny forbruksgjeld, for å håndtere prioriterte kostnader til eksempelvis mat, strøm og bolig, sier Årrestad.

Tar opp en post jeg skrev for en måned siden, hvor jeg hevdet at det er sannsynlig at inflasjonen vil falle videre i oktober (og november) i EU siden man måler YoY, og energiprisene man måler mot oktober og november (2022) var veldig høye.

Men, at vi vet ikke fasiten på om man har knekt inflasjonen før desember-tallen er på plass.
Litt langt “reprise-innlegg” men gjør at mitt neste innlegg blir mer forståelig.

[quote=“Snoeffelen, post:5401, topic:34913”]

2 Likes

Fasiten for EU-området viser at inflasjonen falt videre fra 4,3% YoY i september, til 2,9% YoY i oktober.

image

Som man ser så dro energiprisene inflasjonen YoY voldsomt.

Men vi måler altså mot en topp i oktober 2022 på indexen på 171,8, og oktober (ut fra MoM på -1,1%) tilsvarer indexverdi for oktober på 152,6.

Siden november verdien er på 168,5, så betyr det at energiindeksen for november 2022 fortsatt vil gi solid hjelp på å dra inflasjonen nedover.

Det er også greit å merke seg at MoM inflasjon på energi var på -1,1% i oktober 2023, mens den i september 2023 var på +1,4%, godt hjulpet av relative lave strømpriser i Europa.

Men nå går vi inn i “fyringssesongen”, naturgassprisene er på vei oppover, og med det følger også etterhvert strømprisen.

Mao, jeg tenker at vi kan få en inflasjon i Eurosonen på rett under 2,5% i november-tallene, og mange media-økonomer “erklærer seier”, men at vi risikerer å få en skikkelig nesestyver til nyttår.

For da måler vi mot et nivå hvor man ikke har 2-sifrede negative tall på energisiden for å hjelpe inflasjonen ned, men tallene er da på plussiden YoY.
Er strømmen da i tillegg dyr da kan inflasjonen hoppe over 4% igjen.

Dette er nok ECB klar over, så jeg tror det er ca 100% sikkert at renta ikke røres før nyttår, verken opp eller ned.
For skulle ECB finne på å “erklære seier” på neste avlesning 14. desember, og setter ned renta, så vil de se ut som noen kålhuer til nyttår årsaften, og det vil de ikke.

Jeg tipper Norges Bank heller ikke ønsker å se ut som noen kålhuer, så jeg er sånn ca 100% sikker på at renta ikke røres før nyttår der i gården heller.

4 Likes

1 Like

Er ikke det ganske i tråd med konsensus? Eu har nå hatt kjerneinflasjon på mer normale nivåer i seks måneder på rad. Det er så lenge at man kan begynne å kalle det en trend. YoY -tall basert på en volatil energiindeks er ikke så viktig for rentebeslutningen.

1 Like

Jepp, at ikke renta skal røres er konsensus, mitt inntrykk er imidlertid at media mener at inflasjonen “er på vei ned”, som vist med gul pil i figuren for inflasjonen i Tyskland (representativt for EU).
Jeg frykter imidlertid at det er den røde streken vi kan komme til å følge.

Hvis man leser media om dagen så tror jeg at det er den gule linjen som formidles, ikke den rød, som jeg tror kan skje.

4 Likes

Okei, ikke helt opplagt tolkning, synes jeg, men, uansett, når man har hatt så ekstreme utslag som vi hadde i tiden rundt et år siden vil man kunne få store variasjoner i YoY-tallene fra måned til måned, selv om MoM-tallene viser (etter min mening) at ting roer seg litt. Disse tallene kan kanskje skape noen avisoverskrifter uten at jeg helt skjønner hvorfor det er verdt å legge vekt på. 4 mnd-snitt for månedlig kjerneinflasjon er nå på 0,2% (t.o.m. september på bilde under, men trend bekreftes av foreløpige tall for oktober). Like interessant blr det å se hva dette nye platået gjør med økonomisk vekst og arbeidsledighet når dette får jobbet seg gjennom systemet.

Vedvarende svak kronekurs kommer til å bite troen på lavere inflasjon med det første i baken.

4 Likes

10 åringen nærmer seg 5% igjen:

U.S. 10 Year TreasuryUS10Y:Tradeweb

RT Quote | Exchange

Yield | 7:03 AM EDT

4.903%quote price arrow up+0.028

2 Likes

Er det mulig og shorte US 10 Year ? Takk på forhånd for svar.

Du kan sjekke ut disse: iShares 20+ Year Treasury Bond ETF (TLT) og ProShares Short 20+ Year Treasury (TBF)

1 Like

Tar tilbake det jeg solgte i bear :moneybag:

1 Like

Det diskuteres litt om inflasjon.

Det er veldig viktig å tenke neste steg rundt inflasjon. At inflasjon faller med enorm tightening bør ikke komme som noen overraskelse. Det som er vanskelig, er å sette renter ned (noe som helst) uten at inflasjonen spretter opp igjen. Kicker det opp igjen med 0,25 kutt? Hva slags signal gir det til markedene? Kicker inflasjon opp igjen over +4-5% med 0,75 kutt neste 18 måneder? Ingen vet, og markedet må være utrolig forsiktige med å prise kutt fordi det er uhyre komplisert å kutte uten store økonomiske svakheter. Verden er ikke som før covid. Spesielt ikke nå.

For 1,5 uke siden priset SOFR futures inn Feds signaler og guiding. Dvs markedet kjøper nå «på ekte» higher for longer. Det måtte én ekstra religiøs/politisk krig til.

6 Likes

Ut på SL igjen, ja ja jeg sitter fortsatt med en fin gevinst, i tillegg til flere lærepenger her. Utdanning koster også penger, og børsen er jo det ypperste finansuniversitetet man kan gå på.

8 Likes

Er vel avhengig av tider med gratis penger? Er ikke direkte gratis enda

Solge ut på mandag fra SPXS, men begynner å ta litt Bull VIX ETFer her

1 Like

Er det i dag man bør kline til med en Bear Dax x 20 mon tro.
Kan denne optimismen holde gjennom helgen?

1 Like